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Evaluation gemeindenaher Versorgung psychisch Kranker

Ergebnisse von 4 Jahren wissenschaftlicher Begleitung der Aufbauphase des Mannheimer Modells

Evaluating the implementation phase of a community mental health service

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Summary

The implementation of a community mental health service in Mannheim (FRG), a city with 315,000 inhabitants, is being evaluated by means of the data of the Cumulative Psychiatric Case Register at the Central Institute of Mental Health. Within a four-year period of extending services for crisis intervention and emergency care, aftercare (sheltered apartments, homes, workshops) and of providing psychiatric beds in the city, the total number of treatment episodes has increased by more than 100% from about 1.1 to about 2.2 per 1000 inhabitants aged over 14, mainly at the out-patient level of care. Admissions to hospital showed an increase of about 40% whereas bed occupancy remained stable at a rate of about 1.7/1000-respectively 1.3/1000 if beds provided by a psychogeriatric nursing home are deducted.

This development can be attributed to various factors:

  1. (1)

    A true increase of morbidity may occur mainly in diagnostic groups I.C.D. No. 300, 301, 305–308, especially an increase in attempted suicides and in alcohol- and drug-related diseases.

  2. (2)

    The increased provision of help, mainly on the sector of crisis intervention and emergency care and — in diagnostic categories — mainly in minor neurotic disorders, crises, and affective psychoses, has resulted in a large rise in utilization.

  3. (3)

    The continuous decrease of long-term hospital stays, above all in schizophrenic patients, has led to an increased utilization of out- and in-patient services in the community when crises and relapses occurred.

A comparison of two cohorts of „old“ and „new“ patients, the latter having accumulated under the conditions of a community mental health service, has shown that these patients are admitted for a long-term hospital stay considerably later and less frequently than formerly, mostly only after several attempts for rehabilitation. In the group of schizophrenic patients, only about 5% of all first admissions stayed in a psychiatric hospital for more than one year in 1979/80. About the year 1900, this group had still amounted to between 60% and 70%.

A comparison with evaluations of comprehensive community care systems in other countries shows that there are largely identical trends, although the initial rate for psychiatric beds was comparably lower in Mannheim.

Zusammenfassung

Evaluation der Implementationsphase eines gemeindepsychiatrischen Dienstes in der ca. 315000 Einwohner zählenden Stadt Mannheim (BRD) durch das Kumulative Psychiatrische Fallregister am Zentralinstitut für Seelische Gesundheit. Innerhalb von vier Jahren des Ausbaus von Krisen- und Notfallversorgung, Nachsorgeeinrichtungen (beschützte Wohnungen, Heime, Werkstätten) und des Angebots psychiatrischer Betten innerhalb der Stadt, stieg die Gesamtzahl der Behandlungsepisoden um mehr als 100% von ca 1,1 auf 1000 auf ca. 2,2 auf 1000 Einwohner über 14 Jahre, und zwar vorwiegend im ambulanten Sektor. Der Zuwachs an Krankenhausaufnahmen betrug ca. 40%, während die Rate belegter Betten bei ca. 1,7 pro 1000 — beziehungsweise 1,3 pro 1000 ohne Betten im psychogeriatrischen Krankenhaus — stabil blieb.

Diese Entwicklung ließ sich auf mehrere Faktoren zurückführen:

  1. 1.

    ein echter Anstieg der Krankeitshäufigkeit, vor allem bei schweren Krisen in den Diagnosegruppen ICD Nr. 300, 301, 305-308, insbesondere bei Suizidversuchen sowie bei alkohol- und medikamentenbedingten Erkrankungen.

  2. 2.

    Das verstärkte Angebot an Hilfe, besonders auf dem Sektor der Krisenintervention und der Notfallversorgung, in diagnostischen Kategorien betrachtet, vorwiegend bei leichteren Neurosen, Krisen und affektiven Psychosen, hat ein erhebliches Wachstum der Inanspruchnahme ausgelöst.

  3. 3.

    Der kontinuierliche Ausbau langfristiger Krankenhausaufenthalte, vor allem bei Schizophrenen, führte zu einer verstärkten Inanspruchnahme ambulanter und stationärer Dienste in der Gemeinde bei Rückfällen und Krisen.

Ein Kohortenvergleich von alten und von neuen unter den Bedingungen eines gemeindepsychiatrischen Dienstes zuwachsenden chronischen Fällen ließ erkennen, daß langfristige Hospitalisierung wesentlich seltener und wesentlich später, meist nach mehreren Rehabilitationsversuchen erfolgt. In der Gruppe der Schizophrenen wurden 1979/80 in Mannheim nur ca. 5% der Erstaufnahmen länger als 1 Jahr im psychiatrischen Krankenhaus hospitalisiert (Klug et al. 1981). Um 1900 waren es noch zwischen 60 und 70%.

