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Analgesie, Sedierung, und Therapie deliranter Syndrome

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Die Intensivmedizin

Zusammenfassung

Bei der medikamentösen Analgosedierung ist ein klar definiertes und regelmäßig zu überprüfendesTherapieziel erforderlich, um die unerwünschten und mitunter auch gefährlichen Nebenwirkungen der Substanzen auf ein Mindestmaß zu reduzieren. Ebenso müssen die Folgen einer unzureichenden und auch einer übermäßigen Analgosedierung vermieden werden.

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Literatur

  1. Adams HA, Werner C (1997) Vom Razemat zum Eutomer: (S)-Ketamin. Renaissance einer Substanz? Anästhesist 46: 1026–1042

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. Arzneimittelkommission der deutschen Ärzteschaft (2004) Schwere unerwünschte Arzneimittelwirkungen nach Propofol- Infusionen zur Sedierung. Dtsch Ärztebl 101: A3447

    Google Scholar 

  3. Bischoff P, Kochs E (1993). Alpha-2-Agonisten in Anästhesie und Intensivmedizin. Anaesthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 28: 2–12

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Buhl R, Wüst HJ (1989) Indikationsspektrum für Methohexital im Konzept einer balancierten Langzeitanalgosedierung. In: Link J, Eyrich K (Hrsg) Analgesie und Sedierung in der Intensivmedizin. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio, S 85–98

    Google Scholar 

  5. Bourne RS, Mills GH (2004) Sleep disruption in critically ill patients – pharmacological considerations. Anaesthesia 59: 374–384

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Devlin JW, Fong J, Fraser G, et al (2007) Delirium assessment in the critically ill. Int Care Med 33: 929–940

    Article  Google Scholar 

  7. Ely W, Shintani A, Truman B (2004) Delirium as a predictor of mortality in in mechanically ventilated patients in the intensive care unit. JAMA 291: 1753–1761

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Girard T, Kress JP, Fuchs B et al. (2008) Efficiacy and safety of a paired sedation and ventilator weaning protocol for mechanically ventilated paients in intensive care (awakening and breathing controlled trial): a randomised controlled trial: Lancet 371: 126–134

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Hughes MA, Glass PSA, Jacobs R (1992) Context-sensitive half-time in multicompartment pharmacokinetic models for intravenous anaesthetic drugs. Anesthesiology 76: 334–340

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Jacobi R, Fraser G, Coursin D et al. (2002) Clinical practice guidelines for the sustained use of sedatives and analgesics in the critically ill adult. Crit Care Med 30: 119–146

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Kleinschmidt S, Mertzlufft F (1995). γ-Hydroxybuttersäure – hat sie einen Stellenwert in Anästhesie und Intensivmedizin? Anaesthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 30: 393–402

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Kompardt J, Schärff K, Kubosch K et al. (2008) Sedierung mit volatilen Anästhetika auf der Intensivstation. Anaesthesist 2008: 1201–1209

    Article  Google Scholar 

  13. Kress JP, Pohlman A, O´Connor M et al. (2000) Daily interruption of sedative infusions in critically ill patients undergoing mechanical ventilation. N Engl J Med 342: 1471–1477

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Lapinski SE, Kruczynski K, Slutsky A (1995) Critical Care of the pregnant patient. Am Rev Respir Crit Care Med 152: 427–455

    Google Scholar 

  15. Martin J, Heymann A, Bäsell K et al. (2010) S3-Leitlinie zu Analgesie, Sedierung und Delirmanagement in der Intensivmedizin (Kurzversion/ Nachdruck). Anästh Intensivmed 51: S622–S631

    Google Scholar 

  16. Martin J, Franck M, Sigel S et al. (2007) Changes in sedation management in German intensive care units between 2002 and 2006: a national follow- up survey. Crit Care 11: R 124–R 13117

    Article  Google Scholar 

  17. Motsch J, Roggenbach J (2004) Propofol-Infusionssyndrom. Anaesthesist 53: 1009–1022

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Nasraway S, Wu E, Kelleher R et al. (2002) How reliable is the bispectral index in critically ill patients? Crit Care Med 30: 1483–1487

    Article  Google Scholar 

  19. Olofsson K, Alling D, Lundberg D et al.(2004) Abolished circadian rhythm of melatonin secretion in sedated and artificially ventilated intensive care patients. Acta Anaesth Scand 48: 679–684

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Otter H, Martin J, Bäsell K, et al (2005) Validity and reliability of the DDS for severity of delirium in the ICU. Neurocrit Care 2: 150–15821

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Pandharipande P, Shintani A, Peterson J et al. (2006) Lorazepam is an independent risk factor for transitioning to delirium in intensive care unit patients. Anesthesiology 104: 21–26

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Payen JF, Bru O, Bosson JL et al. (2001) Assessing pain in critically ill sedated patients by using a behavioural pain scale. Crit Care Med 29: 2258–2263

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Rundshagen I, Schnabel K, Wegner C, et al. (2002) Incidence of recall, nightmares, and hallucinations during analgosedation in intensive care. Intensive Med 28: 3–43

    Google Scholar 

  24. Sackey PV, Martling CR, Granath PF (2004) Prolonged isoflurane sedation of intensive care unit patients with the anesthetic conserving device. Crit Care Med 32: 2241–2246

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Soltész S, Biedler A, Silomon M, et al. (2001) Recovery after remifentanil and sufentanil for analgesia and sedation in mechanically ventilated patients after trauma or major surgery. Br J Anaesth 86: 763–768

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Thomason JW, Shintani A, Peterson JF et al. (2005) Intensive care delirium is an independent predictor of hospital stay: Crit Care 9: R375–R381

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Vagts D, Iber T, Nöldge-Schomburg G (2003) Alkohol als perioperatives Problem in Anästhesie und Intensivmedizin. Anaesthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 38: 747–761

    Article  CAS  Google Scholar 

  28. Walder B, Elia N, Henzi I et al. (2001) A lack of superiority of propofol versus midazolam for sedation of mechanically ventilated critically ill patients: a qualitative and quantitative systematic review. Anesth Analg 92: 975–983

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Wilhelm W, Wrobel M, Kreuer S et al. (2003) Remifentanil – Eine Bestandsaufnahme. Anaesthesist 52: 473–494

    PubMed  CAS  Google Scholar 

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Kleinschmidt, S. (2011). Analgesie, Sedierung, und Therapie deliranter Syndrome. In: Burchardi, H., Larsen, R., Marx, G., Muhl, E., Schölmerich, J. (eds) Die Intensivmedizin. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-16929-8_25

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-16929-8_25

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-16928-1

  • Online ISBN: 978-3-642-16929-8

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