Zusammenfassung
Dieser Beitrag beschäftigt sich mit dem bislang verhältnismäßig wenig erforschten Bereich Wissenschaft und Populärkultur und fokussiert hier vor allem auf Wissenschaft in Unterhaltungsmedien und –formaten, wie etwa Spielfilmen, Fernsehserien und Comics und Cartoons. Er beschäftigt sich zuerst mit den Interaktionen zwischen Populärkultur, Forschung und Wissenschaft und untersucht anhand ausgewählter Beispiele den gesellschaftlichen Diskurs über Wissenschaft. Ein weiterer Aspekt, der in dem Beitrag behandelt wird, betrifft den Wandel in der Inszenierung von Wissenschaft in Populärmedien und unterschiedliche stereotype Darstellungen von Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern. Der letzte Abschnitt beschäftigt sich mit zukünftigen Forschungsperspektiven und dem weiteren Forschungsbedarf hinsichtlich des Themenkomplexes Wissenschaft und Populär – und Unterhaltungskultur.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Empfohlene Literatur
Erickson, M. (2005). Science, Culture and Society: Understanding Science in the 21st Century. Cambridge: Polity Press.
Kaeser, E. (2009). Pop Science: Essays zur Wissenschaftskultur. Basel: Schwabe reflexe.
Kirby, D.A. (2010). Labcoats in Hollywood. Science, Scientists and Cinema. Cambridge: MIT Press.
Nelson, D. J., Grazier, K. R. 1., Paglia, J., und Perkowitz, S. (2013). Hollywood Chemistry: When Science met Entertainment. Washington, DC: American Chemical Society.
Literatur
Allgaier, J. (2008). Gezeichnete Wirklichkeiten: Realität und Comic-Kultur. Telepolis. http://www.heise.de/tp/r4/artikel/28/28111/1.html. Zugegriffen: 25. Februar 2015.
Allgaier, J. (2010a). When boffins go POP: Eduard Kaeser expects that the bubble of spectacular science may burst. JCOM – Journal of Science Communication, 9 (4). http://jcom.sissa.it/archive/09/04/Jcom0904%282010%29R01/. Zugegriffen: 25. Februar 2015.
Allgaier, J. (2010b). Citizen Science. In S. H. Priest (Hrsg.), Encyclopedia of Science and Technology Communication (S. 129-132). Los Angeles: Sage.
Allgaier, J. (2013). On the Shoulders of YouTube: Science in Music Videos. Science Communication 35 (2): 267-276.
Allgaier, J. (2014a). Bluegrass, Beards, Tattoos, and Stem Cells: The Broken Circle Breakdown and the Human View on Science and Technology. The Science And Entertainment Laboratory. http://thescienceandentertainmentlab.com/bluegrass-beards-tattoos-andstem-cells/. Zugegriffen: 25. Februar 2015.
Allgaier, J. (2014b). The press and the public interest. In R. Chadwick, M. Levitt und D. Shickle (Hrsg.), The Right to Know and the Right not to Know: Genetic Privacy and Responsibility (S. 165-179). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Allgaier, J. (2014c). Gottverdammt verliebt in Wissenschaft. meta | Magazin über Wissenschaft und Journalismus. http://meta-magazin.org/2014/11/22/gottverdammt-verliebtin-wissenschaft-2/. Zugegriffen: 25. Februar 2015
Allgaier, J. (2014d). United Kingdom. In S. Blancke, H. H. Hjermitslev and P. Kjaergaard (Hrsg.), Creationism in Europe (S. 50-64). Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Allgaier, J., Dunwoody, S., Brossard, D., Lo, Y.-Y. and Peters, H.P. (2013). Medialized science? Neuroscientists’ reflections on their role as journalistic sources. Journalism Practice 7(4), 413-429.
Beer, D. (2013). Popular Culture and New Media. Basingstocke: Palgrave Macmilan.
BMBF (2011). MINT und Chancengleichheit in fiktionalen Fernsehformaten. Bonn: Bundesministerium für Bildung und Forschung. http://www.mintiff.de/content/0/58/59/137_Broschuere_MINTIFF-Konferenz-2010_deutsch.pdf. Zugegriffen: 24. Februar 2015.
Bowler, P.J. (2003). Evolution: The History of an Idea. Berkeley: The University of California Press. 3. Ausgabe. Erstausgabe 1983.
