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Die behandlung der stenosen des larynx

Treatment of stenoses of the larynx

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Archiv für klinische und experimentelle Ohren-, Nasen- und Kehlkopfheilkunde Aims and scope Submit manuscript

Summary

Stenoses of the larynx may be congenital or acquired. Congenital stenoses are rare. The acquired stenoses are normally divided into 4 groups: posttraumatic, post-irradiation, post-inflammatory and iatrogenic. Among the iatrogenic group the most frequent stenoses are those consequent upon injury to the laryngeal, nerves.

In order to make the right diagnosis and to determine the level, degree and form of stenoses, it is necessary to make some clinical examinations, the most important being endoscopy of the inferior respiratory tract and the radiography. Šercer and his disciples (who include the authors of this article) have distinguished 5 groups of acquired stenoses:

  1. a)

    Stenoses due to paralysis of both nn. recurrentes with the paramedian position of the vocal cords. This group also includes cases with bad results following lateropexy of the arytenoids and vocal cords or cases of ankylosis of the cricoarytenoid joint.

  2. b)

    Stenoses due to scars within the laryngeal structures.

  3. c)

    Complete atresia of the larynx with obliteration of its lumen at a height of 10–15 mm but with preservation of the laryngeal skeleton.

  4. d)

    Cases in which the laryngeal skeleton has disappeared and the lumen of the larynx is represented by a slit lined by mucosa.

  5. e)

    Very severe cases where both the skeleton and the mucosa are missing and replaced by scars.

The authors pay special attention to the stenoses which are a consequence of the paralysis of both recurrent laryngeal nerves and of the paramedian position of the vocal cords, and give a historical review and description of the most popular endolaryngeal and extralaryngeal operations, combinations of these two operative methods, and their modifications.

In stenoses due to endolaryngeal scars with preservation of the laryngeal skeleton, the authors use submucous exenteration of the larynx by the method of Šercer. They describe the technique of this operation which gives very good respiratory results, although phonation is inhibited due to the loss of vocal and ventricular muscles.

In the most severe group of stenoses, with obliteration of the laryngeal lumen and loss of the laryngeal skeleton, a new lumen of the larynx must to built up by a long and difficult decanulement.

The authors devote a special chapter to analysis of the voice after submucous exenteration of the larynx by Šercer's method and in cases of reconstruction of the laryngeal lumen after partial resections.

Finally, the authors present their results and compare the various methods of treatment of laryngeal stenoses. The reconstruction of the larynx is a complex problem because it must take account of both laryngeal functions: respiration and phonation; however, respiration is the primary laryngeal function while phonation is secondary.

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Literatur

  • Aboulker, P., Demaldent, J.-E.: Aspects cliniques et traitement des sténosis trachéales et laryngotrachéales après trachéotomie. Ann. Chir. 21, 1095 (1967).

    Google Scholar 

  • Alonso, J.: La Chrurgie conservatrice pour le cancer du larynx et de l'hypopharynx. Ann. Oto-laryng. (Paris) 67, 567 (1950); 68, 443, 689 (1951).

    Google Scholar 

  • Arslan, K.: Sul trattamento direttoscopico delle stenosi cicatriciali tracheolaringee. Arch. ital. Chir. 53, 373–391 (1938).

    Google Scholar 

  • Aubry, M.: Traitement chirurgical de la sténose laryngée irréductible. Ann. Otolaryng. (Paris) 13, 567 (1946).

    Google Scholar 

  • Bellomo, D.: Considerazioni clinico-terapeutiche su alcuni casi di traumi della laringe. Valsava 42, 427 (1966).

    Google Scholar 

  • Bennet, T.: Laryngeal trauma. Laryngoscope (St. Louis) 70, 973 (1960).

    Google Scholar 

  • Berendes, J.: Neuere Ergebnisse über Bewegungsstörungen des Kehlkopfes. Arch. Ohren.-Nas.- u. Kehlk.-Heilk. 169, 1 (1956).

    Google Scholar 

  • —, Link, R., Zöllner, F.: Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Bd. II. Stuttgart: G.Thieme 1963.

