Skip to main content
Log in

Erfassung muskuloskeletaler Beschwerden mittels Fragebogen

  • Published:
Sozial- und Präventivmedizin

Zusammenfassung

Der standardisierte Fragebogen zur Erfassung muskuloskeletaler Beschwerden des japanischen Komitees zum Studium arbeitsbedingter Gesundheitsstörungen im Hals-Arm-Gebiet wurde auf Deutsch übertragen und seine Reliabilität und Validität überprüft. Im Fragebogen wird anhand eines Körperschemas nach der Häufigkeit (nie/selten, gelegentlich, fast täglich) von Beschwerden (Schmerzen, Steifigkeit, Müdigkeit) in 12 Körperregionen gefragt. Der Fragebogen wurde gleichzeitig mit ärztlichen Palpationsuntersuchungen bei 644 Personen aus zwölf Berufsgruppen im Dienstleistungssektor eingesetzt. Auf Grund einer Faktoranalyse der Fragebogenresultate kann festgestellt werden, dass Beschwerden regional getrennt (nämlich im Nacken-Schultergebiet, dem Rücken und je der rechten und linken oberen Extremität) auftreten und für diese Regionen die Symptome zu Indizes zusammengefasst werden können. Diese Indizes sind reliabel (Cronbach α≈0.8). Mit zunehmenden Indexwerten nehmen schmerzhafte Palpationsbefunde stetig zu. Beschwerden korrelieren mit vermehrtem Medikamentenkonsum und Arztkonsultationen. Der Fragebogen stellt folglich ein valides Untersuchungsinstrument für muskuloskeletale Beschwerden am Arbeitsplatz dar.

Résumé

Le questionnaire illustré et standardisé sur les symptômes musculaires et osseux du comité japonais sur la cervico-brachialgie professionelle a été traduit en allemand et sa reliabilité et validité ont été testées. Le questionnaire est composé de 37 variables sur la fréquence (jamais/rarement, par occasion, presque toujours) des symptômes (douleur, raideur, fatigue) dans douze régions du corps. Il était distribué simultanément aux examens médicaux parmi 644 personnes de douze groupes d'employés dans le secteur de service. D'autres informations concernent la fréquence de la consommation des analgésiques et des visites médicales pour des douleurs musculaires. Une analyse factorielle a montré que les symptômes peuvent être groupés en quatre régions du corps: nuque/épaules, dos et les extrémités supérieurs. Les indices sur ces régions sont consistant (Cronbach α≈0.8). Les douleurs provoquées par la palpation augmentent avec la valeur de l'index. La consommation des analgésiques et les consultations sont correlées avec les indices. Par conséquent, le questionnaire illustré est un instrument valable pour étudier les problèmes musculaires sur les lieux de travail.

Summary

The standardized illustrated questionnaire on musculoskeletal disorders of the Japanese Committee on Occupational Cervico-brachial Disorders was translated into German. This questionnaire, composed of 37 items about the occurrence (never/seldom, occasionally, almost daily) of symptoms (pain, stiffness, fatique) in twelve body regions, was used together with medical examinations (pressure points), and further information was gathered on the consumption of analgetics and medical visits prompted by musculoskeletal symptoms. The questionnaire's reliability and validity were tested in 644 persons from twelve occupational groups within the service sector. Factoranalyses showed that symptoms can be grouped into four distinct regions of occurrence: neck/shoulder/area, back/low back, and both left and right upper extremities. Indices based on these regions are consistent (Cronbach α≈0.8). Palpation findings steadily increase with increasing index values. The consumption of medicaments and medical visits positively correlate with the indices. Consequently the questionnaire is judged to be a valid instrument for studying musculoskeletal disorders at the workplace.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literaturverzeichnis

  1. Abenhaim L, Suissa S, Rossignol M. Risk of recurrence of occupational back pain over three year follow up. British journal of industrial medicine 1988;45:829–833.

    Google Scholar 

  2. Anderson JAD. Shoulder pain and tension neck and their relation to work. Scand J Work Environ Health 1984;10:435–442.

    Google Scholar 

  3. Edwards Ortrude. Maladies rhumatismales en Suisse-Quelques aspects économiques. Faculté des Sciences économiques et sociales de l'Université de Genève. Collection des thèses. Editions Peter Lang, Bern, 1981.

    Google Scholar 

  4. Hagberg M, Wegman DH. Prevalence rates and odds ratios of shoulder-neck diseases in different occupational groups. British Journal of Industrial Medicine 1987;44:602–610.

