Abstract
Background
The use of pegylated interferon alpha (IFN) has been of concern in chronic hepatitis C virus (HCV) patients with rheumatologic extrahepatic manifestations (EHM) due to the immunostimulatory effects of IFN.
Aim
To study the efficacy and safety of sofosbuvir-based, IFN-free antiviral therapy in chronic HCV patients with rheumatologic EHM.
Material and methods
Group A included 24 patients with arthropathy (arthralgia or arthritis, n = 15) or vasculitis (n = 9) who received sofosbuvir and ribavirin (n = 17) or sofosbuvir and simeprevir (n = 7). Group B comprised 15 historical controls suffering from arthropathy who had received IFN and ribavirin. All patients were clinically evaluated and by detection of HCV viremia at baseline (V0), at the end of treatment (V1), 12 weeks after end of treatment (V2) and 24 weeks after end of treatment (V3).
Results
Sustained viral response was obtained in all patients of group A (100%) versus 12 out of 15 of group B (80%). In group A, the tender joint count (TJC) and visual analogue scale for pain (VAS) improved (p = 0.001 for both) while the swollen joint count (SJC) decreased at V1 (p = 0.001) but returned to baseline values at V3. All vasculitis patients improved. Purpura, arthralgia and leg ulcers disappeared, but peripheral neuropathy persisted. In group B, TJC, SJC and VAS increased from baseline values (p = 0.034, 0.03 and 0.001, respectively). Side effects in group A were generally mild, but one patient developed deterioration of arthralgia.
Conclusion
The use of IFN-free regimens is safe and effective in the treatment of most HCV-related rheumatologic EHM.
Zusammenfassung
Hintergrund
Die Verwendung von pegyliertem Interferon α (IFN) ist aufgrund seiner immunstimulierenden Effekte bei chronischen Hepatitis-C-Virus-Infektionen (HCV) für Patienten mit rheumatologischen extrahepatischen Manifestationen (EHM) von Bedeutung.
Ziel
Ziel dieser Studie war es, die Wirksamkeit und Sicherheit der Sofosbuvir-basierten, IFN-freien antiviralen Therapie bei Patienten mit rheumatologischer EHM zu untersuchen.
Material und Methoden
In Gruppe A wurden 24 Patienten eingeschlossen, die eine Arthropathie (Arthralgie oder Arthritis, n = 15) oder Vaskulitis (n = 9) hatten und Sofosbuvir und Ribavirin (n = 17) oder Sofosbuvir und Simeprevir (n = 7) erhielten. Gruppe B umfasste 15 historische Daten von Kontrollpersonen mit einer Arthropatie, die IFN und Ribavirin erhielten. Alle Patienten wurden klinisch und durch Feststellung einer HCV-Viruslast bei Baseline (V0), am Ende der Behandlung (V1), 12 Wochen nach Behandlungsende (V2) und 24 Wochen nach Behandlungsende (V3) evaluiert.
Ergebnisse
Ein anhaltendes virales Ansprechen wurde bei allen Patienten der Gruppe A (100 %) vs. 12 von 15 in Gruppe B (80 %) erreicht. In Gruppe A verbesserte sich der Tender Joint Count (TJC) sowie die visuelle Analogskala (VAS) für Schmerz (beide p = 0,001), während der Swollen Joint Count (SJC) bei V1 sank (p = 0,001), jedoch bei V3 zu den Ausgangswerten zurückging. Bei allen Vaskulitispatienten trat eine Verbesserung ein. Purpura, Arthralgie und Beinulzera verschwanden, aber periphere Neuropathien bestanden weiterhin. In Gruppe B stiegen der TJC, SJC und die VAS im Vergleich zu den Ausgangswerten (p = 0,034, 0,03 bzw. 0,001). Die Nebenwirkungen in Gruppe A waren im Allgemeinen gering, aber bei einem Patienten verschlechterte sich die Arthralgie.
Schlussfolgerung
Die Verwendung von IFN-freien Therapieregimen ist sicher und effektiv bei der Behandlung der meisten HCV-bezogenen rheumatologischen EHM.
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A.A. Shahin, H.S. Zayed, M. Said and S.A. Amer declare that they have no competing interests.
This article does not contain any studies with human participants or animals performed by any of the authors.
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Shahin, A.A., Zayed, H.S., Said, M. et al. Efficacy and safety of sofosbuvir-based, interferon-free therapy. Z Rheumatol 77, 621–628 (2018). https://doi.org/10.1007/s00393-017-0356-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-017-0356-7