    Google Scholar 

  • Bosio, L., Fregni, R.: Metodo di trattamento delle gravi stenosi laringo-tracheali. Minerva chir. 15, 965 (1960).

    Google Scholar 

  • Bouchayer, M., Gaillard, J., Mounier-Kuhn, P.: Notre expérience des opérations de Rethi. Comm. 64 Congrès Sté Francaise d'ORL, Paris 1967.

  • Bouche, J.: La Chrurgie des paralysies laryngées. Bull. Mod. 64, 459–460 (1950).

    Google Scholar 

  • Brandenburg, J. H.: Problem of closed laryngeal injury. Arch. Oto-laryng. 81, 91 (1965).

    Google Scholar 

  • Calvet, J., Claux, Ribet: Aryténopexie pour paralysie. Bons résultats phonatoirs et respiratoirs après 3 ans. Sec. de Chir. de Toulouse, 1944.

  • Chadwick, D. L.: Closed injuries of the larynx and pharynx. J. Laryng. 74, 306 (1960).

    Google Scholar 

  • Clerici, E., Massara, G.: Le stenosi cicatriciali laringo-tracheali. Arch. ital. Otol. Suppl. 43 (1962).

  • Conley, J.: Rehabilitation of poststenotic laryngotracheal stenosis. Proc. 8. Internat. Congr. ORL, Tokyo 1966, p. 639.

  • Cranmer, L. R.: Traumatic structure of the larynx. Ann. Otol. (St. Louis) 68, 613 (1959).

    Google Scholar 

  • Ćurković, M., Horvatsky, M.: Extralaryngeal approach to arytenoidectomy in bilateral paralysis of abductors of larynx. Arch. Otolaryng. 57, 328 (1953).

    Google Scholar 

  • Curtin, J. W., Holinger, P. H., Greely, P. W.: Blunt trauma to the larynx and upper trachea. J. Trauma 6, 493 (1966).

    Google Scholar 

  • Denecke, H.-J.: Trauma des Larynx und der Trachea des Halses sowie die reconstruktive Versorgung. Mschr. Ohrenheilk. 95, 256 (1961).

    Google Scholar 

  • —: Die chirurgische Behandlung von Stenosen und Atresien der oberen Luft- und Speisewege. Arch. Ohr, Nas.- u. Kehlk.-Heilk. 180, 461 (1962).

    Google Scholar 

  • —: Über spate zum Teil lebensgefährliche Komplikationen bei Patienten mit erschwertem Dekanülement nach Tracheotomie. „HNO”, Wegweiser für die fachärztliche Praxis 8, 237 (1960).

    Google Scholar 

  • —: Der Einfluß der laryngoplastischen Eingriffe und der Antibiotica auf die Indikation zur Larynxexstirpation. Arch. Ohr, Nas- u. Kehlk.-Heilk. 178, 288 (1961).

    Google Scholar 

  • —: Plastische Chirurgie am Larynx nach partiellen Laryngektomien. Arch. klin. exp. Ohr.-, Nas.- u. Kehlk.-Heilk. 196, 327 (1970).

    Google Scholar 

  • Figi, F. A.: Etiology and treatment of cicatricial stenosis of larynx and trachea. Sth. mod. J. (Bgham, Ala.) 40, 17–26 (1947).

    Google Scholar 

  • —: Haemilaryngectomy with immediate skin graft for the removal of carcinoma of the larynx. Ann. Otol. (St. Louis) 62, 2 (1953).

    Google Scholar 

  • Fitz-Hugh, G. S., Wallenborn, W. M., McGovern, F.: Injuries of the larynx and cervical trachea. Ann. Otol. (St. Louis) 71, 419 (1962); 76, 575 (1962).

    Google Scholar 

  • Garcin, M., Cagnol, C., Bonnaud, G., Lisbonnis, J. M.: King ou Rethi, leurs indications respectives dans le traitement des paralysies laryngées en adduction. Cah. d'ORL. 7, 771–783 (1970).

