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Hyperlactatämie bei Darmischämie

II. Experimentelle grundlagen

Lactacidemia in bowel ischemia

II. Experimental data

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Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

Looking for an early laboratory parameter in diagnosis of acute bowel ischemia, we caused an acute ischemia of the rabbit bowel by clamping the superior mesenteric artery. The blood tests showed a significant increase of lactate during 80 min of ischemia. This lactate excess continued nearly 40 min after revascularization of the bowel, but disappeared nearly completely after 90 min. Neither the laparotomy without clamping the superior mesenteric artery, nor the experimental clamping of the a. femoralis communis led to a lactacidemia. The lactacidemia in our experiments is compared with clinical observations in acute bowel diseases and vascular surgery with clamping of the aorta. The reasons of the specific high lactate excess of bowel ischemia are discussed. The fast increase of the lactate following mesenteric vascular occlusion and the rapid normalisation of lactate after recovery demonstrate a sensitive method in the diagnosis and controlling the treatment of acute bowel diseases with an insufficient blood supply.

Zusammenfassung

Auf der Suche nach verwertbaren laborchemischen Befunden in der Frühdiagnostik von akuten Durchblutungsstörungen des Darmes erzeugten wir in den vorliegenden Versuchen durch Abklemmen der A. mesenterica superior beim Kaninchen eine akute Darmischämie. Blutuntersuchungen zeigen einen signifikanten Anstieg der Lactatkonzentration während 80 min. Dieser hohe Lactatgehalt des Blutes bleibt auch 40 min nach Freigabe des Blutstroms bestehen, fällt aber nach 90 min fast bis auf den Ausgangswert. Weder im Leerversuch ohne Abklemmen der Darmarterie noch beim Abklemmen einer Beinarterie ließ sich ein Lactatanstieg messen. Unsere experimentellen Hyperlactatämien werden mit klinischen Beobachtungen bei akuten Abdominalerkrankungen und bei gefäßchirurgischen Eingriffen mit Abklemmen der Aorta verglichen. Die Gründe für den spezifisch hohen Lactatanstieg bei Darmischämie werden diskutiert. Der schnelle Lactatanstieg und der schnelle Abbau nach Wiederdurchblutung lassen diese Untersuchungsmethode geeig net erscheinen zur Frühdiagnostik und zur Verlaufskontrolle nach Therapie bei Erkrankungen mit Darmischämie.

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Literatur

  1. Balogh D, Hackl JM (1981) Serumlaktatuntersuchungen bei Aortengabelrekonstruktionen. Infusionstherapie 2:96

    Google Scholar 

  2. Biedermann H, Schmid T, Königsrainer A, Flora G (1982) Zur Problematik des akuten mesenteriellen Gefäßverschlusses. Angio 4:165

    Google Scholar 

  3. Graeber GO, Cafferty PJ, Reardon MJ, Curley CP, Ackerman NB, Harmon JW (1981) Changes in serum total creatine phosphokinase (CPK) and its isoenzymes caused by experimental ligation of the superior mesenteric artery. Ann Surg 193:499

    PubMed  Google Scholar 

  4. Gruber OF (1967) Intestinale Faktoren im Schock: Darmatonie. Langenbecks Arch Chir 319:909

    PubMed  Google Scholar 

  5. Griinert A (1980) Hyperlaktatämie - Laktatazidose. Med Welt 31:52

    PubMed  Google Scholar 

  6. Götz E (1974) Wirkung von Fentanyl, Droperidol und Etomidate auf Sauerstoffverbrauch und Gluconeogenese in der isolierten perfundierten Leber. Anaesthesist 21:331

    Google Scholar 

  7. Hagmüller GW, Janda Ä, Denck H (1981) Serumlaktatspiegel als Indikator zur Hilfestellung zur Relaparotomie nach Aortenbifurkationsimplantationen. Angio Arch 1:43

    Google Scholar 

  8. Janda Ä, Hagmüller GW, Denck H (1984) Lactat zur Diagnose akuter intestinaler Verschlüsse. Chirurg 55:469

    PubMed  Google Scholar 

  9. Kobold EE, Thal AP (1963) Quantitation and identification of vasoactive substances liberated during various types of experimental and clinical intestinal ischemia. Surg Gynecol Obstet 117:315

    PubMed  Google Scholar 

  10. Mavor GE, Lyall AD, Chrystal KMR, Proctor DM (1963) Observations on experimental occlusion of the superior mesenteric artery. Br J Surg 50:536

    PubMed  Google Scholar 

  11. Marston A (1963) Causes of death in mesenteric arterial occlusion. I. Local and general effects of devascularization of the bowel. Ann Surg 158:952

    PubMed  Google Scholar 

  12. Marston A (1963) Causes of death in mesenteric arterial occlusion: II. Observations on revascularization of the ischemic bowel. Ann Surg 158:960

    PubMed  Google Scholar 

  13. Marston A (1964) Patterns of intestinal ischaemia. Ann R Coll Surg Engl 35:151

    Google Scholar 

  14. Marston A (1967) Mesenteric arterial disease: the present position. Gut 8:203

    PubMed  Google Scholar 

  15. Messmer K (1967) Intestinale Faktoren im Schock: Intestinaler Kreislauf. Langenbecks Arch Chir 319:890

    PubMed  Google Scholar 

  16. Oliva PB (1970) Lactic acidosis. Am J Med 48:209

    PubMed  Google Scholar 

  17. Pfeiffer M, Kessler G, Doehn M, Horatz K (1979) Blutlaktatspiegel nach großen Oberbaucheingriffen. Med Welt 30:661

    PubMed  Google Scholar 

  18. Perret C, Enrico JF (1979) Lactate in acute circulatory failure. Lactate in acute conditions. Karger, Basel

    Google Scholar 

  19. Schoenberg M, Fredholm B, Hohlbach G, Schildberg FW (1983) Veränderungen im Säureßasenstatus, der Serum-Lactat-Konzentration und im Purinstoffwechsel bei arteriellen Gefäßrekonstruktionen. Chirurg 54:728

    PubMed  Google Scholar 

  20. Wüst HJ, Spirgatis WD, Sandmann W, Krian A, Richter O (1980) Laktatverhalten während aorto-femoraler Bypassoperation unter verschiedenen Narkoseverfahren. Anaesth Intensivmed 15:87

    Google Scholar 

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Nutz, V., Sommer, H.J. & Schultze-Petzold, J. Hyperlactatämie bei Darmischämie. Langenbecks Arch Chiv 370, 69–78 (1987). https://doi.org/10.1007/BF01254085

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