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Sozialer Status, gesundheitliches Risiko und Krankenversicherung: Eine vergleichende Analyse der BRD und den USA

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Sozial- und Präventivmedizin

Zusammenfassung

Die Problematik der ungleichen Risikoverteilung in den Krankenkassen rückt zunehmend in das Blickfeld der Reformdiskussion zur Gesetzlichen Krankenversicherung in der BRD. Der folgende Beitrag stellt die Frage nach den strukturellen Ursachen von Risikosegregation und verweist dabei auf die Zusammenhänge von sozialer Schichtung. Erkrankungsrisiko und Versicherungsstatus. Ein systemübergreifendes Modell der grundlegenden Bedingungen der Risikosegregation wird vorgestellt und die jeweiligen Zusammenhänge anhand von deutschen und amerikanischen Befragungsdaten empirisch überprüft. Die Ergebnisse der statistischen Analysen bestätigen die postulierten Zusammenhänge und veranschaulichen die systemübergreifende Bedeutung sozialstruktureller Faktoren für die Risikosegregation. Der Beitrag schliesst mit einigen Anmerkungen zur Relevanz dieser Ergebnisse sowohl für die Diskussion zur anstehenden Strukturreform der gesetzlichen Krankenversicherung als auch für zukünftige Forschungsaufgaben.

Resumé

Le problème posé par la distribution inégale des risques dans les les caisses-maladie so pose de plus en plus en Allemagne Fédérale, comme dans d'autres pays. Cet article examine les causes structurelles de la ségrégation de risques en analysant les associations entre couche sociale, risque de maladie et statut d'assurance. Sur la base d'une enquête comparative entre l'Allemagne et les Etats-Unis, un modèle d'analyse est proposé. En principe, les résultats confirment ce modèle, et ils démontrent, en Allemagne et aux Etats-Unis, l'importance des influences socio-structurelles sur la ségrégation. En conclusion, signification des résultats obtenus pour la réforme actuelle des caisses-maladie et pour la recherche scientifique est examiniée.

Summary

Issues of unequal risk distribution among sickness funds are given increasing attention in the current discussions on the reform of the statutory health insurances system in Germany. This paper raises the question on the structural determinants of risk segregation and points towards the links between social stratifacation, health risk and insurance status. A model showing the links between basic structural determinants is presented. Using health survey data from Germany and the U.S. statistical analyses are conducted. The results support the model and indicate ist applicability for both health care systems. The paper concludes by indicating the relevance of such findings for health policy and future research.

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Literaturverzeichnis

  1. Reiners H. Ordnungspolitik im Gesundheitswesen—Ausgangspunkte und Konzepte. Bonn: Wissenschaftliches Institut der Ortskrankenkassen. 187.

  2. Abel-Smith B. Who is the odd man out. The experience of Western Europe in containing the costs of health care. Health and Society 1985;63:1–17.

    Google Scholar 

  3. Pfaff M. Differences in health spending across countries: some statistical evidence. Presented at an International Symposium Controlling Costs while Maintaining Health: The Experience of Canada, “U.S.A., and the Federal Republic of Germany”, Bonn, June 27–28, 1988.

  4. Enquête-Kommission “Strukturreform der gesetzlichen Krankenversicherung”. Bonn 1991.

  5. Bodenheimer T. Should we abolish the private health care insurance industry? Int J Health Serv 1990;20: 199–220.

    Google Scholar 

  6. Evans R. Tension, Compression, and Hear: Directions, Stresses, and Outcomes of Health Care Cost Control. Paper presented at an International Symposium “Controlling costs while maintaining health: The experience of Canada, “U.S.A., and the Federal Republic of Germany”, Bonn, June 27–28, 1988.

  7. Paquet R. Umverteilung und Wettbewerb in der GKV (Redistribution and competition in the statutory health insurance system). Berlin: Basig, 1987.

    Google Scholar 

  8. Wysong J, Abel T. Universal health insurance and high-rick groups in West Germany: Implications for U.S. health policy. The Milbank Quarterly, 1990;68:527–560.

    Google Scholar 

  9. Pfaff M. Kann Wettbewerb in einem sozialen Krankenversicherungssystem eine effiziente und gerechte Verteilung der Ressourcen sicherstellen? Einleitungsreferat, 2nd European Conference on Health Services Research and Primary Health Care, Köln 14./15. 12. 1990.

  10. Siegrist J. Medizinische Soziologie. 4. Aufl. München, Wien, Baltimore: Urban and Schwarzenberg, 1988.

    Google Scholar 

  11. Schneider U. Armut in der Bundesrepublik. Blätter der Wohlfahrtspflege 1989;11/12:276–279.

    Google Scholar 

  12. Behrens J. Schichtungsstruktur und Wettbewerb im System der gesetzlichen Krankenversicherung. Eine Gegenthese. Zschr f Sozialreform 1989;11/12:712–718.

