Skip to main content
Log in

Experimentelle und klinische Studien bei Operationen am offenen Herzen unter tiefer Hypothermie mit kardioplegischen Substanzen

  • Published:
Langenbecks Archiv für klinische Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

An 33 Hunden und 35 Patienten wurden experimentelle und klinische Studien in tiefer Anaesthesie und tiefer Hypothermie mit Operationen am offenen Herzen angestellt. Die Autoren haben ihre eigene Anaesthesiemethode zur Herbeiführung der tiefen Hypothermie mitgeteilt. Sie ist die sicherste Methode für Hypothermie, die sie kennen. Bei 35 klinischen Fällen (13 Vorhofseptumdefekte, 11 Ventrikelseptumdefekte, 1 Pulmonalstenose, 2 Fallotsche Trilogie, 2 Fallotsche Pentalogien und 6 Mitralstenosen) wurden sicher und erfolgreich unter einem Herz-Kreislaufstillstand von 6 min 30 sec bis zu 42 min 35 sec zwischen 25°C und 18°C Operationen am offenen Herzen durchgeführt. Die Dauer der Herzmassage lag zwischen 10 sec und 30 min 49 sec. Die Ergebnisse beweisen, daß die bisherige Annahme, daß die Sicherheitsgrenze bei einer Temperatur von 30°C und einem Herzkreislaufstop von etwa 8 min liege, revidiert werden kann. Die Ergebnisse erlauben weiterhin die Annahme, daß eine Hypothermie von unter 20°C auch am Menschen angewandt werden kann, was erlauben würde, den Kreislaufstillstand auf 1 Std und darüber auszudehnen, falls eine Mischung von Kalium und Magnesium zur Herbeiführung eines kompletten Herzstillstands verwendet wird. Damit könnten die meisten Herzerkrankungen sicher in tiefer Hypothermie operiert werden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Adriani, J.: Techniques and procedures of anesthesia, pp. 467–474. Springfield, Ill.: Ch. C. Thomas 1956.

    Google Scholar 

  2. Baer, S. B., et al.: Relation of coronary blood flow to prevention of ventricular fibrillation in the cold canine heart. S. Forum (1955)6, 200–203 (1956).

    Google Scholar 

  3. Beavers, W. R., andB. G. Covino: Immersion hypothermia: effect of glycine. Proc. Soc. exp. Biol. (N.Y.)92, 319–322 (1956).

    Google Scholar 

  4. ——: Antifibrillatory effects of glycine in hypothermia. Fed. Proc.16, 218 (1957).

    Google Scholar 

  5. Bigelow, W. G., et al.: Oxygen transport and utilization in dogs at low body temperature. Amer. J. Physiol.160, 125–137 (1950).

    PubMed  Google Scholar 

  6. — et al.: Some physiologic concepts of hypothermia and their applications to cardiac surgery. J. thorac. Surg.28, 463–480 (1954).

    PubMed  Google Scholar 

  7. Brown, E. B., andF. Miller: Ventricular fibrillation following a rapid fall in alveolar carbon dioxide concentration. Amer. J. Physiol.169, 56–60 (1952).

    PubMed  Google Scholar 

  8. Carannd, L. J., et al.: Effect of intravenous nutrient solutions on ventricular fibrillation in the hypothermic dog. A.M.A. Erch. Surg.76, 394–397 (1958).

    Google Scholar 

  9. Cookson, B. A., et al.: Hypothermia as means of performing intracardiac surgery under direct vision. Dis. Chest22, 245–260 (1952).

    PubMed  Google Scholar 

  10. Derra, E., andF. Loogen: Die operative Behandlung der kongenitalen, valvulären Pulmonalstenose unter Sicht des Auges mittels Hypothermie. Dtsch. med. Wschr.82, 535–538 (1957).

    PubMed  Google Scholar 

  11. Edwards, W. S., et al.: Coronary flow in hypothermia: incidence of ventricular fibrillation with decreased and increased flow. A.M.A. Arch. Surg.71, 853–862 (1955).

