Summary
Remitting paresis of the left leg accompanied by left trigeminal neuralgia led to the diagnosis of multiple sclerosis in a 46-year-old woman.
Over the following 6 years, an incomplete syndrome of the spinal cord developed along with bilateral trigeminal pain. Neuroradiological and neurosurgical exploration revealed a neurinoma located ventrolaterally at C1/C2 on the left side.
It is emphasized that since trigeminal fibres descend as far as the upper part of the C2 segment, trigeminal neuralgia should not be considered as an exclusively supraspinal symptom.
Zusammenfassung
Es wird über eine 46jährige Patientin mit einem hochcervicalen Neurinom (C1/C2) berichtet, bei der aufgrund des initialen Verlaufes mit remittierender Beinlähmung und Trigeminusneuralgie die Diagnose einer Multiplen Sklerose gestellt wurde.
In den folgenden 6 Jahren entwickelte sich ein inkomplettes hones Querschnitssyndrom mit bilateralen Trigeminusschmerzen. Neuroradiologische und neurochirurgische Exploration ergaben ein links ventro-lateral gelegenes Zwerchsackneurinom in Höhe C1/C2.
Es soll hervorgehoben werden, daß eine Trigeminusneuralgie nicht von vornherein als ein supraspinales Symptom gewertet werden darf, da Trigeminusfasern bis zum C2-Segment absteigen.
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Conrad, B., Mergner, T. High cervical neurinoma (C1/C2) diagnosed falsely as multiple sclerosis because of trigeminal neuralgia. Arch. Psychiat. Nervenkr. 227, 33–37 (1979). https://doi.org/10.1007/BF00585675
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