    Google Scholar 

  • Goedel, R.: Zur Behandlung der Kehlkopfstenosen mit dem Paladon-Röhrenbolzen. HNO-Wegw. 2, 298 (1951).

    Google Scholar 

  • Hartenau, W.: Stumpfe Larynxverletzungen. Mschr. Ohrenheilk. 89, 238 (1955).

    Google Scholar 

  • Herrmann, A.: Fehler und Gefahren bei der Versorgung frischer Kehlkopfverletzungen. Arch. Ohrenheilk. 158, 487 (1950).

    Google Scholar 

  • —: Spülungen der Luftröhre bei Tracheotomierten. Eine Methode zur Beseitigung harter eingedickter Sekretmassen aus der Luftrohre. Z. Laryng. Rhinol. 20, 352 (1951).

    Google Scholar 

  • Holinger, P. H., Johnston, K. C.: Laryngeal trauma and its complications. Amer. J. Surg. 97, 513 (1959).

    Google Scholar 

  • Jackson, Ch., Jackson, Ch. L.: Diseases of the nose, throat and ear. Philadelphia-London: W. B. Saunders Comp. 1945.

    Google Scholar 

  • Kelly, J. D.: Surgical treatment of bilateral paralysis of the abductor muscles of the larynx. Trans. Amer. Acad. Ophthal. 45, 133 (1941).

    Google Scholar 

  • King, B. T.: A new and function-restoring operation for bilateral cord paralysis. Preliminary Report. J. Amer. med. Ass. 112, 814 (1939).

    Google Scholar 

  • Klotz, P. L.: Les traumatismes fermés du larynx. Presse méd. 72, 2863 (1964).

    Google Scholar 

  • Krmpotić, J.: Über den wahren Verlauf des rechten Nervus recurrens. Arch. Ohr.-, Na.s.- u. Kehlk.-Heilk. 169, 533 (1956).

    Google Scholar 

  • — Données anatomiques et historiques rélatives a la stimulation récurrentielle droite et gauche pendant la phonation et données anatomiques sur la longueur rélatives a la phonation. Rev. Laryng. (Bordeaux) suppl., 533 (1957).

  • Leroux-Robert, J.: Remarques à propos du traitement de quelques cas de paralysie bilatérale de l'abduction des eordes vocales. Acta oto-rhino-laygng. belg. 23, 555–563 (1969).

    Google Scholar 

  • Maduro, R., Cachin, Y.: Quelques remarques sur le traitement des sténosis cicatricielles du larynx avec étude comparative des divers types de prothèse laryngée. Ann. Oto-laryng. (Paris) 76, 501 (1959).

    Google Scholar 

  • Maxwell, H. H.: Stenosis of larynx due to paralysis of vocal cords. Treatment of submucous resection of vocal cords. Laryngoscope (St. Louis) 50, 442–462 (1940).

    Google Scholar 

  • Mayoux, R.: Paralysie des dilatateurs d'origine périphérique. Ann. Oto-laryng. (Paris) 717 (1939).

  • Melik, A., Strupler, W.: Beitrag zur Traumatologie von Kehlkopf und Hals-Trachea. Pract. oto-rhino-laryng. (Basel) 28, 95 (1966).

    Google Scholar 

  • Messerklinger, W.: Zur Larynxplastik nach Ringknorpelperichondritis. Mschr. Ohrenheilk. 96, 390 (1962).

    Google Scholar 

  • Middleton, P.: Traumatic laryngeal stenosis. Ann. Otol. (St. Louis) 75, 139 (1966).

    Google Scholar 

  • Miehlke, A., Küsel, H. I., Dal Ri, H., Schmidt, G.: Elektrophysiologische Untersuchungen nach Reinnervation des Kehlkopfes durch Vagus-Recurrens-Plastik. Arch. klin. exp. Ohr, Nas.- u. Kehlk.Heilk. 188, 668 (1967).

