Skip to main content

Die Do-It-Yourself-Kultur im Punk

Subkultur, Counterculture oder alternative Ökonomie?

  • Chapter
  • First Online:
Kultur - Interdisziplinäre Zugänge

Zusammenfassung

Als Punk vor 40 Jahren auf der Bildfläche erschien, waren es insbesondere das provokante Auftreten, der besondere Style sowie der wütende und eingängige Musikstil, die für viel Aufmerksamkeit in Medien und Öffentlichkeit sorgten. In der Wissenschaft wurde das Widerspenstige dieser Subkultur insbesondere über die symbolische und die ideologische Ebene zu fassen versucht, wobei natürlich die Arbeiten der cultural studies wegweisend waren (vgl. Clarke et al. 1979; Hebdige 1979).

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 89.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Adler, M., Hepp, A., Lorig, P., & Vogelgesang, W. (2005). ‚Do-It-Yourself‘: Aneignungspraktiken in der Hardcore-Szene. In C. J. Tully (Hrsg.), Lernen in flexibilisierten Welten: Wie sich das Lernen der Jugend verändert (S. 219–235). Weinheim: Juventa.

    Google Scholar 

  • Anderson, M., & Jenkins, M. (2006). Punk DC, dance of days- Washington Hardcore von Minor Threat bis Bikini Kill. Mainz: Ventil.

    Google Scholar 

  • Benjamin, W. (1966). Der Autor als Produzent. In ders. (Hrsg.), Versuche über Brecht (S. 95–116). Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Bennett, A. (2012). Reappraising ‚Counterculture‘. Volume! La revue des musiques populares 9 (1), Contre-cultures nº1: Théorie and scene. 20–31.

    Google Scholar 

  • Bourdieu, P. (1982). Die Wechselbeziehungen von eingeschränkter Produktion und Großproduktion. In C. Bürger, P. Bürger, & J. Schulte-Sasse (Hrsg.), Zur Dichotomisierung von hoher und niederer Literatur (S. 40–61). Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Bourdieu, P. (1999). Die Regeln der Kunst. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Büsser, M. (2007). If the kids are united: von Punk zu Hardcore und zurück. Mainz: Ventil.

    Google Scholar 

  • Calmbach, M. (2007). More than music. Einblicke in die Jugendkultur Hardcore. Bielefeld: transcript.

    Google Scholar 

  • Clarke, J., Hall, S., Jefferson, T., & Roberts, B. (1979). Subkulturen, Kulturen und Klasse. In A. Honneth, R. Lindner, & R. Paris (Hrsg.), Jugendkultur als Widerstand: Millieus, Rituale, Provokation (S. 39–131). Frankfurt: Syndikat.

    Google Scholar 

  • Crossley, N. (2008). Pretty connected: The social network of the early UK Punk movement. Theory, Culture & Society 25 (6). 89–116.

    Google Scholar 

  • Crossley, N. (2015). Networks of sounds, style and subversion: The punk and the post-punk worlds of Manchester, London, Liverpool and Sheffield, 1975–80. Manchester: Manchester University Press.

    Google Scholar 

  • Dunn, K. (2016). Global Punk: Resistance and Rebellion in Everyday Life. New York: Bloomsbury.

    Google Scholar 

  • Fiske, J. (1997). Die kulturelle Ökonomie des Fantums. In SPoKK (Hrsg.), Kursbuch Jugendkultur: Stile, Szenen und Identitäten vor der Jahrtausendwende (S. 54–69). Mannheim: Bollmann.

    Google Scholar 

  • Hebdige, D. (1979). Subculture: The meaning of style. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Hein, F. (2012). Le DIY comme dynamique contre-culturelle? L’exemple de la scène punk rock. Volume! La revue des musiques populares 9 (1), Contre-cultures nº1: Théorie and scene. 105–126.

    Google Scholar 

  • Hesmondhalgh, D. (1998). Post-punk’s attempt to democratize the music industry: the success and failure of Rough Trade. Popular Music 16 (3). 255–274.

    Google Scholar 

  • Hesmondhalgh, D. (2005). Subcultures, scenes or tribes? None of the above. Journal of Youth Studies 8 (1). 21–40.

    Google Scholar 

  • Hillebrandt, F. (2014). Soziologische Praxistheorien: Eine Einführung. Wiesbaden: Springer VS.

    Google Scholar 

  • Hinz, R. (1998). Cultural Studies und Pop: Zur Kritik der Urteilskraft wissenschaftlicher und journalistischer Rede über populäre Kultur. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.

    Google Scholar 

  • Kuni, V. (2008). Happy prosumer? Do-it-yourself or die 2.0. In B. Richard, & A. Ruhl (Hrsg.), Konsum Guerilla: Widerstand gegen Massenkultur? Frankfurt a. M.: campus.

    Google Scholar 

  • McKay, G. (1998). DiY Culture: Party & Protest in 1990s Britain. London: Verso.

    Google Scholar 

  • McNeil, L., & McCein, G. (2014). Please kill me: Die unzensierte Geschichte des Punk. Höfen: Hannibal.

    Google Scholar 

  • Moore, R., & Roberts, M. (2009). Do-it-yourself mobilization: Punk and social movements. Mobilization 14 (3). 273–292.

    Google Scholar 

  • Moran, I. P. (2010). Punks: The do-it-yourself subculture. Social Sciences Journal 10 (1). 58–65.

    Google Scholar 

  • Muggelton, D. (2000). Inside subculture: The postmodern meaning of style. Oxford: Berg.

    Google Scholar 

  • O’Hara, C. (2002). The Philosophy of Punk. Die Geschichte einer Kulturrevolte. Mainz: Ventil.

    Google Scholar 

  • O’Connor, A. (2008). Punk record labels and the struggle for autonomy. Lexington: Lexington Books.

    Google Scholar 

  • Savage, J. (2001). England’s Dreaming: Anarchie, Sex Pistols, Punk Rock. Berlin: Edition Tiamat.

    Google Scholar 

  • Schatzki, T. (1996). Social practices: A Wittgensteinian approach to human activity and the social. Cambridge: Cambridge University Press.

    Google Scholar 

  • Sinker, D. (Hrsg.). (2001). We owe you nothing: Punk Planet: the collected interviews. New York: Akashic.

    Google Scholar 

  • Spencer, A. (2005). DIY: The rise of lo-fi culture. London: Marion Boyars Publishers.

    Google Scholar 

  • Temple, J. (18. Oktober 1999). Noise from underground: Punk rock’s anarchic rhythms spur a new generation to political activism. The Nation 18. October 1999.

    Google Scholar 

  • Thompson, S. (2004). Punk Productions. Unfinished Business. New York: State University of New York Press.

    Google Scholar 

  • Thornton, S. (1996). Club cultures: Music, media and subcultural capital. Hannover: Wesleyan University Press.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Anna Daniel .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2018 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature

About this chapter

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this chapter

Daniel, A. (2018). Die Do-It-Yourself-Kultur im Punk. In: Busche, H., Heinze, T., Hillebrandt, F., Schäfer, F. (eds) Kultur - Interdisziplinäre Zugänge. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21050-2_9

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-21050-2_9

  • Published:

  • Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-21049-6

  • Online ISBN: 978-3-658-21050-2

  • eBook Packages: Social Science and Law (German Language)

Publish with us

Policies and ethics