
Vol:.(1234567890)

Place Branding and Public Diplomacy (2023) 19:200–205
https://doi.org/10.1057/s41254-022-00275-1

ORIGINAL ARTICLE

How the Kremlin circumvented EU sanctions on Russian state media 
in the first weeks of the illegal invasion of Ukraine

James Pamment1 

Revised: 12 September 2022 / Accepted: 15 September 2022 / Published online: 30 September 2022 
© The Author(s) 2022

Abstract
This forum article is about the EU’s sanctions levelled at Russian state media, and the steps the Kremlin took to ensure its war 
propaganda continued to reach Europe. The article examines Kremlin efforts to coordinate cross-platform influence operations 
on Telegram, as well as the role of digital diplomacy accounts in partially replacing state media reach. This leads to a discus-
sion on the role of digital diplomacy in war propaganda and some of the consequences for the future of this research field.

Keywords  Sanctions · Circumvention · Disruption · Information war · Social media · Digital diplomacy

The EU’s ban of Russian state media channels posed a sig-
nificant challenge to Russian propaganda efforts during the 
early weeks of the war. What impact did the sanctions have, 
and what did the Kremlin do in response? This forum piece 
explores some of the steps the Kremlin took to ensure its 
war propaganda reached Europe. In addition to examining 
several ad hoc circumvention measures, the paper explores 
efforts to coordinate cross-platform influence operations on 
Telegram as well as the role of digital diplomacy accounts 
in partially replacing state media reach. The paper concludes 
that the sanctions did indeed impact upon the Kremlin’s abil-
ity to spread propaganda in Europe, but that opportunities 
remain for publics who still wish to engage directly with the 
Kremlin’s online representatives.

Introduction

This article is about a small segment of the information war 
between the Kremlin and the EU, which reveals a complex 
battle of attrition taking place within and between social 
media ecosystems. This battle takes place not at the level of 
personas and narratives, but rather at the level of the infra-
structure that carries (dis-)information. It is, in other words, 
not so much a question of the propaganda itself and how it 

is constructed more or less well, but of the techniques and 
methods by which propaganda gains a foothold in the battle 
of ideas.

To investigate this, the article explores the restrictions 
enforced by the European Union (EU) and Very Large 
Online Platform (VLOP) holders to limit the spread of 
Kremlin propaganda during the first weeks of the Ukraine 
war, and the measures taken by Kremlin propagandists to 
circumvent those restrictions. It describes, therefore, the 
game of cat-and-mouse which constitutes a front in the 
information battle, through which the most iconic propa-
gandist images and narratives have been able—or not—to 
reach their intended audiences. This leads to a discussion 
on the role of digital diplomacy in war propaganda that will 
offer food for thought for scholars engaged in the study of 
diplomats’ behaviour on social and digital media.

This forum piece summarises the collective findings 
from a conglomerate of research organisations who have 
been advising EU institutions and governments on how 
VLOP owners have handled Russian propaganda during the 
war, under the leadership of Felix Kaarte and Ben Scott at 
RESET. The author is particularly grateful to Julia Smirnova 
at Institute for Strategic Dialogue (ISD), Rolf Fredheim, 
Aleksandra Atanasova, Johannes Lindgren, Elsa Isaks-
son, and Anneli Ahonen in contributing to these research 
findings.

 *	 James Pamment 
	 james.pamment@isk.lu.se

1	 Lund University, Lund, Sweden

http://orcid.org/0000-0001-5128-1007
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1057/s41254-022-00275-1&domain=pdf


201How the Kremlin circumvented EU sanctions on Russian state media in the first weeks of the illegal…

The scramble to (be seen to) do good

The first days of the invasion saw profound declarations of 
Western unity seeking to squeeze the Russian war economy 
through sanctions. Alongside these efforts was a series of 
updated policies and regulations covering Russian access 
to media and social media, some of which came from gov-
ernments, some from the VLOP owners. The shared goal 
might be said to focus on infrastructures for influence—a 
concept which may be useful to consider as an inherent, 
yet nebulous, component of public diplomacy theory. This 
concept does not refer to the content of digital diplomacy, 
but rather to the underlying structures that a country invests 
in, often long-term, in order to facilitate its influence objec-
tives. For example, state news broadcaster RT has over time 
established an infrastructure capable of delivering state-
sanctioned content both via traditional media and through 
targeted methods such as Facebook pages, networks of state-
backed news agencies in different languages, and support to 
proxy groups in different markets. This variety of methods 
and techniques might together be referred to as an infrastruc-
ture for influence. The robustness of such an infrastructure 
is precisely what is tested when efforts are made to shut it 
down.

