Summary
Peritonitis occurs in 5–7 % of surgical procedures in the upper abdomen and is accompanied by high mortality. The therapeutic approach consists of treatment of the underlaying complication, mostly by extensive external or internal drainage, rarely by reconstruction, and of general treatment of peritonitis. In diffuse peritonitis, surgical intervention is always indicated; in local peritonitis with sufficient drainage, conservative treatment is possible.
Zusammenfassung
Peritonitische Komplikationen nach Eingriffen an den Oberbauchorganen sind in 5–7 % zu erwarten und von einer hohen Letalität begleitet. Die Therapie besteht in der Sanierung der zugrunde liegenden Komplikation, meist durch ausgedehnte innere und äußere Drainage, selten durch Rekonstruktion sowie der Allgemeinbehandlung der Peritonitis. Bei diffuser sich ausbreitender Peritonitis ist eine Indikation zur Operation nahezu immer gegeben, lediglich bei lokal begrenzter Peritonitis mit ausreichender Drainage kann der Chirurg zuwarten.
Similar content being viewed by others
Literatur
Brogadir, S., Fialk, M. A., Coleman, M., Vinciguerra, V. P., Degnan, T., Pasmantier, M., Silver, R. T.: Morbidity of staging laprotomy in Hodgkins's disease. Am. J. Med.64, 429 (1978)
Dinstl, K., Piza, F., Schiesel, R.: Relaparotomie und Restpankreatektomie — ein aussichtsreiches Vorgehen bei chirurgischen Komplikationen nach partieller Duodenopankreatektomie. Chirurg45, 263 (1974)
Edmunds, L. H., Williams, G. M., Welch, S. E.: External fistulas arising from the gastrointestinal tract. Ann. Surg.152, 445 (1960)
Fischer, R. P., O'Farrell, K. A., Perry, J. F.: The value of peritoneal drains in the treatment of liver injuries. J. Trauma18, 393 (1979)
Heberer, G., Stücker, F. J., Larena-Avellaneda, A., Fuchs, K., Kallenberg, A.: Intra- und postoperative Zwischenfälle bei Operationen am Magen und Duodenum und die Ergebnisse der Korrektureingriffe. Langenbecks Arch. Klin. Chir.320, 269 (1968)
Hegemann, G.: Chirurgische und eitrige Komplikationen nach Eingriffen an den Bauchorganen. Langenbeks Arch. Klin. Chir.329, 1048 (1971)
Holm, J. C., Edmunds, L. H., Baker, J. W.: Life-threatening complications after operations upon the biliary tract. Surg. Gynecol Obstet.127, 241 (1968)
Kern, E.: deDie Relaparotomie im Rahmen der Intensivtherapie bei Peritonitis und Ileus. Langenbecks Arch. Chir. d337, 301 (1974)
Kitchens, C. S.: The syndrome of post-splenectomy fulminant sepsis. Am. J. Med. Sci.274, 303 (1977)
Papachristou, D. N., Fortner, J. G.: Anastomotic failure complicating total gastrectomy and esophagogastrectomy for cancer of the stomach. Am. J. Surg.138, 399 (1979)
Pettersson, S., Wallensten, S.: Leakage at suture lines after partial gastrectomy for peptic ulcer. Acta Chir. Scand.135, 229 (1969)
Stücker, F. J., Larena, A., Hoffmann, K., Zumtobel, V.: Frühe und späte Reinterventionen nach Resektion wegen Gastro-Duodenal-Ulcus. Chirurg44, 7 (1973)
Tera, H., Aberg, C.: Relaparotomy. Acta Chir. Scand.141, 636 (1975)
White, T. T., Sanderson, E. R., Morgan, A.: Injury to the sphincter of oddi in the course of gastric and duodenal surgery. Am. J. Surg.144, 247 (1967)
White, T. T., Morgan, A., Hopton, D.: Postoperative pancreatitis. Am. J. Surg.120, 132 (1970)
Witz, J. P., Maillard, J. N.: Fistules apres gastrectomie. J. Chir. (Paris)94, 217 (1967)
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Becker, H.D., Börger, H.W. & Schafmayer, A. 85. Operationstaktik und -technik bei Peritonitis nach Oberbaucheingriffen. Langenbecks Arch Chiv 352, 311–316 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01292046
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01292046