    Google Scholar 

  12. Effler, D. B., et al.: Elective arrest and adjunct to open heart surgery. J. thorac. Surg.34 500–520 (1956).

    Google Scholar 

  13. Gänshirt, H., et al.: Hirnatmung und Hirndruckblutung im Winterschlaf. Zbl. Neurochir.6, 343–347 (1954).

    Google Scholar 

  14. —, et al.: The EEG of the cat's brain at temperatures between 40°C and 20°C. Electroenceph clin. Neurophysiol.6, 409–413 (1954).

    Google Scholar 

  15. —, et al.: Über den Einfluß der Temperatursenkung auf die Erholungsfähigkeit des Warmblutergehirns. Naunyn-Schmiedeberg's Arch. exp. Path. Pharmak.222, 431–449 (1954).

    Google Scholar 

  16. Hale, D. E., et al.: Elective cardiac arrest during cardiotomy: summary of 37 cases. Anesthesiology18, 378–388 (1957).

    PubMed  Google Scholar 

  17. Ishikawa, Y., u.H. Okamura: Grenzen für die Wiederbelebung bei Operationen am offenen Herzen unter tiefer Hypothermie. Langenbecks Arch. klin. Chir.289, 232–237 (1958).

    Google Scholar 

  18. Kaplan, A., andB. Fisher: Prevention of fibrillation during hypothermia by pericardial space perfusion. A.M.A. Arch. Surg.77, 319–330 (1958).

    Google Scholar 

  19. Kirklin, J. W., et al.: Surgical treatment for the tetralogy ofFallot byOpen intracardiac repair. J. thorac. Surg.37, 22–51 (1959).

    PubMed  Google Scholar 

  20. Kolb, E., K. Spohn, J. Heinzel u.R. Kratzert: Anaesthesie bei Hypothermie unter 20°C im Tierversuch. Anaesthesist8, 5–10 (1959).

    PubMed  Google Scholar 

  21. Lewis, F., andM. Taufic: Closure of atrial septal defects with the aid of hypothermia: experimental accomplishments and the report of one successful case. Surgery33, 52–59 (1953).

    PubMed  Google Scholar 

  22. Lillehei, C. W., et al.: The direct vision correction of calcific aortic stenosis by means of a pump-oxygenator and retrograde coronary artery perfusion. Dis Chest30, 123–132 (1956).

    PubMed  Google Scholar 

  23. McMurrey, J. P., et al.: Studies of hypothermia in monkeys: 1. The effect of hypothermia on the prolongation of permissible time of total occlusion of the afferent circulation of the brain. Surg. Gynec. Obstet.102, 75–86 (1956).

    PubMed  Google Scholar 

  24. Matsumoto, O.: The study on ECG findings and hemodynamics in the cardiac resuscitation after prolonged circulatory arrest induced by cardioplegic solution under the deep hypothermic anesthesia. Iwate Igaku Zassi12, 91–119 (1960).

    Google Scholar 

  25. Melrose, D. G., et al.: Elective cardiac arrest: preliminary communi- cation. Lancet1955, 21–22.

  26. Merritt, D. H., et al.: Potassium, magnesium and neostigmine fro controlled cardioplegia. A.M.A. Arch. Surg.76, 365–371 (1958).

    Google Scholar 

  27. Montgomery, A. V., et al.: Prostigmine inhibition of ventricular fibrillation in the hypothermic dog. Circulation10, 721–727 (1954).

    PubMed  Google Scholar 

  28. Niitu, K., H. Okamura et al.: Intracardiac surgery under deep hypothermia. Jap. J. Pediat.13, 1183–1194 (1960).

    Google Scholar 

  29. Okamura, H.: Electroencephalographic observations during ultrahypothermia and during cardiac flow occlusion under hypothermia. Jap. J. Anesth. (1).8, 269–281 (1959); (II).8, 334–346 (1959).