    Google Scholar 

  • —, Schätzle, W., Haubrich, I.: Tierexperimentelle Untersuchungen über das Problem einer Reinnervation des Kehlkopfes durch Vagus-Recurrens-Plastik. Arch. klin. exp. Ohr, Nas- u. Kehlk.Heilk. 188, 654 (1967).

    Google Scholar 

  • : Die postoperative bilaterale Stimmbandlähmung: Möglichkeiten der chirurgischen Rehabilitation. Chirurgische Operationslehre. München-Berlin-alien: Urban & Schwarzenberg 1970.

    Google Scholar 

  • Moser, F.: Periphere und zentrale Recurrensschädigungen und ihre Auswirkungen. Arch. Ohr, Nas.- u. Kehlk.-Heilk. 173, 285 (1958).

    Google Scholar 

  • Moulonguet, A., Mayoux, R., Debain, J. J., Bouche, J.: Les paralysies bilaterales du larynx en adduction. Rapp. Soc. franc. ORL. (1951).

  • Mounier-Kuhn, P., Bonnefoy, J.: Paralysies larnygées. Encyclopédie Médicochirurgicale 20675 A, 1o A, 50 (1961).

    Google Scholar 

  • —, Charachon, R., Jacquemard, C., Cornut, G., Rachidi, V.: Les traumatismes du larynx. J. franç. Oto-rhino-laryng. 15, 167 (1966).

    Google Scholar 

  • Mündnich, K.: Eine einfache und verläßliche Operationsmethode zur Lateralfixation des Stimmbandes. Z. Laryng. Rhinol. 37, 245 (1958).

    Google Scholar 

  • Negri, M., Berlendis, P. A.: Greffes de Thiersch pour le traitement des sténoses chroniques laryngées. Rev. Laryng. (Bordeaux) 74, 437 (1953).

    Google Scholar 

  • Ogura, J. H., Roper, C. L.: Surgical correction of traumatic stenosis of larynx and pharynx. Laryngoscope (St. Louis) 72, 468 (1962).

    Google Scholar 

  • Orešković, M.: Suvremeni nazori o paralizama muskulature larinksa. Vojnosanit. Pregl. 18, 869 (1961).

    Google Scholar 

  • —: La Chrurgie conservatrice du larynx et la phonation. Folia phoniat. (Basel) 14, 280 (1962).

    Google Scholar 

  • —: Problèmes et possibilitiés de la reconstruction du larynx. J. franç. Oto-rhinolaryng. 29, 635 (1970).

    Google Scholar 

  • —, Padovan, J.: Mogućnosti rekonstrukcije larinksa. Symp. ORL lug. 2, 361 (1966).

    Google Scholar 

  • Padovan, I., Orešković, M.: Die Rekonstruktion des Larynxlumens nach partiellen Resektionen und funktionelle Resultate. Acta oto-laryng. (Stockh.) 52, 167 (1960).

    Google Scholar 

  • Paulson, D. L.: Plastic reconstruction of trachea and bronchi. Amer. Rev. Tuberc. 64, 477 (1951).

    Google Scholar 

  • Pennington, C. L.: Glottic and supraglottic laryngeal injury and stenosis from external trauma. Laryngoscope (St. Louis) 74, 317 (1964).

    Google Scholar 

  • Piquet, J.: Le traitement de la paralysie récurrentielle. Acta oto-rhino-laryng. belg. 3, 498–500 (1949).

    Google Scholar 

  • Podvinec, S., Djordjević, S.: Contribution to the surgical treatment of traumatic paralysis of the larynx. Srpski Arkh. tselok. Lek. 93, 465 (1965).

    Google Scholar 

  • Rethi, A.: Chirurgie der Verengungen der oberen Luftwege. Stuttgart: G. Thieme 1959.

    Google Scholar 

  • —: Weitere Entwicklung der chirurgischen Therapie der narbigen Keblkopfstenosen. Z. Laryng. Rhinol. 42, 591 (1962).

    Google Scholar 

  • —: Über die narbigen Kehlkopfstenosen. Mschr. Ohrenheilk. 101, 101 (1967).

