Skip to main content
Log in

Summary

The conservative and surgical management of the tracheal and laryngo-tracheal stenosis are exposed. The procedures of treatment are classified according to the nature and form of the stenosis. A particular importance is given to the tracheopexy for tracheomalacia and to the one stage open amplification of the tracheal tube for cicatricial stenosis. With these techniques the autor has achieved some experience during the last 20 years. A personal technique for the treatment of parietal and tubular stenosis by means of mucosa and cartilage grafts is described.

From this incomplete survey of treatment we may draw the following conclusions:

  1. 1.

    The conservative therapy has to be limited to very mild cases of stenosis. The continuous dilatation can be combined with the surgical amplification of the trachea up to the glottis.

  2. 2.

    For the treatment of stenosis in tracheomalacia with or without tracheostoma we dispose of valuable surgical methods.

  3. 3.

    The segmental resection with end-to-end-anastomosis is nowadays the method of choice for limited annular stenosis. It seems that with this method the maximal possible resection can be obtained, which may be followed with end-to-end-anasto mosis using considerable freeing and mobilizing manoeuvers. The indications of this method have considerably increased during the last years.

  4. 4.

    The substitution of long tracheal segments by plastic sinthetic tubes has not shown any satisfactory permanent result neither in animal experiment nor in man. Generally it fails because of the lack of epithelisation.

  5. 5.

    Pedicle flaps have proved to be very useful in large reconstructions of the cervical trachea.

Zusammenfassuny

Es wird sowohl auf die konservative als such auf die operative Behandlung der trachealen and laryngo-trachealen Stenosen eingegangen. Die Behandlungsverfahren sind nach der Beschaffenheit and nach der Form der Stenosen gegliedert, wobei besonders Gewicht auf die Methoden der Tracheopexie für die Tracheomalacie and der offenen Tracheaerweiterung bei narbigen Stenosen gegeben wird, mit denen der Verf. in den letzten 20 Jahren eine gewisse Erfahrung sammeln konnte. Eine eigene Technik zur Behandlung wandständigei and tubulären Stenosen mittels Schleimhaut- and Knorpeltransplantaten wird eingehend beschrieben.

Aus dieser wohl noch unvollständigen Behandlungsübersicht können folgende Schlüsse gezogen werden:

  1. 1.

    Die konservative Therapie beschränkt sich auf sehr leichte Fälle. Die Dauerdilatation kann mit operatives Erweiterungen des Luftrohres bis zum Glottis hinauf kombiniert werden.

  2. 2.

    Für tracheomalacische Stenosen stehen bei offenen wie bei geschlossenen Tracheen brauchbare operative Methoden zur Verfügung.

  3. 3.

    Die segmentare Resektion mit End -zu-End-Anastomose ist heute die Methode der Wahl fur ringförmige kurze Stenosen and durfte dank einiger wichtiger zusätzlicher Kunstgriffe für die längeren tubulädren Stenosen im thorakalen Bereiche die Grenzen des Möglichen erreicht haben, womit sich wohl in den letzten Jahren ihr Indikationsgebiet wesentlich vergrößert hat.

  4. 4.

    Die Substitution langer Trachealsegmente durch alloplastische Rohre hat bisher weder im Tierversuch noch im Menschen befriedigende Dauerresultate gezeitigt. Sie scheiteit im allgemeinen an dem fehlenden epithelialen Überzug.

  5. 5.

    Die gestielten Hautlappen haben sich für ausgedehnte Rekonstruktionen der cervicalen Luftrohre fur sehr niitzlich erwiesen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Aboulker,P.: Chirurgie de la trachee. Problèmes actuels d'oto-rhino laryngologie. Paris: Maloine 1960.

    Google Scholar 

  • Beall, A. C.: Tracheal replacement with heavy Marlex mesh circumferencial replacement of the cervical trachea. Arch. Surg. 84, 390 (1962).

    Google Scholar 

  • Champion, R.: Reconstruction of cervical trachea. Case report. Brit. J. Plast. Surg. 12, 259 (1959).

