Summary
One hundred four patients with confirmed stress ulcers were operated on between 1967 and 1974. The mortality was 36 percent (n = 19) in cases with a history of ulcers (reactivated ulcer), and 67 percent (n = 85) in patients with no previous history. Half the patients had multiple atypically located lesions. If an operation is necessary, isolated lesions should be treated as bleeding peptic ulcers. But the mortality risk appears to be lower after subtotal gastrectomy in patients with multiple lesions with continuous bleeding. The incidence of recurrence of bleeding was half that recorded after vagotomy or pyloroplasty.
Zusammenfassung
Zwischen 1967 und 1974 wurden 104 Patienten mit Stressulcera operiert. Die Letalität betrugbei reaktivierten Ulcera 36% (n = 19), bei alleinigen Stressulcera 67 % (n = 85). Die Hälfte der Patienten zeigte multiple Defekte mit atypischer Lokalisation. Ist eine Operation unvermeidlich, so sollte bei isolierten Defekten wie beim blutenden peptischen Geschwür verfahren werden. Bei multiplen Defekten mit kontinuierlicher Blutung erscheint eine ausgedehnte Magenresektion erfolgreicher als Vagotomie/Pyloroplastik, bei der die Zahl der Rezidivblutungen doppelt so hoch gefunden wurde.
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Feifel, G., Kiefhaber, P., Moritz, K. et al. 198. Der chirurgische Therapieplan bei stressbedingten gastroduodenalen Erosionen und Ulcera. Langenbecks Arch Chiv 339, 724 (1975). https://doi.org/10.1007/BF01257678
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01257678