    Google Scholar 

  13. Ven van de WP, Villet van RC. How can we prevent cream skimming in a competitive health insurance market? Paper presented at the 2nd World Congress on Health Economics, Zürich, Sept. 1990.

  14. Heuvel van den W. Developments in Dutch health care policy: the ideology of market mechanisms. Cah Socio Démo Méd 1990;30:329–347.

    Google Scholar 

  15. Andersen R et al. Ambulatory care and insurance coverage in an era of constraint. Chicago: Center for Health Administration Studies, 1987.

    Google Scholar 

  16. Freeman H et al. American's report on their access to health care. In: Health Affairs Spring.

  17. Hamm W, Neubauer G (eds). Beiträge zur Gesundheitsökonomie. Bd. 7: Wettbewerb im deutschen und U.S. amerikanischen Gesundheitswesen. Gerlingen: Bleicher, 1985: 117–176.

    Google Scholar 

  18. Renner C, Navarro V. Why is our population of uninsured and underinsured persons growing? The consequences of the “deindustrialization” of America. Ann Rev Public Health 1989;10:85–94.

    Google Scholar 

  19. Eichhorn S. Health services in the Federal Republic of Germany. In: Comparative Health System. Univ. Park: The Penn State Univ. Press, 1984.

    Google Scholar 

  20. Fox J. (ed.). Health inequalities in European countries. Aldershot (GB): Gover, 1986.

  21. Illsley R, Svensson PG (ed.) Health inequities in Europe. Soc Sci Med 1990;31 (Special issue).

  22. Cockerham WC. Medical Sociology. Englewood Cliffs NJ: Prentice Hall, 1989.

    Google Scholar 

  23. Scheuch EK. Society as Context in Cross-Cultural Comparisons. Social Science Information 1967;6:7–23.

    Google Scholar 

  24. Kohn ML. Introduction. In: Kohn ML. ed. Cross-national research in sociology. Newberry Park: Sage, 1989: 17–31.

    Google Scholar 

  25. Cockerham WC, Kunz G, Lüschen G et al. Symptoms, Social stratification and self-responsibility for health in the United States and West Germany. Soc Sci Med 1986;22:1263–1271.

    Google Scholar 

  26. Treimann D. Occupational prestige in comparative perspective. New York: Academic Press, 1977.

    Google Scholar 

  27. Cockerham WC, Kunz G, Lüschen G. A comparison of psychological distress in America and West Germany. In: Lüschen G, Cockerham WC, Kunz G. (ed.) Health and Illness in America and Germany. München: Oldenbourg,1979:83–96.

    Google Scholar 

  28. Kahn HA, Sempos CT. Statistical methods in epidemiology. New York: Oxford University Press, 1989.

    Google Scholar 

  29. Andersen R, Andersen O. Trends in the use of health services. In: Freeman H, Levine S, Reeder L (eds.) Handbook of medical sociology. 3rd ed. Englewood Cliffs NJ: Prentice Hall,1979:371–391.

    Google Scholar 

  30. Hoeltz J, Bormann C, Schröder E. Subjektive Morbidität, Gesundheitsrisiken, Inanspruchnahme von Gesundheitsleistungen. Bd. 1 und 2. München: Infratest Gesundheitsforschung, 1990.

    Google Scholar 

  31. Infratest Gesundheitsforschung. Chronische Krankheit des Kreislaufsystems und wahrgenommener Gesundheitszustand in der Bundesrepublik dargestellt in Abhängigkeit von der Krankenversicherungszugehörigkeit. Bericht für die Enquête-Kommission. München: Infratest, 1988.

    Google Scholar 

  32. Wysong J, Abel T. Struktureller Wandel, Risikoverteilung und Wettbewerbschancen in der westdeutschen Krankenversicherung. Medizinische Soziologie 1990 (2/1989+ 1/1990); 34–51.

  33. Morone J. Old politics, new problems: The effect of cost containment policies on the cost of ambulatory and medical care in the U.S. Presented at an International Symposium “Controlling Costs while Maintaining Health: The Experience of Canada, U.S.A., and the Federal Republic of Germany”, Bonn, June 27–28, 1988.

  34. Swartz K. The Medically Uninsured: Special Focus on Workers. Washington DC: The Urban Institute, 1989.

    Google Scholar 

  35. Zipperer M. GRG: Änderungen des versicherten Personenkreises. Die Ortskrankenkassen 1989;71:2–3.

    Google Scholar 

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Abel, T., Wysong, J. Sozialer Status, gesundheitliches Risiko und Krankenversicherung: Eine vergleichende Analyse der BRD und den USA. Soz Präventivmed 36, 166–175 (1991). https://doi.org/10.1007/BF01352696

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01352696

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