Bowler, P.J. und Morus, I. R. (2005). Making Modern Science: A Historical Survery. Chicago: The University of Chicago Press.
Caulfield, T. (2015). Is Gwyneth Paltrow Wrong About Everything?: When Celebrity Culture and Science. New York: Viking.
Cole, S.A. (2015). A surfeit of science: The “CSI effect” and the media appropriation of the public understanding of science. Public Understanding of Science. Vol. 24(2) 130–146.
Conis, E. (2014). Jenny McCarthy’s new war on science: Vaccines, autism and the media’s shame. Salon.com. http://www.salon.com/2014/11/08/jenny_mccarthys_new_war_on_science_vaccines_autism_and_the_medias_shame/. Zugegriffen: 17. August 2015.
Dudo, A., Brossard, D., Shanahan, J., Scheufele, D.A. und Morgan, M. (2011). Science on television in the 21st century: Recent trends in portrayals and their contributions to public attitudes toward science. Communication Research48, 754-777.
Dudo, A.,Cicchirillo, V., Atkinson, L. und Marx, S. (2014). Portrayals of Technoscience in Video Games: A Potential Avenue for Informal Science Learning. Science Communication. doi: 10.1177/1075547013520240
Ellegård, A. (1990). Darwin and the General Reader: The Reception of Dawin’s Theory of Evolution in the British Periodical Press, 1859-1872. Chicago: University of Chicago Press. Reprint. Erstausgabe 1958.
Erickson, M. (2005). Science, Culture and Society: Understanding Science in the 21st Century. Cambridge: Polity Press.
Fahy, D. und Lewenstein, B.V. (2014). Scientists in Popular Culture: The Making of Celebrities. In M. Bucchi und B. Trench (Hrsg.), Handbook of Public Communication of Science and Technology (S. 83-96). London and New York: Routledge. 2. Auflage.
Feldman, L., Leiserowitz, A., & Maibach, E. (2011). The science of satire: The Daily Show and The Colbert Report as sources of public attention to science and the environment. In A. Amarasingam (Hrsg.), The Stewart/Colbert effect: Essays on the real impacts of fake news (S. 25-46). Jefferson, NC: McFarland and Company.
Frayling, C. (2005). Mad, Bad and Dangerous?: The Scientist and the Cinema. London: Reaktion.
Görke, A. und Ruhrmann, G. (2003). Public communication between facts and fictions: On the construction of genetic risk. Public Understanding of Science 12, 229-241.
Haynes, R.D. (1994). From Faust to Strangelove. Representations of the Scientist in Western Literature. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Haynes, R.D. (2014). Whatever happened to the ‘mad, bad’ scientist? Overturning the stereotype. Public Undertanding of Science. doi: 10.1177/0963662514535689.
Huang, C. -J. and Allgaier, J. (2015). What Science Are You Singing? A study of the science image in the mainstream music of Taiwan. Public Understanding of Science 24 (1), 112-125.
Junge, T. und Ohlhoff, D. (Hrsg.)(2004), Wahnsinnig genial. Der Mad Scientist Reader. Aschaffenburg: Alibri.
Kaeser, E. (2009). Pop Science: Essays zur Wissenschaftskultur. Basel: Schwabe reflexe.
Kirby, D.A. (2010). Labcoats in Hollywood. Science, Scientists and Cinema. Cambridge: MIT Press.
Kirby, D.A. (2014). Science and Technology in Film: Themes and Representations. In M. Bucchi und B. Trench (Hrsg.), Handbook of Public Communication of Science and Technology (S. 97-112). London and New York: Routledge. 2. Auflage.
Levin, L.G. und De Filippo, D. (2014). Films and Science: quantification and analysis of the use of Science Fiction films in scientific papers. JCOM – Journal of Science Communication, 13(03). http://jcom.sissa.it/archive/13/03/JCOM_1303_2014_A07/. Zugegriffen: 25. Februar 2015.
Lin, S.-F., Lin, H.-S., Lee, L. und Yore, L.D. (2014). Are science comics a good medium for science communication? The case of public learning of nanotechnology. International Journal of Science Communication, Part B: Communication and Public Engagement. Doi :10.1080/21548455.2014.941040
Macnaghten, P., Davies, S.R. und Kearnes, M. (2015). Understanding Public Responses to Emerging Technologies: A Narrative Approach. Journal of Environmental Policy & Planning. doi: http://dx.doi.org/10.1080/1523908X.2015.1053110
Maio, G. (2006). Cloning in the media and popular culture. EMBO reports 7, 241-5.
