Skip to main content

Advertisement

Log in

Osteosarcoma: Histological evaluation and grading

  • Published:
Archives of orthopaedic and traumatic surgery Aims and scope Submit manuscript

Summary

With 60 cases of osteosarcomas a histological evaluation from + to +++ was carried out for mitoses, osteoid formation, presence of multinucleated giant cells, and tumor necrosis. A subclassification in osteoblastic, chondroblastic, and fibroblastic type of osteosarcoma (according to Dahlin) and a histological grading from + to +++ based on degree of cellular atypism was also done.

In our material no relations between these three types of osteosarcoma and chance for survival became evident. There was, however, a significant correlation between grade of atypism and rate of mitoses. Grading of osteosarcomas from + to +++ showed that cases with grade III osteosarcoma remained only seldomly without metastases during the course of the disease. Grade I osteosarcomas and also grade II tumors showed a higher number of patients with 2-year survival. However, neither correlation between tumor grade and incidence of metastases, nor with chances for survival were statistically significant. Nevertheless, characterization of osteosarcomas, by a histological grading from + to +++ based on cellular atypism and mitotic count is advisable, in addition to the TNM stages. This histological grading appeared to be more practicable than subclassifications of osteosarcoma by type which had been tested by us in a previous study (Konrad et al., in press).

Zusammenfassung

Bei 60 Patienten mit Osteosarkomen wurde eine histologische Auswertung von + bis +++ für Zahl der Mitosen, Osteoidbildung, Anwesenheit von mehrkernigen Riesenzellen und Tumornekrosen durchgeführt. Eine Unterteilung in osteoblastische, chondroblastische und fibroblastische Typen des Osteosarkoms (nach Dahlin) und eine histologische Gradeinteilung von + bis +++ anhand des Grades der Zellatypie wurde ebenfalls angewandt.

In unserem Untersuchungsgut ließen sich keine Beziehungen zwischen den 3 Typen des Osteosarkoms und der Überlebenschancen erkennen. Es fand sich jedoch eine signifikante Beziehung zwischen Grad der Atypie und Zahl der Mitosen.

Die Beziehungen zwischen histologischem Tumor-grad und Häufigkeit der Metastasen oder Chance für eine 2jährige Überlebenszeit waren zwar nicht statistisch signifikant, es ergab sich jedoch, daß Patienten mit Grad-III-Osteosarkom im Verlauf der Krankheit nur selten frei von Metastasen blieben. Außerdem zeigten Patienten mit Grad-I- und Grad-II-Osteosarkome häufiger als Patienten mit Grad-III-Osteosarkome eine 2jährige Überlebenszeit.

Eine zusätzliche Charakterisierung des Osteosarkoms, neben der Stadieneinteilung nach TNM, durch eine histologische Gradeinteilung von + his +++ anhand der Zellatypien einschließlich der Mitosezahl halten wir für angeraten. Diese histologische Gradeinteilung mit möglichen Hinweisen auf die Prognose scheint uns eher praktikabel als eine Subklassifizierung des Osteosarkoms in verschiedene histologische Typen, die in einer vorausgegangenen Studie von uns erprobt wurde (Konrad et al., im Druck).

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  • Ahuja, S. C., Villacin, A. B., Smith, J., Bullough, P. G., Huvos, A. G., Marcove, R. C.: Juxtacortical (parosteal) osteogenic sarcoma. J. Bone Jt. Surg. 59-A, 632–647 (1977)

    Google Scholar 

  • Broders, A. C.: The microscopic grading of cancer. In: Treatment of cancer and allied diseases, G. T. Pack, E. M. Livingston (eds.), Vol. 1, pp. 19–41. New York: Paul B. Hoeber. Inc. 1940

    Google Scholar 

  • Coley, B. L.: Neoplasms of bone, p. 268. New York: Hoeber 1949

    Google Scholar 

  • Coley, B. L., Pool, J. L.: Factors influencing the prognosis in osteogenic sarcoma. Ann. Surg. 112, 1114–1128 (1940)

    Google Scholar 

  • Coventry, M. B., Dahlin, D. C.: Osteogenic sarcoma. J. Bone Jt. Surg. 39-A, 741–757 (1957)

    Google Scholar 

  • Cutler, S. J., Ederer, F.: Maximum utilization of the life table method in analyzing survival. J. Chron. Dis. 8, 699–713 (1958)

    Google Scholar 

  • Dahlin, D. C., Coventry, M. B.: Osteogenic sarcoma. A study of six hundred cases. J. Bone Jt. Surg. 49-A, 101–110 (1967)

    Google Scholar 

  • Dahlin, D. C.: Bone tumors. Second edition. Springfield/Ill.: Charles C. Thomas 1967

