Summary
Traumatic hip dislocation with separation of the proximal femoral epiphysis is a rare injury. Twenty-six observations collected from the literature, together with two further cases presented in this paper, were statistically evaluated. Two types of injury were considered: Tl, dislocation with complete separation and displacement of the epiphysis; and T2, dislocation with incomplete separation of the epiphysis. Two main therapeutic protocols had been carried out: restoration of anatomy, supplemented by different means of stabilization; and removal of the epiphysis with or without complementary procedures. Fifteen patients had been followed up for 2 years or more and avascular necrosis had been found in all of them. Leg-length discrepancy also had significant incidence. Eleven patients with T1 injury had been followed up to skeletal maturity: results were fair in four patients and poor in seven. Early surgical restoration of the proximal extremity of the femur, stabilized with Kirschner wires and cast, is the recommended treatment.
Zusammenfassung
Eine traumatische Hüfthuxation mit Hüftkopfepiphysenlösung ist eine seltene Verletzung. In der vorliegenden Arbeit werden 26 Beobachtungen aus der Literatur zusammen mit 2 weiteren, eigenen Beobachtungen ausgewertet. Es werden zwei Verletzungstypen unterschieden: Typ 1: Luxation mit kompletter Lösung und Abrutsch der Epiphyse und Typ 2: Luxation mit inkompletter Epiphysenlösung. Bei der Behandlung wurden in der Hauptsache 2 Wege eingeschlagen: Die anatomische Wiederherstellung der Verhältnisse am proximalen Femurende, ergänzt durch verschiedene Stabilisationsmethoden oder die Entfernung der Femurepiphyse mit oder ohne zusätzliche Maßnahmen. Bei 15 Patienten wurde der Verlauf 2 Jahre oder länger verfolgt; alle entwickelten eine avaskuläre Nekrose. Häufig traten auch Beinlängendifferenzen auf. 11 Patienten mit einer Typ 1-Verletzung wurden bis zur Skelettreifung beobachtet: Die Ergebnisse waren mäßig bei 4 Patienten and schlecht bei 7. Trotzdem wird die frühe chirurgische Wiederherstellung der anatomischen Verhältnisse am proximalen Femurende und die Stabilisierung mit Kirschner-Drähten und Gipsverband als Behandlungsmethode empfohlen.
Similar content being viewed by others
References
Barbieri M (1955) Distacco-lussazione dell'epifisi femorale prossimale. Chir Organi Mov 41:338–340
Barquet A (1982) Avascular necrosis following traumatic hip dislocation in childhood. Acta Orthop Scand 53:809–813
Bonvallet JM (1965) Sur un cas exceptionnel de luxation traumatique de la hanche de l'enfant, associée an un décollement épiphysaire complet et a use fracture du noyau céphaique. Ref Chir Orthop 51:723–728
Burci E (1895) Notizie cliniche e ricerche patologiche sugh infermi operati in quattro semestri di serivizio chirurgico. Spedale di Pisa, Pisa
Calderón M (1950) Desprendimiento y luxación traumática de la epfisis superior del fémur. Cir Ap Locom 7:393–397
Canale S, Bourland W (1977) Fracture of the neck and intertrochanteric region of the femur in children. J Bone Join Surg [Am] 59:431–443
Drehmann J (1896) Zur operativen Behandlung irreponibler traumatischer Hüftgelenksluxationen. Beitr Klin Chir 17:775–802
Drevermann P (1924) Isolierte Luxatio iliaca des Schenkelkopfes bei traumatischer Epiphysenlosung. Dtsch Z Chir 185:422–426
Fina C, Kelly P (1970) Dislocations of the hip with fracture of the proximal femur. J Trauma 10:77–87
Funsten R, Kinser P, Frankel C (1938) Dashboard dislocation of the hip. J Bone Joint Surg 20:124–132
Grobelski M (1957) Die traumatischen Hüftverrenkungen im Kindesalter. Arch Orthop Unfallchir 48:691–697
Ingram A, Bachynski B (1953) Fractures of the hip in children. J Bone Joint Surg [Am] 35:867–886
Kuner E (1975) Die Indikationen zur Osteosynthese beim kindlichen Knochenbruch. Chirurg 46:164–169
Lam S (1971) Fractures of the neck of the femur in children. J Bone Joint Surg [Am] 53:1165–1177
Lesourd G (1969) Luxation traumatique de la hanche droite, avec décollement épiphysaire de la tete fémorale et fracture du sourcil cotyloidien postérieur chez un enfant de 15 ass. Rev Chir Orthop 55:61–64
Mass D, Spiegel P, Laros G (1980) Dislocation of the hip with traumatic separation of the capital femoral epiphysis. Clin Orthop 146:184–187
Newman J (1973) Posterior dislocation of the hip with ipsilateral subcapital fracture of the neck of the femur, treated conservatively: a case report. Injury 5:329–331
Ogden J (1982) Skeletal injury in the child. Lea and Febiger, Philadelphia
Peterson L (1950) Dislocation of the hip associated with fracture of the neck of the femur. J Bone Joint Surg [Am] 32:274–279
Pipkin G (1957) Treatment of grade IV fracture-dislocation of the hip. J Bone Joint Surg [Am] 39:1027–1042
Ratliff A (1962) Fractures of the neck of the femur in children. J Bone Joint Surg [Br] 44:528–542
Rigault P, Hannouche D, Judet J (1968) Luxations traumatiques de la hanche et fractures du cotyle chez l'enfant. Rev Chir Orthop 54:361–382
Ruffoni R (1962) Su un raro caso di lussazione traumatica bilaterale d'anca associato a distacco epifisario prossimale del femore sinistro. Arch Orthop 75:325–333
Sanguinetti C (1967) Le fracture del callo del femore nel bambino. Boll Men Soc Tosco-Umbra di Chir 28:455–465
Schiele E (1947) Traumatische Hüftgelenksluxation mit Femurkopfepipysenlosung und ihre Behandlung durch Kopfresektion und Fascientrasplantation. Chirurg 17-18:703–707
Schonbauer H (1961) Begleitverletzungen am Oberschenkel bei Hüftverrenkungen. Klin Med 16:39–41
Watson-Jones R (1960) Fractures and joint injuries, vol II. Livingstone, Edinburgh, p 678
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Barquet, A., Vécsei, V. Traumatic dislocation of the hip with separation of the proximal femoral epiphysis. Arch. Orth. Traum. Surg. 103, 219–223 (1984). https://doi.org/10.1007/BF00435558
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF00435558