Within two days of the start of the invasion on Febru-
ary 24, 2022, EU Commissioner Breton called on VLOP 
owners to do more about pro-Kremlin disinformation, later 
tweeting images from a video conference with Silicon Val-
ley CEOs.1 The following day, EU President Ursula von 
der Leyen announced that the EU was “developing tools 
to ban” the Kremlin’s “toxic and harmful disinformation in 

Europe.”2 On 1 March, the EU announced unprecedented 
sanctions on Russian state media including RT and Sputnik, 
temporarily removing them from TV, streaming platforms, 
apps, and the Internet.3

Meanwhile, the Kremlin enacted its own policy changes 
toward VLOPs. Already ongoing was a new law (the “land-
ing law”) created to force VLOPs to set up legal entities in 
Russia, in order to make them vulnerable both to the Russian 
legal system and Kremlin pressure to censor unfavourable 
material.4 In the first days of the war, Meta rejected demands 
to stop fact-checking and labelling of Russian state media 
sources, and in retaliation the Kremlin restricted access to 
Facebook and Instagram within Russia.5 The Kremlin also 
demanded that all media organisations remove words such 
as “assault,” “invasion,” or “declaration of war” from their 
coverage of Ukraine under threat of large fines or being 
blocked.6 Soon after, legislation was proposed to punish 
‘fake news’ about the war with 15 years in prison, and access 
to some (but not all) Western VLOPs within Russia was 
throttled if not fully restricted (Image 1).7

Image 1   Availability of 
selected web domains in Russia 
on 15th of March 2022. Source 
Globalcheck.net

1  https://​twitt​er.​com/​Thier​ryBre​ton/​status/​14976​71605​87037​4917; 
https://​twitt​er.​com/​Thier​ryBre​ton/​status/​14980​27780​86021​9402.

2  https://​twitt​er.​com/​vonde​rleyen/​status/​14979​73706​83192​9348; 
https://​twitt​er.​com/​marks​cott82/​status/​14979​87457​41290​7018.
3  https://​twitt​er.​com/​Thier​ryBre​ton/​status/​14985​86778​76010​1889.
4  https://​www.​nytim​es.​com/​2022/​02/​26/​techn​ology/​russia-​censo​
rship-​tech.​html.
5  https://​twitt​er.​com/​nickc​legg/​status/​14972​79120​85359​0025; https://​
www.​reute​rs.​com/​busin​ess/​media-​telec​om/​russia-​limit-​faceb​ook-​
access-​respo​nse-​media-​censo​rship-​2022-​02-​25/.
6  https://​www.​rferl.​org/a/​rosko​mnadz​or-​russia-​delete-​stori​es-​invas​
ion/​31724​838.​html.
7  https://​www.​theti​mes.​co.​uk/​artic​le/​russia-​to-​punish-​fake-​news-​
about-​ukrai​ne-​war-​with-​15-​years-​jail-​grjl8​gv55.

https://twitter.com/ThierryBreton/status/1497671605870374917
https://twitter.com/ThierryBreton/status/1498027780860219402
https://twitter.com/vonderleyen/status/1497973706831929348
https://twitter.com/markscott82/status/1497987457412907018
https://twitter.com/ThierryBreton/status/1498586778760101889
https://www.nytimes.com/2022/02/26/technology/russia-censorship-tech.html
https://www.nytimes.com/2022/02/26/technology/russia-censorship-tech.html
https://twitter.com/nickclegg/status/1497279120853590025
https://www.reuters.com/business/media-telecom/russia-limit-facebook-access-response-media-censorship-2022-02-25/
https://www.reuters.com/business/media-telecom/russia-limit-facebook-access-response-media-censorship-2022-02-25/
https://www.reuters.com/business/media-telecom/russia-limit-facebook-access-response-media-censorship-2022-02-25/
https://www.rferl.org/a/roskomnadzor-russia-delete-stories-invasion/31724838.html
https://www.rferl.org/a/roskomnadzor-russia-delete-stories-invasion/31724838.html
https://www.thetimes.co.uk/article/russia-to-punish-fake-news-about-ukraine-war-with-15-years-jail-grjl8gv55
https://www.thetimes.co.uk/article/russia-to-punish-fake-news-about-ukraine-war-with-15-years-jail-grjl8gv55


