Summary
Aspects of the course of manic depressive and schizo-affective psychoses with high recurrence (the patient must have suffered from at least three episodes) are measured by length of episodes, intervals, and cycles. Differences between two patient samples from Switzerland and Poland, and differences between the two diagnostic groups are analyzed taking into account some independent variables such as sex, marital state, age at onset, precipitation, and symptomatology.
Bipolar and schizo-affective psychoses show similar patterns of course: early onset, high relapse rate, high number of episodes, and short intervals. Compared to schizo-affective psychoses bipolar psychoses tend to have a higher frequency of episodes per year, shorter intervals, and the length of episodes is longer. Multivariate analysis shows very few correlations of independent variables with aspects of the course. On the whole the differences between the diagnostic groups are much smaller than between the two centers.
The Polish and Swiss patient samples differ in course considerably. The patients from Zurich show longer episodes, intervals, and cycles, therefore, the frequency of episodes per year is lower in Zurich. Only a smaller part of the variance can be explained by differences in psychopathology (the Polish patients are more manic and more paranoid).
There remain unexplained qualitative differences between the two centers which show how difficult it is to compare scientific results from different sources.
Zusammenfassung
Verlaufsaspekte von phasischen bipolaren und schizoaffektiven Psychosen mit mindestens 3 Episoden wurden in bezug auf Länge der Phasen, Intervalle und Zyklen erfaßt. Unterschiede zwischen den beiden Stichproben aus der Schweiz und Polen sowie Unterschiede zwischen den beiden diagnostischen Gruppen bezüglich dieser Verlaufscharakteristika wurden analysiert, unter Berücksichtigung unabhängiger Variablen wie Geschlecht, Zivilstand, Erstmanifestationsalter, phasen-auslösende Faktoren und Symptomatik.
Bipolare und schizo-affektive Psychosen nehmen einen ähnlichen Verlauf: frühe Manifestation, hohe Periodizität, hohe Zahl von Phasen und kurze Intervalle. Im Vergleich zu schizo-affektiven Psychosen jedoch zeigen bipolare eine eher noch stärkere Phasenfrequenz pro Jahr, kürzere Intervalle und längere Episoden. Eine multivariate Analyse (MCA) zeigt sehr wenige Korrelationen der unabhängigen Variablen mit den Verlaufscharakteristika.
Im gesamten sind die Unterschiede zwischen den diagnostischen Gruppen sehr viel kleiner als diejenigen zwischen den Zentren. Die polnischen und schweizerischen Stichproben unterscheiden sich im Verlauf beträchtlich. Die Patienten aus Zürich zeigen längere Phasen, Intervalle und Zyklen und deshalb ist die Phasenfrequenz pro Jahr niedriger. Nur ein kleiner Teil der Varianz kann erklärt werden durch Unterschiede in der Psychopathologie (die polnischen Patienten waren häufiger manisch und paranoid).
Es verbleiben unerklärte qualitative Unterschiede zwischen den beiden Patientenstichproben, was darauf hinweist, wie schwierig es ist, wissenschaftliche Ergebnisse zwischen verschiedenen Ländern zu vergleichen.
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References
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From the Psycho-Neurological Institute in Warsaw, Poland, at present working at the Psychiatric University Hospital, Research Department (Scholarship holder of the Roche Research Foundation and Sandoz, Basel, Switzerland)
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Rzewuska, M., Angst, J. Prognosis of periodic bipolar manic depressive and schizo-affective psychoses. Arch Psychiatr Nervenkr 231, 471–486 (1982). https://doi.org/10.1007/BF00343991
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00343991