Abstract
A new functional model was developed for timbre differences of steady harmonic complex tones. One part of the model takes account of the ear's ability of separating the first six to eight partials of a complex tone. The calculation of timbre differences is based on the availability of resolvable partials and on a measure of their similarity in timbre quality, which decreases with increasing frequency distance. By this part of the model, timbre differences can be explained of complex tones with identical spectral envelope but different frequencies and/or amplitudes of constituent components. By another part of the model, the concept of sharpness is used which was found to be suitable to account for timbre differences between complex tones of different spectral envelopes.
Similar content being viewed by others
Literatur
Benedini, K.: Psychoakustische Messung der Klangfarben-Ähnlichkeit Harmonischer Klänge und Beschreibung der Zusammenhänge zwischen Amplitudenspektrum und Klangfarbe durch ein Modell. Diss. TU München, 1978
Benedini, K.: Messung der Klangfarbenunterschiede zwischen schmalbandigen Harmonischen Klängen. Acustica (im Druck) (1979a)
Benedini, K.: Klangfarbenunterschiede zwischen tiefpaßgefilterten Harmonischen Klängen. Acustica (im Druck) (1979b)
v. Bismarck, G.: Extraktion und Messung von Merkmalen der Klangfarbenwahrnehmung stationärer Schalle. Diss. TU München, 1972
v. Bismarck, G.: Timbre of steady sounds: a factorial investigation of its verbal atributes. Acustica 30, 146–159 (1974a)
v.Bismarck, G.: Sharpness as an attribute of the timbre of steady sounds. Acustica 30, 159–172 (1974b)
de Bruijn, A.: Timbre-classification of complex tones. Acustica 40, 108–114 (1978)
Maiwald, D.: Beziehungen zwischen Schallspektrum, Mithörschwelle und Erregung des Gehörs. Acustica 18, 69–80 (1967)
Paulus, E., Zwicker, E.: Programme zur automatischen Bestimmung der Lautheit aus Terzpegeln oder Frequenztgruppenpegeln. Acustica 27, 253–266 (1972)
Plomp, R.: The ear as a frequecy analyzer. J. Acoust. Soc. Am. 36, 1628–1636 (1964)
Plomp, R., Steeneken, H.J.M.: Effects of phase on the timbre of complex tones. J. Acoust. Soc. Am. 41, 409–421 (1969)
Plomp, R.: Timbre as a multidimensional attribute of complex tones. In: Frequency analysis and periodicity detection in hearing, pp 397. Plomp, R., Smoorenburg, G.F. (eds.). Leiden: Sijthoff 1970
Plomp, R., Steeneken, H.J.M.: Pitch versus timbre. Proc. 7. Int. Congr. on Acoustics, Budapest, Paper 20-H-7 (1971)
Terhardt, E.: Über die durch amplitudenmodulierte Sinustöne hervorgerufene Hörempfindung. Acustica 20, 210–214 (1968)
Thurlow, W.R., Bernstein, S.: Simultanecous two-tone pitch discrimination. J. Acoust. Soc. Am. 29, 515–519 (1957)
Zwicker, E., Feldtkeller, R.: Das Ohr als Nachrichtenempfänger, 2. Aufl. Stuttgart: Hirzel 1967
Zwicker, E.: Masking and psychological excitation as consequences of the ear's frequency analysis. In: Frequency analysis and periodicity detection in hearing p. 376. Plomp, R., Smoorenburg, G.F. (eds.) Leiden: Sijhoff 1970
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Benedini, K. Ein funktionsschema zur beschreibung von Klangfarbenunterschieden. Biol. Cybernetics 34, 111–117 (1979). https://doi.org/10.1007/BF00365475
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF00365475