Summary
Benign tumors of the pelvic region are treated by resection and autologous bone transplantation; malignant tumors, by hemipelvectomy or total internal hemipelvectomy, in which the pelvis half is replaced by a given model made of polyacetal resin. The dimensions and shape of the model are established by computer tomogram, resulting in an individually shaped pelvis half. Finally metastases are treated operatively by total hip replacement in combination with osteosynthesis and bone cement. The results of 70 of our patients are reported.
Zusammenfassung
Gutartige Tumoren des Beckens werden, wenn sie Schmerzen verursachen oder die Belastbarkeit gefährden, ausgeräumt und der Defekt mit komprimierter Spongiosa aufgefüllt. Semimaligne, wie Chondrome oder Riesenzelltumoren, verlangen die Kontinuitäts resektion mit ossärem Wiederaufbau, evtl. eine TEP. Primär maligne Formen werden immer noch durch die Hemipelvektomie kurativ versorgt, möglicherweise läßt sich dieser verstümmelnde Eingriff durch einen vollständigen Beckenersatz umgehen. Metastasen schließlich können durch erweiterte Totalprothesen oder Verbundosteosynthesen belastungsstabil behandelt werden.
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Burri, C., Schulte, J. 126. Beckentumoren. Langenbecks Arch Chiv 352, 465–469 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01292089
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01292089