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Exokrin trifft neuroendokrin: Mimickers neuroendokriner Neoplasien des Pankreas

Exocrine meets neuroendocrine: mimickers of pancreatic neuroendocrine neoplasms

  • Schwerpunkt: Pankreaspathologie: Tipps und Tricks
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Zusammenfassung

Neuroendokrine Neoplasien (NENs) stammen aus diversen epithelialen oder neuroektodermalen Geweben, können in jedem Organ, einschließlich des Pankreas, auftreten und sind durch die Expression der neuroendokrinen Marker Synaptophysin und Chromogranin A charakterisiert.

Pankreatische neuroendokrine Neoplasien sind epitheliale Neoplasien mit morphologischen und immunhistochemischen Merkmalen neuroendokriner Differenzierung und werden je nach Morphologie und Differenzierungsgrad in gut differenzierte neuroendokrine Tumoren (PanNETs Grad 1–3) und wenig differenzierte neuroendokrine Karzinome (PanNECs, klein- oder großzellig) eingeteilt. Die neuroendokrine Morphologie gepaart mit immunhistochemischen Markern der neuroendokrinen Differenzierung ist hochspezifisch. Allerdings können neuroendokrine Marker auch von nichtneuroendokrinen Neoplasien exprimiert werden, die daher mit NENs verwechselt werden können.

Die Nachahmer pankreatischer neuroendokriner Neoplasien umfassen eine Reihe wichtiger Tumoren, darunter epitheliale und nichtepitheliale Neoplasien oder sogar nichtneoplastische Läsionen. Alle diese Läsionen sind charakterisiert durch die Expression neuroendokriner Marker wie Synaptophysin und/oder Chromogranin A. Obwohl sie vergleichsweise selten sind, können sie gelegentlich erhebliche differenzialdiagnostische Probleme verursachen.

Dieser Übersichtsartikel fasst die wichtigsten Nachahmer pankreatischer neuroendokriner Neoplasien zusammen. Dazu gehören Azinuszellkarzinom, solide pseudopapilläre Neoplasie, gemischte neuroendokrine nichtneuroendokrine Neoplasien (MiNENs), Pankreatoblastom, nichtepitheliale Tumoren (z. B. Paragangliom) sowie nichtneoplastische Läsionen (z. B. Inselaggregation). Die Ähnlichkeiten und Unterschiede zwischen diesen Entitäten und neuroendokrinen Neoplasien des Pankreas werden hervorgehoben und wichtige Ergebnisse, die bei der Diagnose helfen, diskutiert. Darüber hinaus werden die wichtigsten Entitäten und ihre histomorphologischen, immunhistochemischen und molekularen Merkmale zusammengefasst.

Abstract

Neuroendocrine neoplasms (NENs) originate from various epithelial or neuroectodermal tissues, can occur in any organ, including the pancreas, and are characterized by the expression of the neuroendocrine markers synaptophysin and chromogranin A. Pancreatic neuroendocrine tumors (PanNETs) are well-differentiated epithelial neoplasms with morphological and immunohistochemical features of neuroendocrine differentiation of low, intermediate, or high grade. Pancreatic neuroendocrine carcinomas (PanNECs) are clinically aggressive, high-grade (poorly differentiated) carcinomas with morphologic features suggesting neuroendocrine differentiation, a high proliferative rate (> 20 mitoses per 2 mm2 and Ki67 index > 20%), and immunohistochemical labeling for neuroendocrine markers. They include the small cell neuroendocrine carcinoma and the large cell neuroendocrine carcinoma categories.

Neuroendocrine-like morphology coupled with immunohistochemical markers of neuroendocrine differentiation are highly specific. However, neuroendocrine markers may also be expressed in non-neuroendocrine neoplasms, which can therefore be confused with NENs. Mimickers of pancreatic NENs comprise a number of important pitfall tumors, including epithelial and non-epithelial neoplasms, such as acinar cell carcinomas, solid pseudopapillary neoplasms (SPNs), or even non-neoplastic lesions. All of these lesions have the expression of neuroendocrine markers in common, such as synaptophysin and chromogranin A, and although they are comparatively rare, they can cause considerable diagnostic problems. This review article deals with some of the most important mimickers of pancreatic neuroendocrine neoplasms and even non-neoplastic lesions, such as islet aggregation. The similarities and differences between these entities and pancreatic neuroendocrine neoplasms are highlighted, and key findings that facilitate the correct diagnosis are discussed.