    Google Scholar 

  • Dahlin, D. C., Unni, K. K., Matsuno, T.: Malignant (fibrous) histiocytoma of bone — fact or fancy? Cancer 39, 1508–1516 (1977)

    Google Scholar 

  • Evans, H. L., Ayala, A. G., Romsdahl, M. M.: Prognostic factors in chondrosarcoma of bone. Cancer 40, 818–831 (1977)

    Google Scholar 

  • Garrington, G. E., Scofield, H. H., Cornyn, J., Hooker, S. P.: Osteosarcoma of the jaws. Analysis of 56 cases. Cancer 20, 377–391 (1967)

    Google Scholar 

  • Goidanich, I. F., Battaglia, L. L., Silva, E.: Osteogenic sarcoma. Analysis of factors influencing prognosis in 100 cases. Clin. Orthop. 48, 209–222 (1966)

    Google Scholar 

  • Gravanis, M. B., Whitesides, T. E. jr.: The unreliability of prognostic criteria in osteosarcoma. Am. J. Clin. Path. 53, 15–20 (1970)

    Google Scholar 

  • Konrad; E. A., Meister, P., Lob, G., Selbmann, H. K.: Histologische Gradeinteilung und Subklassifizierung des Osteosarkom: Vergleich mit der Überlebenszeit bei 22 Patienten (In press)

  • Larsson, S. E., Lorentzon, R., Wedrén, H., Boquist, L.: Osteosarcoma. A multifactorial clinical and histopathological study with special regard to therapy and survival. Acta. Orthop. Scand. 49, 571–581 (1978)

    Google Scholar 

  • Lindbom, A., Söderberg, G., Spjut, H. A. J.: Osteosarcoma. A review of 96 cases. Acta Radiol. 56, 1–19 (1961)

    Google Scholar 

  • Mackenzie, D. H.: Synovial sarcoma. Cancer 19, 169–180 (1966)

    Google Scholar 

  • Marcove, C. R., Mike, U., Hajck, J. V.: Osteogenic sarcoma under the age of twenty-one. J. Bone Jt. Surg. 52-A, 411–423 (1966)

    Google Scholar 

  • McKenna, R. J., Schwinn, Ch. P., Soong, K. Y., Higinbotham, N. L.: Sarcomata of the osteogenic series (osteosarcoma, fibrosarcoma, chondrosarcoma, parosteal osteogenic sarcoma and sarcomata arising in abnormal bone). An analysis of 552 cases. J. Bone Jt. Surg. 48-A, 1–26 (1966)

    Google Scholar 

  • O'Hara, J., Hutter, R. V. P., Foote, F. W., Miller, Th., Woodart, H. Q.: An analysis of thirty patients surviving longer than ten years after treatment for osteogenic sarcoma. J. Bone Jt. Surg. 50-A, 335–354 (1968)

    Google Scholar 

  • Ohno, T., Mitsutoshi, A., Tateishi, A., Kako, K., Miki, H., Sekine, K., Ueyama, H., Hasegawa, O., Obara, K.: Osteogenic sarcoma. A study of 130 cases. J. Bone Jt. Surg. 57-A, 397–404 (1975)

    Google Scholar 

  • Price, C. H. G.: The grading of osteogenic sarcoma. Br. J. Cancer 6, 46–68 (1952)

    Google Scholar 

  • Price, C. H. G.: Osteogenic sarcoma. An analysis of survival and its relationship to histological grading and structure. J. Bone Jt. Surg. 43-B, 300–313 (1961)

    Google Scholar 

  • Scranton, P. E., De Cicco, F. A., Totten, R. S., Yunis, E. J.: Prognostic factors in osteosarcoma. Cancer 36, 2179–2191 (1975)

    Google Scholar 

  • Uribe-Botero, G., Russell, W. J., Sutow, W. W., Martin, R. G.: Primary osteosarcoma of bone. A clinicopathologic investigation of 243 cases, with necropsy studies in 54. Am. J. Clin. Pathol. 67, 427–435 (1977)

    Google Scholar 

  • Werf-Messing, B., van der, Unnik, J. A. M.: Fibrosarcoma of the soft tissue. Cancer 18, 1113–1123 (1965)

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Dedicated Prof. Dr.. E. Uehlinger on his 80th birthday

This study was supported by the Wilhelm-Sander-Foundation

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Meister, P., Konrad, E., Lob, G. et al. Osteosarcoma: Histological evaluation and grading. Arch. Orth. Traum. Surg. 94, 91–98 (1979). https://doi.org/10.1007/BF00433573

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00433573

Keywords

Navigation