Skip to main content
Log in

Scarlet fever and erysipelas in Norway during the last hundred years

Scharlach und Erysipel in Norwegen während der letzten 100 Jahre

  • Published:
Infection Aims and scope Submit manuscript

Summary

In Norway as in other western countries, notification rate, mortality rate and case fatality rate in scarlet fever and erysipelas have been more or less on the decline since the last decades of the 19th century. In spite of a common cause, β-hemolytic streptococci, the natural course, the social and medical significance of the two diseases as well as their response to antimicrobial therapy have differed greatly over the years.

In scarlet fever the fall in notification rate was not very conspicuous, whereas the case fatality rate decreased steadily from 177 per 1000 in 1872 to 7 in 1921, and to less than 1 in 1950. The final decrease seemed to have been precipiated by the introduction of penicillin in the therapy, whereas the sulfonamides seemed to have had no corresponding effect. In erysipelas a similar trend in the case fatality rate could not be demonstrated before sulfonamides were introduced. These drugs reduced the mortality in erysipelas markedly, but the final reduction to 1 og less per 1000 was not achieved until penicillin was in common use.

In scarlet fever the reduction in case fatality rate was greatest before the introduction of antimicrobial drugs, in erysipelas after their introduction. This difference is discussed, one of its main causes being considered to be the very different age groups affected in the two dieseases.

Zusammenfassung

Incidenz, Mortalität und Letalität des Scharlachs und des Erysipels sind in Norwegen, wie in den anderen westlichen Ländern, seit Ende des neunzehnten Jahrhunderts stetig abgesunken. Obwohl die zwei Krankheiten vom selben Erreger hervorgerufen sind, ist diese Entwicklung durch mehrere Verschiedenheiten charakterisiert. Der Rückgang der Incidenz macht sich nicht sehr bemerkbar. Mortalität und Letalität liegen unter 1‰.

Der Rückgang in der Letalität des Scharlachs ist im wesentlichen unabhängig von der Einführung der antimikrobiellen Mittel. Die Ursache ist unbekannt. Die Letalität des Scharlachs betrug 1872 hundertsiebenundsiebzig per Tausend, 1921 sieben und 1950 unter ein per Tausend. Im Gegensatz zu den Penicillinen haben die Sulphonamide keine entscheidende Einwirkung auf die Letalität des Scharlachs gehabt.

Die Letalität des Erysipels hingegen war seit Ende des neunzehnten Jahrhunderts bis zur Einführung der Sulphonamiden ziemlich konstant. Die antibakterielle Therapie erwies eine deutliche Einwirkung auf die Letalität, aber erst die Penicilline senkten die Letalität auf unter 1‰ ab.

Die markante Differenz zwischen der Letalität des Scharlachs und der des Erysipels beruht wahrscheinlich darauf, daß die beiden Krankheiten, obwohl vom selben Erreger hervorgerufen, in sehr verschiedenen Altersgruppen auftreten.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  1. Norway's Official Statistics, Statistical Yearbooks of Norway 1863–1966. Statistik Sentralbyrå, Oslo.

  2. Strøm, A. De akutte smittsomme sykdommene og boligene. Nord. Med. 2 (1939) 1499–415.

    Google Scholar 

  3. Taylor, I. andKnowelden, J. Principles of Epidemiology, p. 236. J. & A. Churchill, London 1957.

    Google Scholar 

  4. Radl, E. Das derzeitige Verhalten des Scharlachs. Wien. med. Wschr. 120 (1970) 745–750.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Madsen, S.T. Scarlet fever and erysipelas in Norway during the last hundred years. Infection 1, 76–81 (1973). https://doi.org/10.1007/BF01638479

Download citation

  • Received:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01638479

Keywords

Navigation