Skip to main content
Log in

Die massive Oesophagusvaricenblutung

Standardisierte Behandlung und Langzeitergebnisse nach portosystemischen Anastomosen

Massive hemorrhage of the esophageal varix: Standardized treatment and long-term results after portosystemic anastomosis

  • Originalarbeiten
  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

A reexamination was conducted on 90 of 231 patients who had undergone portal-systemic shunt operations 2–15 years ago in our hospital due to massive esophageal varix bleeding. The results show that decompressing procedures represent the only therapeutic principle successfully preventing recurrence of massive esophageal hemorrhage over an extended period of time. Postoperative encephalopathy occurred relatively infrequently. This finding imposes considerable restraint on the use of this term as a weighty argument against portocaval shunts, especially because nitrogen substances are often known to pass unchanged from the intestinal tract to the vena cava and thus ultimately to the brain in patients with liver cirrhosis not undergoing surgery. The possibility of preventing recurrence of massive esophageal hemorrhage by protal decompression is meant to relieve the patient's constant fear of an incident putting his live in jeopardy.

Zusammenfassung

Die Ergebnisse einer Nachuntersuchungsreihe an 90 von insgesamt 231 Patienten, die innerhalb des Zeitraumes von 2–15 Jahren an unserer Klinik wegen massiver Oesophagusvaricenblutung operativ durch Anlage eines portosystemischen Shunts behandelt worden sind, zeigen eindeutig, daß diese druckableitenden Methoden ein auf lange Zeit erfolgreiches Prinzip zur Verhinderung eines massiven Blutungsrezidivs sind. Eine postoperative Encephalopathie trat dabei so verhältnismäßig selten auf, daß die Verwendung dieses Begriffes als gewichtiges Argument speziell gegen die Anlage eines portocavalen Shunts nur mit Zurückhaltung erfolgen sollte, zumal auch bei nicht operierten Lebercirrhotikern häufig bereits stickstoffhaltige vortrag gehalten auf der 96. tagung der deutschen gesellschaft für chirurgie Substanzen aus dem Intestinaltrakt unverändert der Vena cava und somit dem Gehirn zugeleitet werden. Durch die Möglichkeit, mit einer Drucksenkung im Pfortadergebiet das Wiederauftreten einer massiven Oesophagusvaricenblutung zu verhindern, soll dem Patienten die permanente Angst vor einem erneuten lebensbedrohlichen Ereignis genommen werden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Bismuth, H., Franco, D., Hepp, J.: Portalsystemic shunt in hepatic cirrhosis: Does the type of shunt decisively influence the clinical result? Ann. Surg.179, 209–217 (1974)

    PubMed  Google Scholar 

  2. Burchell, A. R., Moreno, A. H., Panke, W. F., Nealon, T. F.: Hemodynamic variables and prognosis following portocaval shunts. Surg. Gynecol. Obstet.138, 359–366 (1974)

    PubMed  Google Scholar 

  3. Conn, H. O.: Portocaval anastomosis and hepatic hemosiderin deposition: A prospective, controlled investigation. Gastroenterology62, 61–67 (1972)

    PubMed  Google Scholar 

  4. Denk, H., Sponer, D.: Sklerosierung der Ösophagusvaricen. Langenbecks Arch. Chir. [Kongreß-ber.]342, 173–179 (1976)

    Google Scholar 

  5. Drapanas, Th., Lo Cicero, J., Dowling, J. B.: Hemodynamics of the interposition mesocaval shunt. Ann. Surg.181, 523–530 (1975)

    PubMed  Google Scholar 

  6. Häring, R., Baer, U., Stallkamp, B. L., Tung, L. C.: Portocavaler Notshunt bei der massiven Ösophagusvaricenblutung. Med. Welt27, 964–971 (1976)

    PubMed  Google Scholar 

  7. Holm, E., Striebel, J. P., Meisinger, E., Haux, P., Langhans, W., Becker, H. D.: Amin osäurengemische zur parenteralen Ernährung bei Leberinsuffizenz. Infusionstherapie5, 274–292 (1978)

    Google Scholar 

  8. Paquet, K. J.: Vorgehen der primären Blutstillung bei der akuten massiven Ösophagusvaricenblutung. Therapiewoche23, 2880–2889 (1973)

    Google Scholar 

  9. Riederer, P., Jellinger, K., Drausch, W. D., Kleinberger, E., Kothbauer, P.: Zur Biochemie der hepatischen Encephalopathie. Z. Gastroenterol.12, 768–777 (1978)

    Google Scholar 

  10. Schenker, St., Breen, K. J., Hoyumpa, J.: Hepatic encephalopathy: Current status. Gastroenterology66, 121–136 (1974)

    PubMed  Google Scholar 

  11. Steegmilller, K. W., Fischer, R.: Ist der portocavale Notshunt bei blutenden Osophagusvaricen noch vertretbar? Med. Welt29, 91–94 (1978)

    PubMed  Google Scholar 

  12. Ungeheuer, E., Peglow, H.-J.: Notfalleingriffe bei der Oesophagusvaricenblutung. Chirurg47, 260–265 (1976)

    PubMed  Google Scholar 

  13. Ungeheuer, E.: Oesophagusvaricenblutung. Langenbecks Arch. Chir.337, 519–523 (1974)

    PubMed  Google Scholar 

  14. Ungeheuer, E., Gasteyer, H.: Das Problem der sogenannten ≫Postsplenektomieblutungen≪. Langenbecks Arch. Klin. Chir.295, 358–362 (1960)

    Google Scholar 

  15. Voorhees, A. B., Jr.: Portal hypertension as I see it. In: Child: Portal hypertension, Vol. 14, p. 60. Philadelphia: Saunders 1974

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Vortrag gehalten auf der 96. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Fabian, W., Peglow, H.J. & Ungeheuer, E. Die massive Oesophagusvaricenblutung. Langenbecks Arch Chiv 353, 1–7 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01261793

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01261793

Key words

Navigation