Skip to main content
Log in

Ex situ Operation an der Leber Eine neue Möglichkeit in der Leberchirurgie

Ex situ operation of the liver — a new possibility in liver surgery

  • Originalarbeiten
  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

A method for an ex situ operation of the liver is presented with the example of such an operation in a 40-year-old patient. With this operation bilateral liver metastases of a leiomyosarcoma — which were otherwise regarded as irresectable - were resected. Function of the liver after reimplantation was good. Liver protection was performed by perfusion with cardioplegic HTK-solution (Bretschneider). The techniques of liver ex- and implantation are based on the methods of liver transplantation. Extracorporal femoro-porto-axillary bypass for decompression of the inferior caval vein and portal vein was used throughout the anhepatic period of 6 h. It is supposed that the method described here - which according to the authors' knowledge has been performed for the first time in a patient - will open up new perspectives for the surgery of malignant and occasionally of benign tumors, if necessary also for other surgical liver diseases. As an additional possibility, in situ protection of the liver with consecutive operation of the bloodless liver in situ isdiscussed.Thisprocedurewill correspond for the most part to the ex situ technique described here.

Zusammenfassung

Ein Verfahren zur ex situ Operation an der Leber wird anhand einer solchen Operation bei einer 40jährigen Patientin vorgestellt. Hiermit wurden bei dieser Patientin sonst als irresektabel zu betrachtende beidseitige Lebermetastasen eines Leiomyosarkoms entfernt. Die Funktion der Leber nach Reimplantation war gut. Die Leberprotektion wurde durch eine Perfusion mit HTK-Lösung vorgenommen. Die Technik der Leberex- und -implantation lehnt sich an die Verfahren bei der Lebertransplantation an. Portales und unteres Hohlvenenblut wurden extracorporal während der insgesamt 6stündigen anhepatischen Zeit umgeleitet. Es wird angenommen, daß das hiermit beschriebene, nach Kenntnis der Autoren erstmals beim Menschen angewandte Verfahren neue Perspektiven für die Chirurgie maligner und gegebenenfalls benigner Lebertumoren, ggf. auch anderer chirurgischer Lebererkrankungen haben wird. Als eine weitere Möglichkeit wird die in situ Protektionierung der Leber mit anschließender Operation an der blutleeren Leber in situ besprochen, das Vorgehen hierbei dürfte dem der beschriebenen ex situ Technik weitgehend entsprechen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Bismuth H, Houssin D, Ornowski J, Meriggi F (1986) Liver resections in cirrhotic patients: a western experience. World J Surg 10:311

    Google Scholar 

  2. Bretschneider HJ, Gebhard MM, Preusse CJ (1984) Cardio plegia-principles and problems. In: Sperelakis, N. (ed) Physiology and pathophysiology of the Heart. Nijhoff, Boston Den Haag Dordrecht

    Google Scholar 

  3. Esser G (1979) Zeit- und blutsparende Leberresektionen. Chirurg 50:136

    Google Scholar 

  4. Fortner JG, Shin MH, Kinne DW et al. (1974) Major hepatic resection using vascular isolation and hypothermic perfusion. Ann Surg 180:644

    Google Scholar 

  5. Grosse H, Bornscheuer A, Ringe B (1987) Anästhesie bei Lebertransplantation: kardiovaskuläre und metabolische Veranderungen und ihr Management. Anaesthesie Wiederbelebung Intensivbehandlung 16:377

    Google Scholar 

  6. Huguet C, Gallot D, Offenstadt G (1976) Normothermic complete hepatic vascular exclusion for extensive resection of the liver. N Engl J Med 294:51

    Google Scholar 

  7. Isemer SF, Brüggemann A, Schunck O, Ludwig A, Bretschneider HJ (1987) Die verbesserte Organprotektion mit der modifizierten HTK-Lösung nach Bretschneider - primäre Urinausscheidung nach 48 h kalter Ischämie. Langenbecks Arch Chir 372:895

    Google Scholar 

  8. Kallerhoff M, Blech M, Isemer SE, Kehrer G, Kleinert H, Langheinrich M, Helmchen U, Bretschneider HJ (1988) Metabolic, energetic and structural changes in protected and unprotected kidneys at temperature of 1°C and 25°C. Urol Res 16:57

    Google Scholar 

  9. Priesching A (1986) Leberresektionen: Chirurgische Anatomie, Indikationen, Technik. Urban und Schwarzenberg, München Wien Baltimore

    Google Scholar 

  10. Pringle JH (1908) Notes on the arrest of hepatic hemorrhage due to trauma. Ann Surg 48:541

    Google Scholar 

  11. Ringe B, Neuhaus P, Grosse H, Verner L, Pichlmay R (1985) Veno-venöser Bypass bei klinischer Lebertransplantation. Langenbecks Arch Chir Suppl 199

  12. Ringe B, Pichlmayr R, Lübbe N, Bornscheuer A, Kuse E (1988) Total hepatectomy as temporary approach to acute hepatic or primary graft failure. Transplant Proc (im Druck)

  13. Starzl TE (1984) Hepatic vascular exclusion and hepatic resection. Surgery 95:376

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Mit Unterstützung durch die DFG

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Pichlmayr, R., Bretschneider, H.J., Kirchner, E. et al. Ex situ Operation an der Leber Eine neue Möglichkeit in der Leberchirurgie. Langenbecks Arch Chiv 373, 122–126 (1988). https://doi.org/10.1007/BF01262775

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01262775

Key words

Navigation