Summary
The reconstruction of the aorto-iliac inflow tract (bypass and/or thrombendarterectomy) has become important: in concomitant peripheral arterial lesions a partial central repair with profundaplasty and lumbar sympathectomy is usually sufficient. Patients with isolated femoro-popliteal blocks (stage II) are primary candidates for conservative treatment. Long grafts beyond the knee are only justified in stages III and IV (autologues venous graft or combined grafts: centrally arterial prothesis, distally autologues vein). A good primary below knee amputation often presents a better solution than a long bypass with questionable outcome.
Zusammenfassung
Die Rekonstruktion der aorto-iliacalen Einstrombahn (Bypass und/oder Thrombendarteriektomie) kommt vorrangige Bedeutung zu. Bei zusätzlichen peripheren Verschlüssen genügt im allgemeinen eine Ein-Etagen-Korrektur (Triadenoperation). Bei isolierten femoro-poplitealen Verschlüssen im Stadium II keine Operation (Domäne konservativer Therapie!). Lange kniegelenküberschreitende Rekonstruktionen nur im Stadium III und IV gerechtfertigt (autologes Venentransplantat bzw. kombinierte Transplantate: zentral Kunststoff, peripher autologe Vene). Ein guter primärer Unterschenkelstumpf stellt oft eine bessere Lösung dar als ein nur kurzfristig funktionierender Bypass.
Similar content being viewed by others
Literatur
DeLaurentis, D. A., Friedmann, P.: Arterial reconstruction about and below the knee. Another look. Am. J. Surg.121, 392–397 (1971), 392-397 (197t)
Eugene, J., Goldstone, J., Moore, W. S.: Fifteen year experience with subcutaneous bypass grafts for lower extremity ischemia. Ann. Surg.186, 177–183 (1977), 177-183 (1977)
Heyden, B., Vollmar, J.: Chirurgie kombinierter aorto-iliakaler und femoro-poplitealer chronischer Arterienverschlüsse. Angio1, 17–24 (1979)
Imparato, A. M., Kim, G.-E., Davidson, Th., Crowley, J. G.: Intermittent claudication: Its natural course. Surgery78, 795–799 (1977)
LoGerfo, F. W.Z, Johnson, W. C., Corson, J. D., Vollmann, R. W., Weisel, R. D., Davis, R. C., O'Hara, E. T., Nabseth, D. C., Mannick, J. A.: A comparison of the late patency of axillobilateral femoral and axillounilateral femoral grafts. Surgery81, 33 (1977)
Mannick, J. A.: Femoro-popliteal and femoro-tibial reconstructions. Surg. Clin. North Am.59, 581- 596 (1979)
Martin, Ch. E.: Factual palliation with femoropopliteal bypass for salvage. J. Surg. Res.18, 215–220 (1975)
McAllister, F. F.: The fate of patients with intermittent claudication managed nonoperatively. Am. J. Surg.132, 593 - 595 (1976)
Sauvage, L., Walker, M. W. Berger, K., Robel, S. B., Lischko, M. M., Yates, S. G., Logan, G. A.: Current arterial prostheses. Experimental evaluation by implantation in the carotid and circumflex coronary arteries of the dog. Arch. Surg.11, 687–691 (1979)
Vollmar, J.: Reconstructive surgery of the arteries. Stuttgart: Thieme; New York: Stratton Inc. 1980
Voss, E. U., Vollmar, J., Heyden, B., Rudolph, F.: Chirurgische Therapie der chronischen aortoilikalen Arterienverschlüsse.15, 77–94 (1980) Aktuel. Chir.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Vollmar, J.F. 35. Bewährtes und Problematisches der Strombahnwiederherstellung (operative Taktik und Technik). Langenbecks Arch Chiv 352, 163–167 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01291996
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01291996