Summary
Diurnal levels of blood and urine glucose and acetone bodies were studied in 13 labile juvenile diabetics to see whether the control of diabetes could be improved by giving insulin twice instead of once daily. Lente insulin was used in most patients for one-injection therapy, and the biphasic Rapitard insulin (Novo) for two-injection therapy. Blood specimens were obtained six times daily, and urine was collected in four six-hour periods. Each patient was his own control. The patients presented hyperglycaemia, excessive glucosuria, hyperketonaemia and ketonuria on one-injection therapy, most remarkably in the morning. When the patients were given insulin twice a day and the total daily dose of insulin was unchanged, even if the control of diabetes was not good, hyperglycaemia and hyperketonaemia in the morning were significantly lower than during one-injection therapy, and diurnal glucosuria and ketonuria decreased also.
Résumé
Les variations diurnes du glucose dans le sang et l'urine, ainsi que celles des corps cétoniques furent étudiées chez 13 diabétiques jeunes. Cette étude avait pour but de déterminer si l'équilibre du diabète pouvait être amélioré en donnant de l'insuline deux fois par jour au lieu d'une. De l'insuline lente fut donnée aux patients recevant une seule injection et, de l'insuline biphasique Rapitard (Novo) dans le cas des deux injections. Six échantillons de sang furent pris quotidiennement et, l'urine fut collectée en quatre périodes de six heures. Chaque patient était son propre témoin. Hyperglycémie, intense glucosurie, hypercétonémie et cétonurie étaient présentes, surtout le matin, chez les patients recevant une seule injection. Toutefois, quand cette même dose d'insuline fut administrée en deux injections séparées, même si l'équilibre du diabète n'était pas bon l'hyperglycémie et l'hypercétonémie étaient significativement plus basses que dans le cas d'une seule injection. Il en était de même pour la glucosurie et la cétonurie.
Zusammenfassung
Die Tagesschwankungen von Blutzucker, Blutacetonkörpern, Glucosurie und Acetonurie wurden bei 13 labilen jugendlichen Diabetikern untersucht, um zu klären, ob die Kontrolle des Diabetes mit zwei statt einer täglichen Insulininjektion besser gelang. Für die Behandlung mit einer Insulingabe/Tag wurde in den meisten Fällen Lente-Insulin, für die Therapie mit 2 täglichen Injektionen Rapitard Insulin (Novo) verwandt. Blutproben wurden 6 × täglich entnommen, und der Harn in Perioden von 4 – 6 Std gesammelt. Jeder Patient diente als seine eigene Kontrolle. Die Patienten wiesen eine Hyperglykämie, eine ausgeprägte Glucosurie, Hyperketonämie und eine Acetonurie auf, die sich besonders morgens bemerkbar machte, wenn Insulin nur einmal am Tag gespritzt wurde. Erhielten die Patienten bei unveränderter Tagesdosis das Insulin auf 2 Injektionen verteilt verabreicht, so fielen die Morgenhyperglykämie und die morgendliche Hyperketonämie signifikant niedriger aus als unter einer Injektion/Tag. Die Gluoosurie und die Acetonurie gingen auch dann zurück, wenn sich keine befriedigende Einstellung erzielen ließ.
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Åkerblom, H.K., Hiekkala, H. Diurnal blood and urine glucose and acetone bodies in labile juvenile diabetics on one — and two-injection insulin therapy. Diabetologia 6, 130–134 (1970). https://doi.org/10.1007/BF00421440
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00421440