Skip to main content
Log in

Leitlinienorientierte Diagnostik und Therapie unipolarer Depressionen in der Hausarztpraxis

Guideline Based Diagnosis and Treatment of Unipolar Depressions in Family Medicine

  • Fortbildung / Continuing Medical Education
  • Published:
Zeitschrift für Allgemeinmedizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Unipolare Depressionen stellen einen der häufigsten Beratungsanlässe in der Hausarztpraxis dar. Die Erarbeitung von Leitlinien hat aufgrund der hohen Prävalenz eine große Relevanz für eine gute Behandlung der Bevölkerung.

Suchmethodik

Leitlinienorientierte Diagnostik und Therapie von unipolarer Depression entsprechend der aktuellen Nationalen Versorgungsleitlinie (NVL) für Hausärzte.

Wichtigste Botschaften

Die genaue Erfassung von Haupt- und Zusatzsymptomen für eine richtige Klassifikation nach ICD-10 ist essenziell. Bei jedem Patienten mit einer depressiven Störung sollte Suizidalität regelmäßig, bei jedem Patientenkontakt klinisch eingeschätzt und ggf. exploriert werden. Es ist ratsam, eine psychosomatische Grundversorgung in der Hausarztpraxis umzusetzen. Die alleinige Psychotherapie ohne psychopharmakologische Therapie sollte nur bei leichten und mittelgradigen Episoden empfohlen werden. Bei schweren Episoden und chronischen Verläufen ist die kombinierte Therapie der alleinigen Psychotherapie überlegen. Die Wahl des Antidepressivums sollte individualisiert anhand des Nebenwirkungsprofils, der Patientenpräferenzen und der Erfahrung des Hausarztes erfolgen. Eine EKG- und Laborkontrolle ist gegebenenfalls zu Therapiebeginn und im Verlauf notwendig. Ein regelmäßiges Therapiemonitoring von Adhärenz und Behandlungseffekten in fest vereinbarten Intervallen ist essenziell. Zur Verminderung der Rezidivhäufigkeit sollten Mindesttherapiedauer und Notwendigkeit von Erhaltungs- und Rezidivprophylaxe bei Psycho- und Pharmakotherapie beachtet werden.

Schlussfolgerungen

Aufgrund der langjährigen Arzt-Patient-Beziehung kommt dem Hausarzt eine Schlüsselrolle bei der Diagnose und Therapie der Depression im gestuften Gesundheitswesen zu.

Summary

Background

Unipolar depression is one of the most common consultations in family practices, the development of guidelines appears to be very important for effective treatment of the population.

Search method

Guideline-based diagnosis and treatment of unipolar depression in line with the current National Health Care Guideline (NVL) for primary care physicians.

Main messages

The exact recording of major and secondary symptoms is essential for a correct classification according to ICD-10. In each patient with a depressive disorder, suicidality should be assessed on a regular basis and explored if necessary. It is advisable to implement basic psychosomatic care in family practice. Psychotherapy alone without psychopharmacologi-cal therapy should only be recommended for mild and moderate episodes. In severe episodes and chronic courses, combined therapy is superior to psychotherapy alone. The choice of antidepressant should be individualized based on the side effect profile, the patient’s preferences and the family physician’s experience. ECG and laboratory control may be necessary at baseline and during the course. Regular therapy monitoring of adherence and treatment effects at fixed intervals is essential. In order to reduce the likelihood of recurrence, the minimum therapy duration and necessity of maintenance and recurrence prevention in psycho- and pharmacotherapy should be considered.

Conclusions

Due to the long-term doctor-patient relationship, the family physician has a major role in the diagnosis and treatment of depression in the health care sector.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. DGPPN B, KBV, AWMF (Hrsg.). Für die Leitliniengruppe Unipolare Depression. S3-Leitlinie/Nationale VersorgungsLeitlinie Unipolare Depression — Langfassung, 2. Auflage. Version 5, 2015. www.leitlinien.de/nvl/depression (letzter Zugriff am 10.04.2019)

  2. Bühring P. Deutscher Ärztetag in Erfurt: Mehr Aufmerksamkeit für psychische Erkrankungen. Dtsch Arztebl International 2018; 115: 812–814

    Google Scholar 

  3. Melchior H, Schulz H, Härter M, Walker J, Ganninger M. Faktencheck Gesundheit — Regionale Unterschiede in der Diagnostik und Behandlung von Depressionen. 1. Auflage. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung 2014:67

    Google Scholar 

  4. Justicia A, Elices M, Cebria AI, et al. Rationale and methods of the iFight-Depression study: a double-blind, randomized controlled trial evaluating the efficacy of an internet-based self-management tool for moderate to mild depression. BMC Psychiatry 2017; 17: 143

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. Klein J P, Berger T, Schröder J, et al. Effects of a psychological internet intervention in the treatment of mild to moderate depressive symptoms: results of the EVIDENT study, a randomized controlled trial. Psychother Psychosom 2016; 85: 218–228

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Gemeinsamer Bundesausschuss. Pressemitteilung 40: Nutzen und medizinische Notwendigkeit der systemischen Therapie anerkannt. 2018. www.g-ba.de/presse/pressemitteilungen/775/ (letzter Zugriff am 10.04.2019)

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Paul Delker.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Delker, P., Jung-Sievers, C., Niebling, W. et al. Leitlinienorientierte Diagnostik und Therapie unipolarer Depressionen in der Hausarztpraxis. Z Allg Med 95, 413–418 (2019). https://doi.org/10.3238/zfa.2019.0413-0418

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.3238/zfa.2019.0413-0418

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation