Skip to main content

Advertisement

Log in

Thrombendarteriektomie oder Venenbypass bei chronischen femoro-poplitealen Verschlüssen

Endarterectomy versus vein bypass grafts in femoropopliteal occlusions

Erfahrungen mit einer differenzierten Indikationsstellung

  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

On the basis of our experience with 1827 femoropopliteal arterial reconstructions performed from 1959 through 1974 we have worked up a system of strict guidelines for the choice of procedure. The vein bypass is the method of choice in all cases at stages III/IV (i. e. resting pain or gangrene), in lengthy occlusions of the femoral arteries continuing into the distal popliteal arteries or in stenotic lesions or occlusions of the tibial arteries, in all recurrent occlusions, and in cases with calcification or dilatation of the arterial wall. The indication for endarterectomy is restricted to stage II (i. e. intermittent claudication) and to segmental occlusions of the femoral or popliteal arteries as well as transitional or lengthy occlusions of the femoral artery continuing to the proximal popliteal artery.

Under these guidelines a total group of 645 patients underwent 721 femoropopliteal reconstructions-307 endarterectomies and 414 vein grafts-from 1971 through 1974. The average age of the patients was 60 years. In 50 % of all cases operations were carried out for advanced ischemia threatening the extremity. For all the series the patency rate of vein bypass was 79 % and of endarterectomy 71 %. Accumulative patency rates by the life table method according to the preoperative degree of arterial insufficiency and the postoperative follow up period of 4 years do not show statistically significant differences between both procedures under the given guidelines.

Zusammenfassung

Nach den an insgesamt 1827 Rekonstruktionen an der Heidelberger Klinik in den letzten 15 Jahren gewonnenen Erfahrungen ist neben dem autologen Venenbypass als heute dominierendem Rekonstruktionsprinzip die Thrombendarteriektomie weiterhin als wertvolles autoplastisches Operations-verfahren im femoro-poplitealen Gefäßabschnitt anzusehen. In den letzten 4 Jahren war für die Wahl des Operationsverfahrens eine kritische, differenzierte Indikationsstellung entscheidend. In erster Linie wurden nur isolierte Segmentverschlüsse der Femoralarterie oder A. poplitea mit freier Peripherie oder langstreckige Verschlüsse, die nur bis zum proximalen Popliteasegment reichen und dem Stadium II nach Fontaine zuzuordnen sind, durch Thrombendarteriektomie rekonstruiert. Unter diesen Bedingungen zeigte die Desobliteration für das Stadium II eine Erfolgsquote von 73,1 % während der 4jährigen Nachbeobachtungsperiode. Unter Einschluß der im Stadium III/IV notwendigen Desobliterationen lag die Erfolgsquote in diesem Zeitraum bei 71,1 %. Primäre Indikation für einen Venenbypass stellten langstreckige femoro-popliteale Verschlüsse, die bis in die Endstrecke der A. poplitea reichen und mit Veränderungen der Unterschenkelgefäße kombiniert sind, dar. Grundsätzlich sollten alle Verschlüsse im Stadium III/IV durch einen Venenbypass korrigiert werden. Die Erfolgsquote des Venenbypass während der letzten 4 Jahre betrug für alle Stadien 78,9 %, für das Stadium II isoliert betrachtet 80,2 % ; von denen als Primäreingriff durchgeführten autologen Venentransplantationen waren 85,6 bzw. 85,4 % funktionstüchtig. Unter Berücksichtigung des gegebenen Indikationsschemas waren keine statistisch signifikanten Unterschiede in der Leistungsfähigkeit der beiden Rekonstruktionsverfahren nachzuweisen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Blumenberg, R. M., Tsapogas, M. J.: Femoro-popliteal reconstruction for advanced ischemia of the lower limb. Surgery69, 87 (1971)

    Google Scholar 

  2. Cannon, J. A., Barker, W. F., Kawakami, J. G.: Femoral popliteal endarterectomy in the treatment of obliterative atherosclerotic disease. Surgery43, 43 (1958)

    Google Scholar 

  3. Dale, W. A.: Autogenous vein grafts for femoro-popliteal arterial repair. Surg. Gynec. Obstet.123, 1282 (1966)

    Google Scholar 

  4. Darling, R. C., Linton, R. R.: Durability of femoro-popliteal reconstructions. Endarterectomy versus vein bypass grafts. Amer. J. Surg.123, 472 (1972)

    Google Scholar 

  5. Darling, R. C., Linton, R. R., Razzuk, M. A.: Saphenous vein bypass grafts for femoro-popliteal occlusive disease: a reappraisal. Surgery61, 31 (1967)

    Google Scholar 

  6. DeWeese, J. A., Barner, H. B., Mahoney, E. B., Rob, C. G.: Autogenous venous bypass grafts and thrombendarterectomies for atherosclerotic lesions of the femoro-popliteal arteries. Ann. Surg.163, 205 (1966)

    Google Scholar 

  7. Gall, F.: Venentransplantation zur Rekonstruktion beim Femoralisverschluß. Erfahrungen bei 200 Eingriffen. Thoraxchirurgie16,7 (1968)

    Google Scholar 

  8. Gall, F., Seybold-Epting, W., Höfler, H. H.: Spätergebnisse der Venentransplantation beim Oberschenkelarterienverschluß. Thoraxchirurgie21, 377 (1973)

    Google Scholar 

  9. Gutelius, M. R., Kreindler, S., Luke, J. C.: Comparative evaluation of autogenous vein bypass graft and endarterectomy in superficial femoral artery reconstruction. Surgery57, 28 (1965)

    Google Scholar 

  10. Imparato, A. M., Bracco, A., Kim, G. E. B.: Comparisons of three technics for femoral-popliteal arterial reconstruction. Ann. Surg.177, 375 (1973)

    Google Scholar 

  11. Kriiger, B. J., Beger, H., Nasseri, M.: Die chirurgische Therapie der chronischen Verschlußkrankheit in der A. femoralis superficialis. Langenbecks Arch. Chir.330, 79 (1971)

    Google Scholar 

  12. Laubach, K.: Wiederherstellungsoperationen bei chronischen Arterienverschlüssen im femoropoplitealen Bereich. Habilitationsschrift, Heidelberg 1971

    Google Scholar 

  13. Linton, R. R., Wilde, W. L.: Modifications in the technique for femoro-popliteal saphenous vein bypass autografts. Surgery67, 234 (1970)

    Google Scholar 

  14. Ray, F. S., Lape, C. P., Lutes, C. A., Dillihunt, R. C.: Femoro-popliteal saphenous vein bypass grafts. Analysis of 150 cases. Amer. J. Surg.119, 385 (1970)

    Google Scholar 

  15. Schwilden, E. D., Willmas, H. R.: Die rekonstruktive Chirurgie des langstreckigen femoro-poplitealen Arterienverschlusses. Thoraxchirurgie21, 117 (1973)

    Google Scholar 

  16. Szilagyi, D. E., Smith, R. F., Elliott, J. P.: Venous autografts in femoro-popliteal arterioplasty, observations in the treatment of occlusive disease. Arch. Surg.89, 113 (1964)

    Google Scholar 

  17. Trede, M., Laubach, K., Saggau, W.: Zur Rekonstruktion chronischer Arterienverschhisse im femoro-poplitealen Abschnitt. Langenbecks Arch. Chir.332, 317 (1972)

    Google Scholar 

  18. VanDongen, R. J. A. M., Pernot, J., VanBeek, H., Stalmans, J.: The use of autogenous vein grafts in femoro-popliteal obliterative arterial disease. XVth int. Congr. Europ. Soc. cardiovasc. Surg. 1966 Excerpta med. (Amst.) Int. Congr. Ser.126, 44 (1966)

    Google Scholar 

  19. Vollmar, J.: Rekonstruktive Chirurgie der Arterien. Stuttgart: Thieme 1975

    Google Scholar 

  20. Vollmar, J.. Laubach, K., Gruss, J. D.: Technik der Thrombendarteriektomie. Bruns' Beitr. klin. Chir.217, 678 (1969)

    Google Scholar 

  21. Vollmar, J., Laubach, K., Trede, M.: Die chirurgische Behandlung der chronischen Arterienverschlüsse im femoro-poplitealen Abschnitt. Bericht iffier 546 Eingriffe. Langenbecks Arch. Chir.318, 102 (1967)

    Google Scholar 

  22. Wylie, E. J., Binkley, F. M., Albe, R. J.: Femoro-popliteal endarterectomy: operative modifications and considerations of effects of outflow lesions. Amer. J. Surg.108, 215 (1964)

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Herrn Professor Dr. med. F. Linder zum 65. Geburtstag gewidmet

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schulz, U., Laubach, K. & Saggau, W. Thrombendarteriektomie oder Venenbypass bei chronischen femoro-poplitealen Verschlüssen. Langenbecks Arch Chiv 343, 59–67 (1976). https://doi.org/10.1007/BF01261570

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01261570

Key words

Navigation