202	 J. Pamment 

In these initial moments of the invasion, Meta (owner of 
Facebook and Instagram),8 Twitter,9 and Alphabet (owner 
of Google/YouTube)10 made public statements of policy 
changes targeting the Kremlin, which then quickly aligned 
with the new EU sanctions to ban Russian state media con-
tent. In general, VLOP policy changes focused upon:

•	 Geo-blocking and account suspension of Russian state 
media

•	 Account and content labelling of official Russian sources
•	 Increased moderation of war-related content
•	 Demotion of official Russian content and some other war-

related content
•	 Demonetisation of pro-Kremlin channels
•	 Advertising bans by Russian channels
•	 Limited creation of new accounts in Russia

The sum of these changes may be considered a scram-
ble to make a difference and to be seen as doing the right 
thing. In many respects, the result was unenforceable and 
un-measurable chaos: policies piled upon policies, culmi-
nating with EU-wide sanctions against Russian state media. 
In most cases, VLOP owners made statements of policy 
changes without providing evidence or clarification for what 
was being done in practice. For example, as of June 2022, 
no VLOP has published a list of the Russian state media 
accounts geo-blocked within the EU. The result was a fog of 
(information) war on the VLOPs, in which no single actor, 
including the EU Commission, could claim to have oversight 
of which measures were actively enforced, and what the 
overall effects of those changes were. The infrastructures for 
influence were disrupted without any clear picture of impact. 
It is in this context that the first weeks of the information war 
took place, which this essay attempts to offer some insights.

Did the EU’s Russian state media sanctions 
have an effect?

The first and most obvious question to ask is whether the 
VLOP enforced the EU’s ban. Our research group created 
a list of 303 known Russian state media accounts on seven 
major VLOPs and tracked whether each VLOP geo-blocked 
or removed these accounts for EU audiences during the first 

two weeks of the sanctions’ announcement.11 The list is 
incomplete and reflects the best-known accounts collected 
by a group of researchers familiar with Russian state media. 
We found that performance varied greatly, with 123 accounts 
remaining accessible. The aggregated reach of the remaining 
accounts totalled almost 50 million subscribers or followers 
(see Image 2).

A month later, our researchers took a deeper look at how 
the ban had affected a more extensive list of 83 Russian 
state media-affiliated Facebook pages to see what impact 
these changes had in practice. The results seem to suggest 
that Russian state media Facebook pages were no longer 
as significant a news source in Europe. Pages targeting the 
EU showed a significant increase in engagements during 
the first week of the war, rising from around 1.6 million 
a week to a peak of almost 3 million, before dropping to 
less than 50% of pre-war engagements. This decline steadily 
continued, with the pages levelling out at under one-third 
of pre-war levels (Image 3). However, the number of posts 
made on these pages decreased by nearly two-thirds during 
the same period. This indicates that the page owners antici-
pated blocking and directed their resources elsewhere, or 
perhaps that they encountered technical problems such as 
staff or content shortages.12 Either way, the sanctions clearly 
contributed to a drop in the relevance of Russian state media 
to EU audiences on Facebook.

