Summary
The aim of the present study was to answer the question whether electrophysiological examination of the m. flexor carpi ulnaris, especially of the distal latency (stimulation point 2 cm above the sulcus ulnaris) to this muscle, represents a valid procedure for the localisation of an ulnar nerve lesion at the elbow.
In 64 patients, a total of 68 ulnar nerve lesions at the elbow were subjected to conventional clinical and electrophysiological examinations.
A pathologically prolonged distal latency to m. flexor carpi ulnaris (>4.0 ms) was found in 82.4% of the patients. In terms of their value in the topo-diagnosis of an ulnar lesion, measurement of the distal latency to m. flexor carpi ulnaris and conventional analysis of trans-sulcal motor conduction velocity of the fibres to the hypothenar muscles yield equivalent information. However, evaluation of the distal latency to m. flexor carpi ulnaris is not only subject to fewer sources of error but is also techniqually much easier to perform. In the localisation of a clinically suspected ulnar nerve lesion at the elbow, we therefore suggest that the electrophysiological investigation should commence with an examination of the distal latency to m. flexor carpi ulnaris.
Zusammenfassung
Die Studie soll die Frage beantworten, ob die elektrophysiologische Untersuchung des M. flexor carpi ulnaris, insbesondere dessen distale motorische Latenz (Reizpunkt 2cm oberhalb Sulcus ulnaris), als brauchbarer Test für die Lokalisation von Läsionen des N. ulnaris am Ellenbogen gelten kann.
Bei 64 Patienten wurden insgesamt 68 Ulnarisläsionen am Ellenbogen mit konventioneller klinischer und elektrophysiologischer Methodik untersucht.
Eine pathologisch verlängerte distale motorische Latenz zum M. flexor carpi ulnaris (>4,0 ms) wurde in 82,4% der Patienten gefunden. Die Messung der distalen motorischen Latenz zum M. flexor carpi ulnaris und die Bestimmung der motorischen Nervenleitgeschwindigkeit im Bereich des Sulcus ulnaris ergaben hinsichtlich der Topodiagnostik von Läsionen des N. ulnaris gleich gute Ergebnisse. Die Messung der distalen motorischen Latenz zum M. flexor carpi ulnaris ist jedoch mit geringeren Fehlerquellen behaftet und zudem technisch einfacher durchführbar. Bei Verdacht auf eine Schädigung des N. ulnaris im Ellenbogenbereich sollte deshalb die elektrophysiologische Diagnostik mit der Bestimmung der distalen motorischen Latenz zum M. flexor carpi ulnaris beginnen.
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Benecke, R., Conrad, B. The value of electrophysiological examination of the flexor carpi ulnaris muscle in the diagnosis of ulnar nerve lesions at the elbow. J. Neurol. 223, 207–217 (1980). https://doi.org/10.1007/BF00313185
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00313185