Der Vergleich mit methodisch ähnlich angelegten Evaluationsstudien über gemeindepsychiatrische Dienste im Ausland zeigt weitgehend identische Trends, wobei in Mannheim mit einer vergleichsweise niedrigen Rate psychiatrischer Betten auszukommen vermochte.

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Literatur

  • Babigian HM (1979) The impact of Community Mental Health Centers on the utilization of services. Arch Gen Psychiatry 34: 385–394

    Google Scholar 

  • Bachrach LL (1976) Deinstitutionalization: An analytical review and socialogical perspective. National Institute of Mental Health, DHEW Publication No. (ADM) 76–351, Superintendent of Documents. US Government Printing Office Washington, D.C. 20402

    Google Scholar 

  • Bericht über die Lage der Psychiatrie in der Bundesrepublik Deutschland. Zur psychiatrischen und psychotherapeutisch/psychosomatischen Versorgung der Bevölkerung. Deutscher Bundestag, Drs. 7/4200, 7/4201, Bonn 1975

  • Brown GW (1960) Length of hospital stay and schizophrenia. A review of statistical studies. Acta Psychiatr Neurol Scand 35: 414–430

    Google Scholar 

  • Dupont A (1979) Psychiatric case registers. In: Häfner H (ed) Estimating needs for mental health care. Springer Berlin, Heidelberg, New York, pp, 43–51

    Google Scholar 

  • Fryers T (1974) Psychiatric in-patient in 1982 — how many beds? Psychol Med 4:196–211

    Google Scholar 

  • Fryers T (1979) Estimation of need on the basis of case register studies: British case register data. In: Häfner H (ed) Estimating needs for mental health care. Springer Berlin, Heidelberg, New York, pp 52–63

    Google Scholar 

  • Griesinger W (1845) Die Pathologie und Therapie der psychischen Krankheiten. Krabbe Stuttgart

    Google Scholar 

  • Godber C (1972) Reasons for the increase in admissions. In: Wing JK, Hailey AM (eds) Evaluating a community psychiatric service: The Camberwell register 1964–1971. Oxford University Press London, New York, Toronto 189–197

    Google Scholar 

  • Häfner H (1980) Psychiatrische Morbidität von Gastarbeitern in Mannheim. Epidemiologische Analyse einer Inanspruchnahmepopulation. Nervenarzt 51: 672–683

    Google Scholar 

  • Häfner H, Klug J (1981) Wissenschaftliche Begleitung der Entwicklung einer gemeindenahen psychiatrischen Versorgung in Mannheim. In: Haase HJ (Hrsg) Bürgernahe Psychiatrie im Wirkungsbereich des psychiatrischen Krankenhauses. Perimed Fachbuch-Verlagsgesellschaft, Erlangen, pp 23–58

    Google Scholar 

  • Hailey AM (1974) The new chronic psychiatric population. Br J Prev Soc Med 28:180–186

    Google Scholar 

  • an der Heiden W, Klug J (1980) An integrated record system for the observation of the demand for medical and social aftercare as a basis for organizing extramural services. In: Strömgren E, Dupont A, Nielsen JA (eds) Epidemiological research as basis for the organization of extramural psychiatry. Acta Psychiat Scand Suppl 285, Vol 62, pp 54–59

  • Kastrup M (1980) A nation-wide census of psychiatric out-patients in Denmark. Acta Psychiatr Scand 61: 245–255

    Google Scholar 

  • Kelleher MJ, Benner C (1981) Die Lebenssituation der Bewohner in Alteneinrichtungen: ihre Bedürfnisse und ihre Versorgung. In: Häfner H, Heimann H (Hrsg) Gerontopsychiatrie. Aktuelle Psychiatrie 3. Gustav Fischer Verlag, Stuttgart, pp 21–38

    Google Scholar 

  • Klug J, an der Heiden W, Scheel R, Kistner KH (1981) Inanspruchnahme psychosozialer Einrichtungen durch schizophrene Patienten im Langzeitverlauf. In: Beckmann H (Hrsg) Fortschritte der Psychiatrie. Huber, Bern, pp 80–85

    Google Scholar 

  • Krauth J, Lienert GA (1973) Die Konfigurationsfrequenzanalyse und ihre Anwendung in Psychologie und Medizin. Verlag Karl Alber, Freiburg, München

    Google Scholar 

  • Magnus RV (1967) The new chronics. Br J Psychiatr 113: 555–556

    Google Scholar 

  • Mann S, Cree W (1975) The new “long-stay” in mental hospitals. Br J Hosp Med July 1975, pp 55–63

  • Martini H (1979) Altenheime in Mannheim, Stadt Mannheim, Mai 1979

  • May AR (1976) Mental health services in Europe. A review of data collected in response to a WHO questionnaire. World Health Organization, Geneva

    Google Scholar 

  • Mechanic D (1979) Alternatives to mental hospital treatment: a sociological perspective. Presented at the Conference on Alternatives to Mental Hospital Treatment, University of Wisconsin. Madison, WI, October 1975