    Google Scholar 

  5. Junghanns H. Die Wirbelsäule in der Arbeitsmedizin Teil II. Einflüsse der Berufsarbeit auf die Wirbelsäule. Die Wirbelsäule in Forschung und Praxis, Band 79, Hippokrates Verlag, Stuttgart, 1979.

    Google Scholar 

  6. Kelsey JL. Epidemiology of musculoskeletal disordes. Monographs in epidemiology and biostatistics, Volume 3, Oxford University Press, New York, 1982.

    Google Scholar 

  7. Kelsey JL, Golden AL. Occupational and workplace factors associated with low back pain. In: Occupational Back Pain, edited by Richard A Deyo, Spine: State of the Art Reviews, Hanley & Belfus, inc., Philadelphia, 1987:7–16.

    Google Scholar 

  8. Moser H-P, Ackermann-Liebrich U. Die Epidemiologie rheumatischer Erkrankungen in der Schweiz und angrenzenden Ländern. Editiones «Roche», F Hoffmann-La Roche & Co AG, Basel, 1986.

    Google Scholar 

  9. Pedroni G, Zweifel P. Die sozialen Kosten von Rheuma in der Schweiz. Studien zur Gesundheitsökonomie 9, Pharma Information, Basel 1986.

    Google Scholar 

  10. Wagenhäuser FJ. Die Rheumamorbidität. Huber Verlag, Bern, 1969.

    Google Scholar 

  11. Astrand NE, Isacsson SO. Back pain, back abnormalities, and competing medical, psychological, and social factors as predictors of sick leave, early retirement, unemployment, labour turnover and mortality: a 22 year follow up of male employees in a Swedish pulp and paper company. British Journal of Industrial Medicine 1988;45:387–395.

    Google Scholar 

  12. Waris P. Occupational cervicobrachial syndromes. Scand j Work Environ Health 1979;6 (suppl 3):3–13.

    Google Scholar 

  13. Wasmus A, Raspe H-H. Analyse der Verschlüsselung von Arbeitsunfähigkeitsdiagnosen mit der ICD-Nr 714 anhand einer rheumatologischen Nachuntersuchung. Off Gesundh-Wes 1988;50:2–8.

    Google Scholar 

  14. Mathies H, Wagenhäuser FJ. Klassifikation der Erkrankungen des Bewegungsapparates. Basel: EULAR Publishers, 1979.

    Google Scholar 

  15. Statistisches Bundesamt, Wiesbaden. Fragen zur Gesundheit 1982. Fachserie 12, Reihe S 3. Stuttgart: Kohlhammer, 1984 (nach Moser, 1986).

    Google Scholar 

  16. World Health Organization. International classification of diseases, 9. Revision, Genf, WHO, 1978.

    Google Scholar 

  17. Maeda K. Occupational cervicobrachial disorder and its causative factors. J Human Ergol 1977;6:193–202.

    Google Scholar 

  18. Maeda K, Horiguchi Sh, Hosokawa M. History of the studies on occupational cervicobrachial disorder in Japan and remaining problems. J Human Ergol 1982;11:17–29.

    Google Scholar 

  19. The Committee of Japan Association of Industrial Health on Cervocobrachial Syndrome. The questionnaire for the medical examination of «the workers who repeatedly use the fingers». Japanese Journal of Industrial Health 1972;14:425–427 (aut japanisch).

    Google Scholar 

  20. Andersson K, Karlehagen S, Jonsson B. The importance of variations in questionnaire administration. Applied Ergonomics 1987;18:229–232.

    Google Scholar 

  21. Kuorinka I, Jonsson B, Kilbom A, Vinterberg H, Biering-Sorensen F, Andersson G, Jorgensen K. Standardised Nordic questionnaires for the analysis of musculoskeletal symptoms. Applied ergonomics 1987;18:233–237.

    Google Scholar 

  22. Läubli Th, Nakaseko M, Hünting W. Arbeitsbedingte cervicobrachiale Beschwerden bei Büroarbeiten. Soz Praeventivmed 1980;25:407–412.

    Google Scholar 

  23. Maeda K. Occupational cervicobrachial disorder in assembly plant. The Kurume medical journal 1975;22:231–239.

    Google Scholar 

  24. Maeda K, Hirayama H, Chang C, Takamatsu M. Studies on the progress of occupational cervicobrachial disorder by analysing the subjective symptoms of work-women in assembly lines of a cigarette factory. Japanese Journal of Industrial Health 1979;21:398–407.