In practical terms, it is impossible to determine whether 
these changes are the results of the sanctions, changes in 
Facebook algorithms, changes in RT/Sputnik behaviour, 
changes in consumer behaviour, or some combination of 
these and more. What is, however, clear is that disruption 

Image 2   Implementation of the EU ban on Russian state media on 
seven VLOPs, first 2 weeks

8  https://​twitt​er.​com/​nglei​cher/​status/​14969​09654​07231​5915; https://​
about.​fb.​com/​news/​2022/​02/​metas-​ongoi​ng-​effor​ts-​regar​ding-​russi​as-​
invas​ion-​of-​ukrai​ne/.
9  https://​blog.​twitt​er.​com/​en_​us/​topics/​compa​ny/​2022/​our-​ongoi​ng-​
appro​ach-​to-​the-​war-​in-​ukrai​ne.
10  https://​editi​on.​cnn.​com/​2022/​02/​26/​tech/​meta-​youtu​be-​faceb​ook-​
rt-​demon​etize/​index.​html.

11  Note that while both Telegram and VKonkakte are Russian-owned 
and primarily Russian-speaking VLOPs, both were compelled to fol-
low the same procedure as Western VLOPs and apply EU sanctions 
upon content accessed within the EU.
12  There have been reports of RT staff quitting on principle or being 
laid off due to the war.

https://twitter.com/ngleicher/status/1496909654072315915
https://about.fb.com/news/2022/02/metas-ongoing-efforts-regarding-russias-invasion-of-ukraine/
https://about.fb.com/news/2022/02/metas-ongoing-efforts-regarding-russias-invasion-of-ukraine/
https://about.fb.com/news/2022/02/metas-ongoing-efforts-regarding-russias-invasion-of-ukraine/
https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2022/our-ongoing-approach-to-the-war-in-ukraine
https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2022/our-ongoing-approach-to-the-war-in-ukraine
https://edition.cnn.com/2022/02/26/tech/meta-youtube-facebook-rt-demonetize/index.html
https://edition.cnn.com/2022/02/26/tech/meta-youtube-facebook-rt-demonetize/index.html


203How the Kremlin circumvented EU sanctions on Russian state media in the first weeks of the illegal…

to the infrastructure for influence, in this case the ability of 
Russian state media to maintain active Facebook pages, is 
significant. These results offer an intriguing early glimpse 
into the possible effects of the sanctions, while begging the 
question of what steps the Kremlin took to reconfigure its 
propaganda delivery to Europe in anticipation of the sanc-
tions disrupting its usual methods.

How the Kremlin reconfigured its 
propaganda to bypass EU sanctions

In the first 2 weeks of the sanctions, the Kremlin took several 
ad hoc measures aimed at circumventing the ban. The meas-
ures demonstrate the operational inventiveness of a social 
media-savvy adversary. Some early technical solutions can 
only be described as ad hoc. Mirror and copycat accounts 
were created across VLOPs. For example, mirror accounts 
of main RT and Sputnik channels mostly used numbers and 
underscores to differentiate their account names from the 
banned channels. Some of those channels were caught and 
removed, but new iterations continually appeared.

The restricted websites switched to domains such as.site 
and.team, while as much traffic as possible was redirected to 
unrestricted Russian platforms such as VKontakte, Odysee, 
and Yandex, where the accounts could continue their busi-
ness as usual, albeit to smaller audiences. SNA, the German 
version of Sputnik, tried to circumvent sanctions by renam-
ing itself to "Nachrichten aus Osteuropa" on Telegram; it 
did not fool the platform operators. The android version of 
the RT app was made available for direct download, thereby 
evading the Google Play Store ban, while social media 
accounts promoted links to high quality livestreams of RT 
delivered through web proxy services, using the infrastruc-
ture of mirrored accounts mentioned above to share the latest 
links.

While these ad hoc measures engaged the VLOP in a 
low-brow game of cat and mouse, some more significant 
systemic changes in the Kremlin’s propaganda methods took 
hold by mid-March. The two most significant adaptations 
go hand-in-hand: a shift in focus to Telegram as the main 
VLOP of choice, and a shift to conducting much13 coordi-
nation of influence operations overtly rather than covertly. 
Indeed, Ukrainian propaganda sources have also made Tele-
gram a social media base of sorts, suggesting that a key front 
in the information war took place on a VLOP less familiar 
to many Western social media users.

