Summary
In a retrospective evaluation of 671 cases of esophageal atresia treated in Bremen from 1967 to 1985, it was found that there were 50 cases involving long esophageal sections; among the latter, there were 26 deaths. The most frequent primary complications were heart and lung failure; the foremost secondary complications were esophageal stenosis and cardia incompetence. Treatment most often took the form of reoperation on the esophagus and gastric fistulas, bougienage of esophageal stenoses, and hiatoplasty. In patients with aspiration pneumonia or sepsis, purely conservative measures were considered. A reduction in the high lethality can be expected if more effective palliative measures are adopted in newborn infants, including preterm babies.
Zusammenfassung
Nach Auswertung von 671 Oesophagusatresien in Bremen fanden sich unter den Jahrgängen 1967 bis 1987 50 mit langstreckigen Distanzen. Von ihnen starben 26. Bei primären Komplikationen standen der Häufigkeit nach das Herz-, Lungen- und Kreislaufversagen, bei den sekundären die Oesophagusstenose und Kardiainsuffizienz im Vordergrund. Therapeutisch dominierten Reoperationen an Speiseröhre und Magenfistel, Bougierungen von Oesophagusstenosen sowie die Hiatoplastik. Rein konservative Massnahmen kamen bei der Aspirationspneumonie und der Sepsis in Frage. Ein Rückgang der hohen Letalitätsrate ist durch wirksame Palliativeingriffe bei den Früh- und Neugeborenen zu erwarten.
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von der Oelsnitz, G., Arzberger, A. & Gitter, H. 134. Therapie postoperativer Komplikationen bei langstreckigen Oesophagusatresien. Langenbecks Arch Chiv 372, 723 (1987). https://doi.org/10.1007/BF01297918
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01297918