    Google Scholar 

  25. Hünting W, Maeda K, Grandjean E. Körperhaltung und Muskelermüdung bei Arbeiten an Buchungsmaschinen. Soz Praeventivmed 1979;24:284–5.

    Google Scholar 

  26. Maeda K, Hünting W, Grandjean E. Localized fatigue in accounting-machine operators. J Occup Medicine 1980;22:810–816.

    Google Scholar 

  27. Hinnen U, Krueger H, Läubli Th. Beschwerdehäufigkeit bei Kassiererinnen an Arbeitsplätzen mit konventionellen Kassen und solchen mit Strichcode-Lesegeräten. Soz Praeventivmed 1986;31:254–256.

    Google Scholar 

  28. Hinnen U, Krueger H, Witschi U. Scanning und menschengerechte Kassenarbeit. Arbeitswelt Band 5. vdf Verlag der Fachvereine Zürich, 1987.

  29. Hünting W, Läubli Th, Grandjean E. Postural and visual loads at VDT workplaces. I constrained postures. Ergonomics 1981;24:917–931.

    Google Scholar 

  30. Hünting W, Läubli Th, Grandjean E. Zwangshaltung an Bildschirmarbeitsplätzen. Zentralblatt für Arbeitsmedizin, Arbeitsschutz, Prophylaxe und Ergonomie 1981;31:316–325.

    Google Scholar 

  31. Krueger H, Hinnen U, Guggenbühl U, Läubli Th. Musculoskeletal disorders at different work places. In Designing a Better World. International Ergonomics Assoc 10th International Congress, Sydney, Australia, 1–5 Aug 1988,2:397–399.

  32. Läubli Th, Hünting, W, Grandjean E. Augenbelastung an Bildschirmarbeitsplätzen. Soz Praeventivmed 1980;25:205–206.

    Google Scholar 

  33. Läubli Th, Hünting W, Grandjean E. Postural and visual loads at VDT workplaces. II. Lighting conditions and visual loads at VDT workplaces. Ergonomics 1981;24:933–944.

    Google Scholar 

  34. Läubli Th. Das arbeitsbedingte cervicobrachiale Überlastungssyndrom. Inauguraldissertation an der medizinischen Fakultät der Universität Zürich, 1981.

  35. Läubli Th, Mion H, Senn E, Thomas C, Zeier H. Rheumatische Beschwerden und Büroarbeit. Soz Praeventivmed 1985;30:278–279.

    Google Scholar 

  36. Läubli Th. Preferred Settings in VDT work: The Zurich Experience. In: Work with Display Units 86, Eds B. Knave and PG Widebäck. Elsevier Science Publishers BV (North Holland), 1987:249–262.

    Google Scholar 

  37. Läubli Th. Rheumatic disorders in office work. In: Work-related musculo-skeletal disorders, Eds U Osterholz, W Karmaus, B Hullmann, B Ritz. Wirtschaftsverlag NW, Verlag für neue Wissenschaft GmbH, Bremerhaven, BRD, 1987:259–78.

    Google Scholar 

  38. Zeier H, Mion H, Läubli Th, Thomas C, Senn E. Augenund Rückenbeschwerden bei Bildschirmarbeit in Abhängigkeit von ergonomischen und biopsychosozialen Faktoren. Zeitschrift für experimentelle und angewandte Psychologie 1987,34:55–179.

    Google Scholar 

  39. Zeier H, Mion H, Läubli Th, Thomas C, Fasser W, Senn E. Subjective reports about musculoskeletal discomfort in VDU work as a complex phenomenon. In: Work with Display Units 86, Eds B Knave and PG Widebäck. Elsevier Science Publishers BV (North Holland), 1987:263–278.

    Google Scholar 

  40. Zeier H, Senn E et al. Körperliche Beschwerden bei Bildschirmarbeit, Hans Huber Verlag, Bern, 1988.

    Google Scholar 

  41. Mion H, Läubli Th, Senn E, Zeier H. Beschwerden im Bewegungsapparat. DIA-GM 1986:62–68.

  42. Grandjean E. Physiologische Arbeitsgestaltung, Ott Verlag Thun, 1979.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Läubli, T., Thomas, C., Hinnen, U. et al. Erfassung muskuloskeletaler Beschwerden mittels Fragebogen. Soz Präventivmed 36, 25–33 (1991). https://doi.org/10.1007/BF01322297

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01322297

Navigation