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QT-Syndrom ohne QT-Verlängerung

The long Q-T syndrome without Q-T prolongation

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Summary

Case description of a 30 year-old woman with recurrent attacks of symptomatic ventricular tachyarrhythmias but without Q-T prolongation in the electrocardiogram. All conventional antiarrhythmic agents failed to suppress the arrhythmia and electrical defibrillation had to be carried out 99 times. Blockade of the left stellate ganglion with lidocaine followed by stellectomy led to successful control of the dangerous rhythm disturbance for a follow-up period of 1.5 years. As in patients with the classical long Q-T syndrome stellate ganglion blockade and stellectomy might be indicated in cases with the so called latent Q-T syndrome and life threatening ventricular arrhythmias resistant to antiarrhythmic agents.

Zusammenfassung

Es wird über den Fall eines latenten QT-Syndroms berichtet mit recidivierenden Attacken von Kammerflimmern ohne wesentliche QT-Verbreiterung im Elektrokardiogramm. Die Patientin war resistent gegen die üblichen Antiarrhythmika und mußte 99mal defibrilliert werden. Erst die Stellatum-Blockade mit anschließender Stellektomie führte zur Anfallsfreiheit über einen Zeitraum von jetzt 1 1/2 Jahren. Ähnlich wie beim klassischen QT-Syndrom ist deshalb bei recidivierendem Kammerflimmern die probatorische Stellatum-Blockade mit Injektion von Lidocain und bei Erfolg eine Stellektomie angezeigt, wenn Verdacht auf ein latentes QT-Syndrom besteht und andere Ursachen ausgeschlossen sind.

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Schoeneberger, A., Bamberg, E. & Bussmann, W.D. QT-Syndrom ohne QT-Verlängerung. Klin Wochenschr 59, 281–285 (1981). https://doi.org/10.1007/BF01478207

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01478207

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