Summary
In 48 patients with acute non-lymphoblastic leukemia, all of whom had been treated according to the protocol 7421 of the “acute leukemia group B”, remission rates and survival times were correlated with the chromosome constitution of bone marrow cells at diagnosis. 45.8% of the patients had only normal metaphases (N-patients), 31.3% had normal and abnormal metaphases (AN-patients), and 22.9% had only abnormal metaphases (AA-patients). Chromosomal findings were unrelated to patients' age. The remission rate of the N-patients was 72.7 %, of the AN-patients 60 %, and of the AA-patients 36.4%. The respective median survival times were 12.5, 8.5 and 4.0 months. The difference in remission rates and survival times between patients with normal and without normal metaphases was significant. Once a remission had been obtained the prognosis was similar among the 3 groups. The better prognosis of the AA-patients in this study as compared to previous reports might be related to a more effective chemotherapy.
Zusammenfassung
Bei 48 Patienten mit akuter nicht-lymphoblastischer Leukämie, die einheitlich nach dem Protokoll 7421 der „acute leukemia group B” behandelt worden waren, wurden Remissionsrate und überlebenszeit mit der Chromosomenkonstitution der Knochenmarkzellen bei Diagnosestellung korreliert. 45,8 % der Patienten hatten nur normale Metaphasen (N-Patienten), 31,3% hatten normale und abnorme Metaphasen (AN-Patienten) und 22,9 % hatten nur abnorme Metaphasen (AA-Patienten). Eine Beziehung zwischen Patientenalter und Chromosomenbefund war nicht erkennbar. Die Remissionsrate der N-Patienten war 72,7%, der AN-Patienten 60% und der AA-Patienten 36,4%. Die entsprechenden mittleren überlebenszeiten betrugen 12,5, 8,5 und 4,0 Monate. Der Unterschied in den Remissionsraten und überlebenszeiten zwischen Patienten mit und ohne normale(n) Metaphasen war signifikant. Patienten, die in eine Remission kamen, hatten innerhalb der 3 Gruppen eine ähnliche Prognose. Die im Vergleich zu anderen Berichten bessere Prognose unserer AA-Patienten könnte mit einer effektiveren Chemotherapie zusammenhängen.
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Professor Dr. E. Scherer, Direktor der Universitätsstrahlenklinik gewidmet
Die Arbeit wurde von der Deutschen Forschungsgemeinschaft (HO 522/3) unterstützt
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Hossfeld, D.K., Faltermeier, M.T. & Wendehorst, E. Beziehungen zwischen Chromosomenbefund und Prognose bei akuter nicht-lymphoblastischer Leukämie. Blut 38, 377–382 (1979). https://doi.org/10.1007/BF01007898
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01007898