    Google Scholar 

  • Robb, J. M.: Laryngeal stenosis. Ann. Oto-laryng. (Paris) 58, 566 (1949).

    Google Scholar 

  • Rüedi, L.: Beitrag zur Wiederherstellungschirurgie des Kehlkopfes. Pract. otorhino-laryng. (Basel) 7, 186 (1945).

    Google Scholar 

  • Sanvenero-Roselli, G.: Tracheostomi, faringostomi e plastiche chiusura. Arch. Ohr.-, Nas.- u. Kehlk.-Heilk. 166, 2 (1954).

    Google Scholar 

  • Sargnon, Toubert, J.: Traitement chirurgical des sténoses fonctionelles du larynx avec cornage. Ann. Mal Oreil. Larynx. 40, 122 (1941).

    Google Scholar 

  • Schubert, K.: Zur Therapie der Kehlkopf- und Trachealstenosen. Z. Laryng. Rhinol. 42, 874 (1963).

    Google Scholar 

  • Sedee, G. A.: Chirurgische Rekonstruktion des Larynx und der Trachea. Mschr. Ohrenheilk. 100, 143 (1966).

    Google Scholar 

  • Seifert, A.: Die Operationen an Nase, Mund, Hals. In: Der Operationskurs des Hals-, Nas.- u. Ohrenarztes. Bd. 2. Leipzig: J. A. Barth 1952.

    Google Scholar 

  • Šercer, A.: Exentération sous-muqueuse du larynx comme méthode de thérapeutique des sténosis définitives. Rev. Laryng. (Bordeaux) 48, 545 (1927).

    Google Scholar 

  • —: Zur operativen Therapie chronischer Kehlkopfstenosen. Mschr. Ohrenheilk. 70, 1153 (1936).

    Google Scholar 

  • —: Contribution au problème du décanulement des malades en bas age. Rev. Laryng. (Bordeaux) 76, 60 (1952).

    Google Scholar 

  • —: La voix après la reconstruction plastique de la lumière du larynx. Rev. Laryng. (Bordeaux) 83, 642 (1959).

    Google Scholar 

  • —: Die Rekonstruktion des Kehlkopflumens nach destruktiven Prozessen im Kehlkopfinnern. Arch. Ohr.-, Nas- u. Kehlk.-Heilk. 182, 526 (1963).

    Google Scholar 

  • Shumrick, D. A.: Trauma of the larynx. Arch. Otolaryng. 86, 691 (1967).

    Google Scholar 

  • Tölle, D.: Iatrogene Kehlkopfverletzungen. Z. ärztl. Fortbild. 60, 276 (1967).

    Google Scholar 

  • Toremalm, N. G.: Traumatology of the laryngeal region. Acta oto-laryng. (Stockh.) Suppl. 224, 23 (1966).

    Google Scholar 

  • Ungerecht, K.: Die plastische Versorgung von frischen gedeckten Unfallverletzungen des Kehlkopfes. Arch. Ohr.-, Nas- u. Kehlk.-Heilk. 180, 661 (1962).

    Google Scholar 

  • Unterberger, S.: Kunststoffrohrringeinlagen bei Stenosen der Halsluftwege. Mschr. Ohrenheilk. 96, 395 (1962).

    Google Scholar 

  • Wersäll, J.: The acute treatment of laryngeal injuries. Acts, oto-laryng. (Stockh.) Suppl. 224, 38 (1966).

    Google Scholar 

  • Woodman, G. de: A modification of the extralaryngeal approach to arytenoidectomy for bilateral abductor paralysis. Arch. Otolaryng. 43, 63 (1946).

    Google Scholar 

  • Woodward, F. D.: The surgical correction of cicatrical stenosis of the larynge. Ann. Otol. (St. Louis) 59, 488–495 (1950).

    Google Scholar 

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Padovan, I., Orešković, M. Die behandlung der stenosen des larynx. Arch. Klin. Exp. Ohr.-, Nas.- U. Kehlk. Heilk. 199, 254–291 (1971). https://doi.org/10.1007/BF00373232

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