Summary
Between 1968 and 1976, 196 total gastrectomies were performed with a mortality of 10.2%. If the operation was considered radical on clinical grounds the, 5-year survival rate was 42%. Total gastrectomy appears to be indicated especially, for leB advanced gastric cancer and, superior to partial resection. Due to excellent functional results, interposition of jejunum between esophagus and duodenum (Seo-Gütgemann-Schreiber-Longmire) is the method of choice and was used in 104 patients. Extensive lymphadenectomy seems to be responsible for the improved survival rate.
ZusammenfaBung
Von 1968–1976 wurden 196 totale Gastrektomien bei einer Letalität von 10,2% durchgeführt. Bei kurativer Resektion beträgt die 5-Jahres-überlebensquote 42%. Die totale Gastrektomie erscheint bei den gezeigten ErgebniBen gerade beim nicht fortgeschrittenen Magencarcinom vertretbar und der subtotalen Resektion überlegen. Die Jejunuminterposition nach SeoGütgemann-Schreiber-Longmire als Magenersatz ist wegen der funktionellen ErgebniBe die Methode der Wahl und wurde bei 104 Patienten durchgeführt. Ein entscheidender Faktor für die hohe überlebensquote scheint die ausgedehnte Lymphadenektomie zu sein.
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Pichlmayr, R., van Alste, H.E. 120. Die totale Gastrektomie als Regeloperation beim operablen Magencarcinom. Langenbecks Arch Chiv 345, 595 (1977). https://doi.org/10.1007/BF01305564
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01305564