    Google Scholar 

  • National Institute of Mental Health (1977) Psychiatric services and the changing institutional scene, 1950–1985. DHEW Publication No. (ADM) 77–433, Superintendent of Documents US Government Printing Office Washington D.C. 20402

    Google Scholar 

  • Nielsen J, Nielsen JA (1979) Incidence of first contacts and need of staff and beds in a community psychiatric service. In: Hafner H (ed) Estimating needs for mental health care. Springer Berlin, Heidelberg, New York, pp 125–130

    Google Scholar 

  • Nielsen JA, Biørn-Henriksen T, Nielsen J (1980) Psychiatric illness and use of psychotropic drugs in a geographically delimited population. Acta psychiatr Scand, Suppl 285) 62: 96–102

    Google Scholar 

  • Querido A (1969) Mental health and public health in the planning of mental health services (and discussion of this paper). WHO Regional Office for Europe, Copenhagen

    Google Scholar 

  • Rey ER, Klug J, Welz R (1978) The application of Lienert's configuration frequency analysis in psychiatric epidemiology. Soc Psychiatry 13: 53–60

    Google Scholar 

  • Smith CM (1975) Psychiatrische Versorgung in Canada — System oder Nichtsystem? In: Anhang zum Bericht über die Lage der Psychiatrie in der Bundesrepublik Deutschland — Zur psychiatrischen und psychotherapeutischen/psychosomatischen Versorgung der Bevölkerung. Deutscher Bundestag, Drs. 7/4201, Bonn, pp 715–748

  • Strömgren E (1980) Who takes care how and where and why? In: Epidemiological research as a basis for the organization of extramural psychiatry. Acta Psychiatr Scand, (Suppl 285) 62: 9–14

    Google Scholar 

  • Strömgren E, Kyst E, Ryberg I, Weeke A (1979) Estimation of need on the basis of field survey findings. In: Hafner H (ed) Estimating needs for mental health care. Springer Berlin, Heidelberg, New York, pp 37–42

    Google Scholar 

  • Tooth GC, Brooke EM (1961) Trends in the mental hospital population. Lancet 1:710–713

    Google Scholar 

  • Weeke A, Strömgren E (1978) Fifteen years later. A comparison of patients in Danish psychiatric institutions in 1957, 1962, 1967, and 1972. Acta Psychiatr Scand 57: 129–144

    Google Scholar 

  • Welz R (1979) Selbstmordversuche in städtischen Lebensumwelten. Eine epidemiologische, ökologische und rnehrebenenanalytische Untersuchung über Häufigkeit und regionale Verteilung von Selbstmordversuchen in Mannheim. Beltz-Verlag, Mannheim

    Google Scholar 

  • Welz R (1981) Drogenabhängigkeit in der Bundesrepublik Deutschland. Häufigkeit, Verbreitung und weitere Entwicklung. In: Häfner H, Welz R (Hrsg) Aktion Psychisch Kranke, Drogenabhängigkeit und Alkoholismus. Rheinland Verlag, Köln, pp 27–41

    Google Scholar 

  • Wing JK (1979) Trends in the care of the chronically mentally disabled. In: Wing JK, Olsen R (eds) Community care for the mentally disabled. Oxford University Press, Oxford, pp 1–13

    Google Scholar 

  • Wing JK, Fryers T (eds) (1976) Psychiatric services in Camberwell and Salford psychiatric registers, 1964–1974. M.R.C.Soc. Psychiatr Unit, London, and Department Comm Med University of Manchester

    Google Scholar 

  • Wing JK, Hailey AM (eds) (1972) Evaluating a community psychiatric service: The Camberwell register, 1964–1971. Oxford University Press, London, New York, Toronto

    Google Scholar 

  • World Health Organization (1951) Expert Commitee on Mental Health. Report on the Second Session (Geneva, 1950). Technical Report Series, No. 31

  • Word Health Organization (1973) Regional Office for Europe: The Development of comprehensive mental health services in the community. Report on a conference, Peebles, Scotland, 24–30 May 1972. EURO 5414 I Copenhagen

  • Yolles SF (1967) Community mental health services: The view from 1967. Am J Psychiatr 124: 1–7

    Google Scholar 

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Ich danke Herrn Dipl.-Psych. J. Klug, ehemals Leiter des Kumulativen Psychiatrischen Fallregisters, für seine unermüdliche Hilfe bei der Auswertung der erforderlichen Daten, Herrn Dr. R. Welz und Herrn M. Pfeifer-Kurda für die Erstellung oder Überlassung je einer Tabelle.

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Häfner, H., an der Heiden, W. Evaluation gemeindenaher Versorgung psychisch Kranker. Arch Psychiatr Nervenkr 232, 71–95 (1982). https://doi.org/10.1007/BF00343367

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