Skip to main content
Log in

85. Operationstaktik und -technik bei Peritonitis nach Oberbaucheingriffen

Therapeutic approach and technique in peritonitis after surgery on the upper abdomen

  • B. Wissenschaftliches Programm
  • II. Hauptthemen mit Freien Vorträgen C. Postoperative Peritonitis
  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

Peritonitis occurs in 5–7 % of surgical procedures in the upper abdomen and is accompanied by high mortality. The therapeutic approach consists of treatment of the underlaying complication, mostly by extensive external or internal drainage, rarely by reconstruction, and of general treatment of peritonitis. In diffuse peritonitis, surgical intervention is always indicated; in local peritonitis with sufficient drainage, conservative treatment is possible.

Zusammenfassung

Peritonitische Komplikationen nach Eingriffen an den Oberbauchorganen sind in 5–7 % zu erwarten und von einer hohen Letalität begleitet. Die Therapie besteht in der Sanierung der zugrunde liegenden Komplikation, meist durch ausgedehnte innere und äußere Drainage, selten durch Rekonstruktion sowie der Allgemeinbehandlung der Peritonitis. Bei diffuser sich ausbreitender Peritonitis ist eine Indikation zur Operation nahezu immer gegeben, lediglich bei lokal begrenzter Peritonitis mit ausreichender Drainage kann der Chirurg zuwarten.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Brogadir, S., Fialk, M. A., Coleman, M., Vinciguerra, V. P., Degnan, T., Pasmantier, M., Silver, R. T.: Morbidity of staging laprotomy in Hodgkins's disease. Am. J. Med.64, 429 (1978)

    Google Scholar 

  2. Dinstl, K., Piza, F., Schiesel, R.: Relaparotomie und Restpankreatektomie — ein aussichtsreiches Vorgehen bei chirurgischen Komplikationen nach partieller Duodenopankreatektomie. Chirurg45, 263 (1974)

    Google Scholar 

  3. Edmunds, L. H., Williams, G. M., Welch, S. E.: External fistulas arising from the gastrointestinal tract. Ann. Surg.152, 445 (1960)

    Google Scholar 

  4. Fischer, R. P., O'Farrell, K. A., Perry, J. F.: The value of peritoneal drains in the treatment of liver injuries. J. Trauma18, 393 (1979)

    Google Scholar 

  5. Heberer, G., Stücker, F. J., Larena-Avellaneda, A., Fuchs, K., Kallenberg, A.: Intra- und postoperative Zwischenfälle bei Operationen am Magen und Duodenum und die Ergebnisse der Korrektureingriffe. Langenbecks Arch. Klin. Chir.320, 269 (1968)

    Google Scholar 

  6. Hegemann, G.: Chirurgische und eitrige Komplikationen nach Eingriffen an den Bauchorganen. Langenbeks Arch. Klin. Chir.329, 1048 (1971)

    Google Scholar 

  7. Holm, J. C., Edmunds, L. H., Baker, J. W.: Life-threatening complications after operations upon the biliary tract. Surg. Gynecol Obstet.127, 241 (1968)

    Google Scholar 

  8. Kern, E.: deDie Relaparotomie im Rahmen der Intensivtherapie bei Peritonitis und Ileus. Langenbecks Arch. Chir. d337, 301 (1974)

    Google Scholar 

  9. Kitchens, C. S.: The syndrome of post-splenectomy fulminant sepsis. Am. J. Med. Sci.274, 303 (1977)

    Google Scholar 

  10. Papachristou, D. N., Fortner, J. G.: Anastomotic failure complicating total gastrectomy and esophagogastrectomy for cancer of the stomach. Am. J. Surg.138, 399 (1979)

    Google Scholar 

  11. Pettersson, S., Wallensten, S.: Leakage at suture lines after partial gastrectomy for peptic ulcer. Acta Chir. Scand.135, 229 (1969)

    Google Scholar 

  12. Stücker, F. J., Larena, A., Hoffmann, K., Zumtobel, V.: Frühe und späte Reinterventionen nach Resektion wegen Gastro-Duodenal-Ulcus. Chirurg44, 7 (1973)

    Google Scholar 

  13. Tera, H., Aberg, C.: Relaparotomy. Acta Chir. Scand.141, 636 (1975)

    Google Scholar 

  14. White, T. T., Sanderson, E. R., Morgan, A.: Injury to the sphincter of oddi in the course of gastric and duodenal surgery. Am. J. Surg.144, 247 (1967)

    Google Scholar 

  15. White, T. T., Morgan, A., Hopton, D.: Postoperative pancreatitis. Am. J. Surg.120, 132 (1970)

    Google Scholar 

  16. Witz, J. P., Maillard, J. N.: Fistules apres gastrectomie. J. Chir. (Paris)94, 217 (1967)

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Becker, H.D., Börger, H.W. & Schafmayer, A. 85. Operationstaktik und -technik bei Peritonitis nach Oberbaucheingriffen. Langenbecks Arch Chiv 352, 311–316 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01292046

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01292046

Key words

Schlüsselwörter

Navigation