Likely enabled by Telegram’s more permissive content 
rules, a recurring theme of Kremlin propaganda since March 
has been the use of open Telegram channels to coordinate 
cross-platform influence operations. Cross-platform influ-
ence operations refer to efforts coordinated in one place, 
such as a chat room or messaging service that sets out a plan 
for users to move en masse to another VLOP in order to, for 
example, target hostile comments to a specific account or 
post. This is sometimes referred to as brigading or flooding. 
In some cases, coordination involves production of cam-
paign assets, such as scripts, audio-visual content, lists of 
accounts or posts to target, and sometimes payment. Exam-
ples of early pro-Kremlin overt cross-platform influence 
operations on Telegram include:

•	 Coordinated infiltration of channels intended to share 
emergency information locally in Ukraine to seed mis-
leading or harmful disinformation

•	 Channels aggregating troop movements and other open-
source intelligence (OSINT) related to the war

Image 3   Total engagements on 
Europe-focused Russian state 
media pages on Facebook, 1 
January 2022 to 1 April 2022. 
Source ISD/CrowdTangle

13  It is not possible to state with any confidence how much coordi-
nation continues covertly. Telegram includes encrypted channels and 
secret chat functions.



204	 J. Pamment 

•	 Channels exposing personal information of troops, jour-
nalists, and other individuals (doxing)

•	 Channels dedicated to sharing violent and horrific images 
and videos

•	 Recruitment of spies, saboteurs, disinformateurs, and 
honey traps

•	 Recruitment of online influencers and provision of 
scripts/instructions

•	 Systematic spurious reporting of users to encourage 
VLOP to temporarily or permanently block accounts 
considered adversarial

•	 Brigading of accounts or content considered adversarial
•	 Channels dedicated to fake or misleading journalism, 

blogs, media, conspiracies, and false debunks

Telegram provided, in other words, an alternative infra-
structure for influence that channelled the mass movement 
of trolls and other engaged social media users either to other 
VLOPs, other parts of the Internet, or to real-world actions.

Most interesting for the purposes of understanding digital 
diplomacy during the war was a renewed focus on official 
social media accounts as well as those of state media jour-
nalists and staff. The accounts of individuals associated with 
RT such as Editor-in-Chief Margarita Simonyan, as well as 
the network of MFA and Russian Embassy accounts, were 
unaffected by the ban. Put simply, a broader infrastructure of 
digital diplomacy channels supplemented by the accounts of 
prominent state-affiliated individuals remained a key source 
of Kremlin propaganda within the EU even if RT and Sput-
nik were not there to amplify that content.

During the war, pages of Russian diplomatic represen-
tations in the EU significantly increased both their fol-
lowers and the level of engagement of their audience (see 
Image 4). An analysis of 44 accounts of Russian diplomatic 
representations in the EU countries shows that the level of 

engagements increased by 240% compared to the pre-war 
level. Of course, much of this engagement is negative, and 
many Europeans are using those pages to vent their frustra-
tion at the Kremlin’s actions. Yet, overall followers of these 
pages in the EU increased by 21.4% since the beginning of 
the year. While the total number of followers for pages of 
Russian diplomatic representations in the EU (448k) still 
stays well below the followers of pages of Russian state 
media focused on the EU (29.8 million), pages of embassies 
and consulates have a higher interaction rate per follower 
(3% of followers interacted with posts on average in the 
observed period compared to 0.02% of followers for Russian 
state media). In the week of 15–21 May, pages of diplomatic 
representations in the EU received 148 thousand interac-
tions, compared to 334 thousand interactions on state media 
pages. Put simply, digital diplomacy is keeping the chan-
nels for discussion open between the Russian state and EU 
publics during a time of geoblocking, bans, and censorship.

Conclusion

Russia lost the early stages of the information war, at least in 
Europe. The state media sanctions disrupted the usual infra-
structures for influence, which seems to have forced a reli-
ance on open Telegram channels to run influence operations 
targeting Western VLOPs. However, official government 
social media accounts are not covered by the EU state media 
ban, despite those accounts often making use of high-quality 
media production capabilities dedicated entirely to the pro-
motion of official state-sanctioned content. So while these 
disruptions seem comprehensive, digital diplomacy channels 
have assumed the role of a backup state media broadcast-
ing system. We may question how effective this really is—
anecdotally, many engagements with these accounts in many 

Image 4   Total number of fol-
lowers for pages of Russian dip-
lomatic representations in the 
EU, 1 January–24 May 2022. 
Source ISD/CrowdTangle



205How the Kremlin circumvented EU sanctions on Russian state media in the first weeks of the illegal…

markets are highly critical of Russia, just as Europeans have 
been outside of Russian embassies in their capitals—but still 
this network keeps communication channels open between 
the Kremlin and EU audiences during a challenging time.