    Google Scholar 

  • Conley, J.-J.: Tracheal prothesis for stenosis. Arch. Otolaryng. 82, 433 (1965).

    Google Scholar 

  • Denecke, H.-J.: Die chirurgische Behandlung von Stenosen und Atresien der oberen Luft- and Speisewege. Arch. Ohr, Nas.- u. Kehlk.-Heilk. 180, 461 (1962).

    Google Scholar 

  • Denecker, H.-J. Unfallchirurgie des Gesichtes und Halses. Arch. klin. exp. Ohr.-, Nas.- u. Kehlk.Heilk. 191, 217 (1968).

    Google Scholar 

  • Edgerton, M. T., Zovickian, A.: Reconstruction of the trachea and in infraglottic larynx. Plast. reconstr. Surg. 13, 167 (1964).

    Google Scholar 

  • Flemming, L: Behandlung der Trachealstenosen. Habilitationsschrift, Berlin 1970.

    Google Scholar 

  • Gebauer, P. W.: Experience with surgical reconstruction of the trachea. Amer. Rev. Tubere. 62, 176 (1950).

    Google Scholar 

  • Gluck-Soerensen: Die Chirurgie der Trachea. In: Katz u. Blumenfeld: Handb. spez. Chir. des Ohres and der oberen Luftwege, Bd. 4. Leipzig 1922.

  • Grillo, H. S.: Resection of the carina and lower trachea. Ann. Surg. 158, 889 (1963).

    Google Scholar 

  • Herzog, H.: Exspiratorische Stenose der Trachea und der großen Bronchien durch die erschlaffte Pars membranacea. Thoraxehirurgie 5, 281 (1958).

    Google Scholar 

  • Lick, R. F.: Tierexperimentelle Untersuchungen zum alloplastischen Tracheaersatz nach Kontinuitätsresektionen. Ergebn. Chir. Orthop. 57, 157–229 (1969).

    Google Scholar 

  • Meyer, R.: Die Rekonstruktion des Tracheallumens durch Haut- und Knorpeltransplantation. Pract. oto-rhino-laryng. 22, 161 (1960).

    Google Scholar 

  • Meyer, R. Traitement chirurgical des stenoses tracheales. Habilitationsschrift, Lausanne 1966.

    Google Scholar 

  • Meyer, R. La tracheopexie dans les tracheomalacies. Pract. oto-rhino -laryng. 30, 161 (1968).

    Google Scholar 

  • Meyer R. Chirurgie des stenoses tracheales. Congrès de la Société de broncho-oesophagologie et de gastroscopie de la langue française. 34e année. Ann. Oto-laryng. (Paris) 86, 400 (1969).

    Google Scholar 

  • Meyer R. La chirurgie de la trachee. Rev. méd. Suisse rom. 90, 87 (1970).

    Google Scholar 

  • Montgomery, W. W.: Reconstruction of the cervical Trachea. Ann. Otol. (St. Louis) 73, 5 (1964).

    Google Scholar 

  • Mounier-Kuhn, M. P., Hagenauex, J.-P.: Los stenoses tracheales. Cahiers d'otorhino-laryngologie. Simarre-Tours 3, 15 (1968).

    Google Scholar 

  • Naef, P. A.: Extensive tracheal resektion and tracheobronchial reconstruction. Ann. Thorac. Surg. (Boston) 8, 391 (1969).

    Google Scholar 

  • Rethi, A.: Chirurgie der Verengungen der oberen Luftwege. Stuttgart: Thieme 1959.

    Google Scholar 

  • Schobel, H.: Zum derzeitigen Stand der Trachealplastik mittels Spangen. Kongreßbericht Osterr. Oto-laryngologen Tagung, Innsbruck 1962. Wien: Urban & Schwarzenberg 1962.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Meyer, R. Behandlung der Trachealstenosen. Arch. Klin. Exp. Ohr.-, Nas.- U. Kehlk. Heilk. 199, 292–316 (1971). https://doi.org/10.1007/BF00373233

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00373233

Keywords

Navigation