    Google Scholar 

  30. —, et al.: Experimental and clinical studies on the cardiac resuscitation after long cardiac circulatory arrest under the ultrahypothermic anesthesia. Jap. J. thorac. Surg. (I).13, 174–180 (1960); (II).13 428–432 (1960); (III).13, 705–712 (1960).

    Google Scholar 

  31. —,T. Yonezawa, et al. Contribution to open heart operation under deep hypothermia. Jap. J. Anesth.9, 908–915 (1960).

    Google Scholar 

  32. Purpura, D. P., et al.: Hypothermic potentiation of centrally induced cardiac irregularities. Anesthesiology19, 27–37 (1958).

    PubMed  Google Scholar 

  33. Schmitz, Th., u.M. Zindler: Erfahrungen in der postoperativen Behandlung nach 116 Herzoperationen mit Unterbrechung des Kreislaufs in tiefer künstlicher Hypothermie. Anaesthesist6, 322–325 (1957).

    PubMed  Google Scholar 

  34. Seal, W. C., et al.: Studies on cardiac arrest: the relationship of hypercapnia to ventricular fibrillation. J. thorac. Surg.28, 447–462 (1954).

    PubMed  Google Scholar 

  35. Sealy, W. C. et al.: Potassium, magnesium and neostigmine for controlled cardioplegia. A.M.A. Arch. Surg.77, 33–38 (1958).

    Google Scholar 

  36. Spohn, K., E. Kolb, J. Heinzel u.R. Kratzert: Tiefe Hypothermie unter 20°C: Die Methode vonWatanabe, Okamura undIshikawa: Thre Leistungsfähigkeit bei Operationen am offenen Herzen im Tierversuch. Langenbecks Arch. klin. Chir.290, 365–428 (1959).

    Google Scholar 

  37. — wie 36: Experimentelle Untersuchungen und erste klinische Erfahrungen bei Anwendung tiefer künstlicher Hypothermie. Thoraxchirurgie8, 228–259 (1960).

    Google Scholar 

  38. Swan, H., et al.: Cessation of circulation in general hypothermia: Physiologic changes and their control. Ann. Surg.138, 360–376 (1953).

    PubMed  Google Scholar 

  39. —, et al.: Atrial septal defect, secundum: an analysis of one hundred patients undergoing open surgical repair. J. thorac. Surg.37, 52–80 (1959).

    PubMed  Google Scholar 

  40. Virtue, R.: Hypothermia. Springfield, Ill.: Ch. C. Thomas 1955.

    Google Scholar 

  41. Walther, A. V.: Arch. Path. Anat.25, 414 (1862).

    Google Scholar 

  42. Watanabe, A., H. Okamura et al.: Experimental study on cardiac resuscitation after long cessation of inflow or total blood flow to the heart under severe low temperature. Medicine (Japan)13, 771–780 (1956).

    Google Scholar 

  43. —, et al.: Deep hypothermia for intracardiac surgery. Jap. Ass. thorac. Surg.6, 638–644 (1958).

    Google Scholar 

  44. —,H. Okamura: Étude expérimentale de la réanimation cardiaque après interruption circulatoire prolongée pratiquée a très basse température. Pathol. et Biol.7, 1017–1026 (1959).

    Google Scholar 

  45. Young, W. G., et al.: A method for controlled cardiac arrest as a adjunct to open heart surgery. J. thorac. Surg.32, 604–611 (1956).

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Mit 23 Textabbildungen

Übersetzung und deutsche Bearbeitung: Priv.-Doz. Dr.Kurt Spohn, Chirurgische Klinik der Städtischen Krankenanstalten, Karlsruhe

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Okamura, H., Yonezawa, T., Seta, K. et al. Experimentelle und klinische Studien bei Operationen am offenen Herzen unter tiefer Hypothermie mit kardioplegischen Substanzen. Arch. f. klin. Chir 297, 593–633 (1961). https://doi.org/10.1007/BF01440271

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01440271

Navigation