Abstract
An endemic of interstitial plasmacell pneumonia due to pneumocystis carinii, leading to 68 deaths in an orphanage, is described. Artifical nutrition led to severe intestinal infections with prolonged diarrhoea, followed by atrophy of the upper intestinal mucosa and marasmus. The IgG levels fell below 200mg% by the 3rd to 4th month of life, which is one of the preconditions for an infection with pneumocystis carinii.
Infants with much higher levels of immune-globulins could not survive before the advent of antibiotics. Epidemics with pneumocystis carinii were therefore not seen prior to World War II.
Interstitial plasmacell pneumonia leads to immunity in those infants who survive and is therefore clearly distinct from the pneumocystosis, which occurs in congenital immunodeficiency syndromes and in patients who undergo persistent therapeutic immunosuppression.
Zusammenfassung
Es wird über eine Waisenhausepidemie mit interstitieller Plasmazellenpneumonie bei Kleinkindern berichtet, die zu 68 Todesfällen führte. Die Säuglinge litten unter schweren Darminfektionen mit langdauernden Durchfällen, die von Schleimhautatrophie des Dünndarms und Marasmus gefolgt waren. Die Serum IgG-Werte sanken im 3. und 4. Lebensmonat unter 200 mg%, was die Voraussetzung für die Infektion mit Pneumozystis carinii schaffte.
Vor der Antibioticaära konnten Kinder mit selbst weit höheren IgG-Werten nicht am Leben erhalten werden. Epidemien mit Pneumozystis carinii wurden daher vor Ende des Zweiten Weltkrieges nie gesehen.
Die interstitielle Plasmazellenpneumonie, die bei Überlebenden zur Immunität führt, wird von der Pneumozytose bei kongenitalen Immunmangelsyndromen oder bei künstlich herbeigeführter Immundefizienz klar unterschieden.
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This study has been supported by NIH grant Al-06404.
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Dutz, W., Jennings-Khodadad, E., Post, C. et al. Marasmus and pneumocystis carinii pneumonia in institutionalised infants. Z. Kinder-Heilk. 117, 241–258 (1974). https://doi.org/10.1007/BF00440491
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00440491