Summary
It is reported upon 200 twin pregnancies we observed during 12 years at a total of 19942 deliveries. This corresponds to a percentage of 1%. Our evidence too confirmed the always stated high figure of perinatal died twins. 47=11.75% of our twins died perinatal. Contrary to many other publications no sustantially higher mortality of the second twin was to observe (11.5–12.0%). This percentage corresponds to the stated figures.
The high prematurity on the one hand and the high rate of atypical presentations on the other hand are the reasons for this high mortality; concerning to the first twin we stated 25.5% and concerning the second twin 41% atypical presentations, involving an essentially higher frequency of interventions. It amounted to 33.5% for the first and 50% for the second twin.
Finally it is reported upon the prophylactic and therapeutic possibilities to reduce the prematurity and accordingly the perinatal mortality. At last the advantages ofactive direction of the second twin's delivery are underlined.
Zusammenfassung
Berichtet wird über 200 Zwillingsgeburten, die in 12 Jahren bei insgesamt 19942 Entbindungen beobachtet wurden. Das entspricht einem Prozentsatz von 1%. Die immer wieder beschriebene hohe Zahl der perinatal verstorbenen Zwillingskinder konnte auch an Hand unseres Materials bestätigt werden. 47=11,75% unserer Zwillinge sind perinatal verstorben. Dabei konnte im Gegensatz zu vielen anderen Veröffentlichungen keine wesentlich höhere Sterblichkeit des 2. Zwillings gefunden werden (11,5–12,0%). Dieser Prozentsatz liegt im Rahmen der angegebenen Zahlen.
Ursache für diese hohe Sterblichkeit ist einmal die hohe Frühgeburtlichkeit (=55%), zum anderen die hohe Rate von atypischen Kindslagen; wir verzeichneten für den 1. Zwilling 25,5% und für den 2. Zwilling 41% geburtsungünstige Lagen. Damit verbunden war eine wesentlich höhere operative Frequenz. Sie betrug für den 1. Zwilling 33,5% und für den 2. 50%.
Abschließend wird ausführlich auf die prophylaktischen und therapeutischen Möglichkeiten zur Senkung der Frühgeburtlichkeit und damit der perinatalen Sterblichkeit eingegangen. Schließlich werden die Vorzüge deraktiven Geburtsleitung des 2. Zwillings hervorgehoben.
Similar content being viewed by others
Literatur
Aaron, J. B., Halperin, J.: Fetal survival in 376 twin deliveries. Amer. J. Obstet. Gynec.29, 794 (1955).
Bach, H. G., Kiffe, M.: Die Zwillingsgeburten an der Universitäts-Frauenklinik Heidelberg 1950–1959. Arch. Gynäk.196, 609 (1962).
Barter, R. H., Hsu, J., Erkenbeck, R. V., Pugsley, L. Q.: The prevention of prematurity in multiple pregnancy. Amer. J. Obstet. Gynec.91, 787 (1965).
Brown, E. J., Dixon, H. G.: Twin pregnancy. J. Obstet. Gynaec. Brit. Emp.70, 251 (1963).
Bulfin, M. J., Lawler, P. E.: Problems associated with toxemia in twin pregnancies. Amer. J. Obstet. Gynec.73, 37 (1957).
Camilleri, A. P.: In defence of the second twin. J. Obstet. Gynaec. Brit. Emp.70, 258 (1963).
Corston, J. M.: Twin survival, a comparison of mortality rates of the first and second twin. J. Obstet. Gynec.10, 181 (1957).
Döring, G. K.: Dtsch. Ärztebl. 1887 (1967). Zit. nach K. A. Hüter, Schwangerenvorsorge. Gynäkologie3, 60 (1970).
Donelly, M. M., Des Moines: The influence of multiple births on perinatal loss. Amer. J. Obstet. Gynec.72, 998 (1956).
Friedberg, V., Hochuli, E.: Schwangerschaftstoxikose. In: Käser, O., u.a., Geburtshilfe und Gynäkologie. Stuttgart: Thieme 1967.
Graves, L. R., Adams, J. Q., Schreier, P. C.: The fate of the second twin. J. Obstet. Gynec.19, 246 (1962).
Hochuli, E.: Die Spätgestose. Gynäkologe3, 89 (1970).
Holtorff, J.: Über die kindliche Mortalität bei Zwillingsgeburten. Zbl. Gynäk.86, 1529 (1964).
Klein, J.: Cesarean section in twin pregnancies. J. Obstet. Gynec.25, 105 (1965).
Kubli, F.: Die chronische Plazentainsuffizienz. Gynäkologe1, 53 (1968).
—: Gestose und Plazentainsuffizienz. In: Die Spätgestose, S. 240. Basel: Schwabe 1970.
Mosler, K. H.: Probleme der Wehenhemmung durch Pharmaka. Med. Klin.64, 133 (1968).
Paepe, J. de: Mortalité périnatale dans une série de grossesses gémellaires. Bull. Soc. belge gynéc. obstét.29, 421 (1959). Ref. Ber. ges. Gynäk. Geburtsh.70, 92 (1960).
Podleschka, K.: Das geburtshilfliche Gutachten im Vaterschaftsprozeß. Stuttgart: 1959.
Potter, E. L.: Twin zygosity and placental form in relation to the outcome of pregnancy. Amer. J. Obstet. Gynec.87, 566 (1963).
Rippmann, E. T.: Die Beurteilung der EPH-Gestose. In: Die Spätgestose, S. 381. Basel: Schwabe 1970.
Ristedt, R., Kräubig, H.: Der zweite Zwilling — Schicksal und Folgerungen für die Geburtsleitung. Zbl. Gynäk.90, 449 (1968).
Russel, J. K.: Maternal and foetal hazards associated with twin pregnancy. J. Obstet. Gynaec. Brit. Emp.59, 208 (1952).
Spurway, J. A.: The fate and management of the second twin. J. Obstet. Gynec.83, 1377 (1962).
Thompson, J. P., Johnson, E. C.: Survival and management of the second-born twin. Obstet. and Gynec.27, 827 (1966).
Tow, S. H.: Foetal wastage in twin pregnancy. J. Obstet. Gynaec. Brit. Emp.66, 444 (1959).
Waddell, K. E., Hunter, J. S.: Twin pregnancies: Review of 203 cases. Amer. J. Obstet. Gynec.80, 765 (1960).
Waidl, E.: Die Mehrlingsgeburt. In: H. Schwalm, G. Döderlein, Klinik der Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Bd. I. München: Urban & Schwarzenberg-Verlag 1964 und Ergänzung 1968.
Weidenbach, A., Klose, B.-J.: Geburtsleitung und Überlebenschance des 2. Zwillings. Geburtsh. u. Frauenheilk.30, 795 (1970).
Baltzer, H.: Seltene Indikation zur Sectio beim 2. Zwilling, Zbl. Gynäk.90, 92 (1968);91, 159 (1969).
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Scholtes, G. Zum Problem der Zwillingsschwangerschaft. Arch. Gynäk. 210, 188–207 (1971). https://doi.org/10.1007/BF00667808
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF00667808