Abstract
In his foreword to the second edition of his Habilitationsschrift in 1992, Ratzinger explains his belief that liberation theology at its heart attempts a Christian Utopia, uniting secular Utopia and Christian eschatology—much like Joachim of Fiore tried to do. Not by chance were numerous idealistic Franciscans advocates of liberation theology. Like Bonaventure in the thirteenth century, Ratzinger had to address them. He warns one cannot separate Christ from the Holy Spirit, that is, a Christ-centered, institutional Church from a pneumatic-prophetic one.
Jesus Christ as ineffable divine person cannot be defined, anticipated, or manipulated by human beings.
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Notes
Peter Seewald, Benedict XVI: An Intimate Portrait (San Francisco: Ignatius, 2008), 177.
Traudl Wallbrecher, Ludwig Weimer, and Arnold Stötzl, eds., 30 Jahre Wegbegleitung, Joseph Ratzinger, Papst Benedikt XVI und die Katholische Integrierte Gemeinde (Bad Tölz: Urfeld, 2006), 43.
Cf. P.W. von Martitz, TDNT (Theological Dictionary for the New Testament, vol. VIII, (Grand Rapids, MI: Zondervan, 2000), 334–40.
Joseph Ratzinger, Jesus of Nazareth: From the Baptism in the Jordan to the Transfiguration, trans. Adrian Walker (New York: Doubleday, 2007), 338f, at 339.
Joachim Gnilka, Das Matthäusevangelium, I, (Freiburg i. Br.: Herder, 1986), 88.
See John Hick, An Interpretation of Religion: Human Responses to the Transcendent (New Haven, CT: Yale University Press, 1989).
Cf. the paper Ratzinger delivered to the presidents of the doctrinal commissions of the bishops’ conferences of Latin America in May 1996 in Guadalajara, Mexico, “Relativism: The Central Problem for Faith Today.” John Thornton and Susan B. Varenne, The Essential Pope Benedict XVI: His Central Writings and Speeches (San Francisco: Harper, 2007), 227–40, at 234.
Text in Kurt D. Schmidt, ed., Die Bekenntnisse und grundsätzlichen Äußerungen zur Kirchenfrage, vol. 2 (Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1935), section 42, 91–98.
Paul Althaus, Völker vor und nach Christus (Leipzig: Deichert, 1937).
Robert P. Ericksen, Theologians under Hitler, Gerhard Kittel, Paul Althaus, and Emanuel Hirsch (New Haven, CT and London: Yale University Press, 1985), 79–119.
Aidan Nichols, The Thought of Benedict XVI: An Introduction to the Theology of Joseph Ratzinger (New York: Burns & Oates, 2005), 148.
Joseph Ratzinger, Die Einheit der Nationen: Eine Vision der Kirchenväter (Salzburg-Munich: Müller, 1971; repr., 2005), 102–6, at 106.
Erik Peterson, Der Monotheismus als politisches Problem, Beiträge zur Geschichte der politischen Theologie im Imperium Romanum (Leipzig: Hegner, 1935).
Erik Peterson, Frühkirche, Judentum und Gnosis, Studien und Untersuchungen (Freiburg: Herder, 1959; repr.: Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1982).
Joseph Ratzinger, Das neue Volk Gottes. Entwürfe zur Ekklesiologie (Düsseldorf: Patmos, 1977), 283.
Joseph Ratzinger, “Heil und Geschichte. Gesichtspunkte zur gegenwärtigen theologischen Diskussion des Problems der ‘Heilsgeschichte,’” Regensburger Universitätszeitung 5 (1969): Heft 11, 2–7. Please note, all German citizens were forced to greet one another with “Heil Hitler” during the Third Reich. “Heil” (salvation) is the root word for “salvation history” (Heilsgeschichte) in German. Hitler perceived himself as the eschatological ruler, the true mes-siah. This explains to no small degree Ratzinger’s care for a proper Christian understanding of salvation history, setting it apart from political forms of salvation.
Joseph Ratzinger, Principles of Catholic Theology: Building Stones for a Fundamental Theology (San Francisco: Ignatius, 1987 [1982]), 157.
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Joseph Ratzinger, Introduction to Christianity (San Francisco: Ignatius, 2004), 25.
Eric Voegelin, The New Science of Politics: An Introduction (Chicago: University of Chicago Press, 1952), 111–27.
Joseph Ratzinger, Der Gott Jesu Christi: Betrachtungen über den Dreieinigen Gott (Munich: Kösel, 1976), 36.
A. K. Ziegler, “Pope Gelasius I and His Teaching on the Relation of Church and State,” Catholic Historical Review 27 (1942): 412–37.
Ernst Bloch, The Principle of Hope (Cambridge, MA: MIT, 1986).
Alexander Kissler, Der Deutsche Papst, Benedikt XVI und seine schwierige Heimat (Freiburg i. Br.: Herder, 2005), 160.
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See Josef Pieper, Begeisterung und göttlicher Wahnsinn: über den platonischen Dialog “Phaidros” (Munich: Kösel, 1962.
“… es gibt nichts Harmloses mehr. Noch der Baum, der blüht, lügt in dem Augenblick, in welchem man sein Blühen ohne den Schatten des Entsetzens wahrnimmt. Es ist keine Schönheit und kein Trost mehr außer in dem Blick, der aufs Grauen geht, ihm standhält und im ungemi-lderten Bewusstsein der Negativität die Möglichkeit des Besseren standhält.” Theodor Adorno, Minima Moralia: Reflexionen aus einem beschädigten Leben (Berlin: de Gruyter, 1951), 21.
Tiemo Rainer Peters and Claus Urban, eds., The End of Time? The Provocation of Talking about God: Proceedings of a Meeting of Joseph Cardinal Ratzinger, Johann Baptist Metz, Jürgen Moltmann, and Eveline Goodman-Thau in Ahaus (1999).
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Joseph Ratzinger, Politik und Erlösung: zum Verhältnis von Glaube, Rationalität und Irrationalem in der sogenannten Theologie der Befreiung, Rheinisch-Westfälischen Akademie der Wissenschaften, G 279 (Opladen: Bachern, 1986).
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Ratzinger, Politik und Erlösung, 20f Cf. Christian Schäfer, “Politik und Erlösung im Spiegel der zwei civitates,” in Eine Theologie in der Nachfolge Petri: Papst Benedikt XVI, special issue of Münchener Theologische Zeitschrift 56, vol. 5 (2005): 415–34, at 421.
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Robert Spaemann, Glück und Wohlwollen. Versuch über Ethik (Stuttgart: Klett-Cotta, 1989), 40f and 65.
Peter Sloterdijk, Regeln für den Menschenpark. Ein Antwortschreiben zum Brief über den Humanismus (Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1999).
Joseph Ratzinger, Abbruch und Aufbruch. Die Antwort des Glaubens auf die Krise der Werte, Eichstätter Hochschulreden 61 (Munich: Kösel, 1987).
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© 2010 Emery de Gaál
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de Gaál, E. (2010). Christ and the Pursuit of Happiness: Safeguarding the Nondisponibility of Christ. In: The Theology of Pope Benedict XVI. Palgrave Macmillan, New York. https://doi.org/10.1057/9780230114760_16
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