This may point to some value-added for digital diplo-
macy accounts when friendly relations between states break 
down: as a space where public diplomacy can persist, given 
time. Infrastructures for influence include an element of 
robustness and redundancy; they should be able to cope 
with disruption. However, this does raise difficult questions 
about digital diplomacy’s potential as a back-up or proxy 
for state media, and hence whether information shared by 
diplomats and diplomatic institutions can always be an 
exception to national sanctions or VLOP content modera-
tion. Furthermore, it begs questions of the robustness of 
Western influence infrastructures targeting Russia, which 
have been pressured by reciprocal sanctions. How effectively 
have they performed in light of geo-blocking, throttling, and 
bans, and what types of workarounds has the West provided 
for its friends in Russia who seek alternatives to fascist Z 
propaganda?

Perhaps the most concerning aspect of the trends high-
lighted above is the lack of capability, both within the EU 
and the VLOPs, to provide fast and accurate insights into the 
effects of policy changes to researchers, journalists, and the 
public. At the moment, it remains unclear which actions have 
contributed to desired results, and which were unnecessary, 
contradictory, or harmful. It is this ambiguity (or “fog of 
information war”) that enables an adversary like Russia with 
considerable resources and digital know-how to continue to 
thrive despite overwhelming efforts to disrupt its propaganda 
activities. Disinformation is not unstoppable, but it will seep 
through enforcement gaps. More systematic approaches to 
dealing with infrastructures for influence require stronger 
concepts, research methods, legislative oversight, and access 
to data. At present, all areas are lacking. In particular, so 
long as VLOP owners restrict researcher access to informa-
tion about their platforms, the development of robust con-
cepts and research methods will likely remain several steps 
removed from the cutting edge.

Public and digital diplomacy scholars can identify entire 
research agendas within these questions of exploits and vul-
nerabilities. While public diplomacy research by definition 
covers the creation of infrastructures for delivering friendly 
relations and promotional content, less well understood are 
the actors and practices behind contemporary illicit and ille-
gitimate infrastructures for influence. The disruptive nature 
of illegitimate influence is so much more than simply “dis-
information” and should be viewed as an existential threat to 
the norms and credibility of public and digital diplomacy in 
its current liberal forms. Research agendas might, therefore, 
also include disruptive practices toward legitimate public 
diplomacy, as well as the effects of disruption upon illegiti-
mate infrastructures for influence. For amid the geopolitical 
uncertainty of 2022 one thing is clear: there is no simple way 
to return to a pre-invasion security order, and hence no sim-
ple return to the public and digital diplomacy of recent years.

Funding  Open access funding provided by Lund University. Funding 
was provided by Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond.

Open Access  This article is licensed under a Creative Commons Attri-
bution 4.0 International License, which permits use, sharing, adapta-
tion, distribution and reproduction in any medium or format, as long 
as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, 
provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes 
were made. The images or other third party material in this article are 
included in the article's Creative Commons licence, unless indicated 
otherwise in a credit line to the material. If material is not included in 
the article's Creative Commons licence and your intended use is not 
permitted by statutory regulation or exceeds the permitted use, you will 
need to obtain permission directly from the copyright holder. To view a 
copy of this licence, visit http://​creat​iveco​mmons.​org/​licen​ses/​by/4.​0/.

Publisher's Note  Springer Nature remains neutral with regard to 
jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

James Pamment  , PhD, is director of the Psychological Defence 
Research Institute at Lund University.

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

	How the Kremlin circumvented EU sanctions on Russian state media in the first weeks of the illegal invasion of Ukraine
	Abstract
	Introduction
	The scramble to (be seen to) do good
	Did the EU’s Russian state media sanctions have an effect?
	How the Kremlin reconfigured its propaganda to bypass EU sanctions
	Conclusion