McIntosh, H. (2014). Representations of Female Scientists in the Big Bang Theory. Journal of Film and Television. doi: 10.1080/01956051.2014.896779
Meyer, A.; Cserer, A. und Schmidt (2013). Frankenstein 2.0.: Identifying and characterising synthetic biology engineers in science fiction films. Life Sciences, Society and Policy 9(9). doi:10.1186/2195-7819-9-9
Mohammadi, D. (2014). How online gamers are solving science’s biggest problems. The Guardian. http://www.theguardian.com/technology/2014/jan/25/online-gamers-solving-sciences-biggest-problems. Zugegriffen: 13. August 2015.
Penley, C. (1997). NASA/Star Trek. London: Verso.
Riesch, H. (2014). Why did the proton cross the road? Humour and science communication. Public Understanding of Science. doi: 10.1177/0963662514546299
Schneider, W. (2004). Menschen-Maschinen und ihre Schöpfer. Eine ‚post-moderne‘ Schöpfungsgeschichte am Beispiel von Robocop. In T. Junge und D. Ohlhoff (Hrsg.), Wahnsinnig genial. Der Mad Scientist Reader (S. 38-62). Aschaffenburg: Alibri.
Skal, D.J. (1998). Screams of Reason: Mad Science and Modern Culture. New York: W.W. Norton.
Steinke, J. (2005). Cultural Representations of Gender and Science: Portrayals of Female Scientists and Engineers in Popular Films. Science Communication 27(1), 27-63.
Stollfuß, S. (2012). Wissenschaft in Serie: Zur Inszenierung von Wissenschaft in aktuellen Fernsehserien. Medienwissenschaft 3/2010, 292-303.
Tatalovic, M. (2009). Science comics as tools for science education and communication: a brief, exploratory study, JCOM – Journal of Science Communication, 8(4), http://jcom.sissa.it/archive/08/04/Jcom0804%282009%29A02. Zugegriffen: 25. Februar 2015.
The Scientist Staff (2013). Games for Science. The Scientist. http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/33715/title/Games-for-Science/. Zugegriffen: 13. August 2015.
Tudor, A. (1989). Monsters and Mad Scientists. Oxford: Basil Blackwell.
Turney, J. (1998). Frankenstein’s Footsteps: Science, Genetics and Popular Culture. New Haven: Yale University Press.
Van Riper, A.B. (2003). What the public thinks it knows about science. EMBO reports 4(12), 1104-1107.
Van Riper, A.B. (2002). Science in Popular Culture: A Reference Guide. Westport: Greenwood.
Wieser, M. (2014). Cultural Studies und Science & Technology Studies. In D. Lengersdorf, M. Wieser (Hrsg.), Schlüsselwerke der Science & Technology Studies (S. 363-376). Wiesbaden: Springer Fachmedien.
Whitelegg, E., Holliman, R., Carr, J., Scanlon, E. und Hodgson, B. (2008). (In)visible Witnesses: Investigating gendered representations of scientists, technologists, engineers and mathematicians on UK children’s television. Research Report Series for UKRC No.5. Milton Keynes: The Open University.
Wissmann, C. (2003). Herzschmerz für die Forschung. Die Zeit http://www.zeit.de/2013/35/science-soap-sturm-des-wissens. Zugegriffen: 25. Februar 2015.
Wood, A. (2002). Technoscience in contemporary American film: Beyond science fiction. Manchester: Manchester University Press.
Zeilinger, A. (2000). Quantum Teleportation. Scientific American. Ausgabe April 2000, 50-59.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 2017 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH
About this chapter
Cite this chapter
Allgaier, J. (2017). Wissenschaft und Populärkultur. In: Bonfadelli, H., Fähnrich, B., Lüthje, C., Milde, J., Rhomberg, M., Schäfer, M. (eds) Forschungsfeld Wissenschaftskommunikation. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-12898-2_13
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-12898-2_13
Published:
Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden
Print ISBN: 978-3-658-12897-5
Online ISBN: 978-3-658-12898-2
eBook Packages: Social Science and Law (German Language)