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Literatur

  1. Abraham SC, Wu TT, Klimstra DS et al (2001) Distinctive molecular genetic alterations in sporadic and familial adenomatous polyposis-associated pancreatoblastomas: Frequent alterations in the APC/beta-catenin pathway and chromosome 11p. Am J Pathol 159:1619–1627

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Anlauf M, Wieben D, Perren A et al (2005) Persistent hyperinsulinemic hypoglycemia in 15 adults with diffuse nesidioblastosis: diagnostic criteria, incidence, and characterization of beta-cell changes. Am J Surg Pathol 29:524–533

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Asa SL, Ezatt S, Mete O (2018) The diagnosis and clinical significance of paragangliomas in unusual locations. J Clin Med 7:280

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Bien E, Godzinski J, Dall’igna P et al (2011) Pancreatoblastoma: a report from the European cooperative study group for paediatric rare tumours (EXPeRT). Eur J Cancer 47:2347–2352

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Bismar TA, Basturk O, Gerald WL et al (2004) Desmoplastic small cell tumor in the pancreas. Am J Surg Pathol 28:808–812

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Doi H, Ichikawa S, Hiraoka A et al (2009) Primitive neuroectodermal tumor of the pancreas. Intern Med 48:329–333

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Karamitopoulou-Diamantis E (2023) Mixed neuroendocrine-non-neuroendocrine neoplasms of the pancreas (MiNENs). In: Esposito I, Karamitopoulou-Diamantis E (Hrsg) Pathology of the pancreas. Springer Nature, Cham, Switzerland

    Google Scholar 

  8. Karamitopoulou-Diamantis E (2023) Non-epithelial neoplasms of the pancreas. In: Esposito I, Karamitopoulou-Diamantis E (Hrsg) Pathology of the pancreas. Springer Nature, Cham, Switzerland

    Google Scholar 

  9. Kasajima A, Konukiewitz B, Schlitter AM et al (2021) Mesenchymal/non-epithelial mimickers of neuroendocrine neoplasms with a focus on fusion gene-associated and SWI/SNF-deficient tumors. Virchows Arch 479:1209–1219

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  10. Klimstra D, Klöppel G, La Rosa S (2019) Classification of neuroendocrine neoplasms of the digestive system. In: The WHO Classification of Tumours Editorial Board (Hrsg) WHO Classification of Tumours. Digestive System Tumours, 5. Aufl. IARC Press, Lyon

    Google Scholar 

  11. Klöppel G (2000) Mixed exocrine-endocrine tumors of the pancreas. Seminars Diagnostic Pathol 17:104–108

    Google Scholar 

  12. Klöppel G, Anlauf M, Raffel A et al (2008) Adult diffuse nesidioblastosis: genetically or environmentally induced? Hum Pathol 39:3–8

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Klöppel G, Anlauf M, Perren A et al (2014) Hyperplasia to neoplasia sequence of duodenal and pancreatic neuroendocrine diseases and pseudohyperplasia of the PP-cells in the pancreas. Endocr Pathol 25:181–185

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Klöppel G, Basturk O, Klimstra DS et al (2019) Solid pseudopapillary neoplasm of the pancreas. In: Carneiro F, Chan JKC, Cheung NYA et al (Hrsg) WHO classification of tumors, 5. Aufl. IARC Press, Lyon, S 340–342 (Digestive system tumours)

    Google Scholar 

  15. Konukiewitz B, von Hornstein M, Jesinghaus M et al (2020) Pancreatic neuroendocrine tumors with somatostatin expression and paraganglioma-like features. Hum Pathol 102:79–87

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. La Rosa S, Adsay V, Albarello L et al (2012) Clinicopathologic study of 62 acinar cell carcinomas of the pancreas: Insights into the morphology and immunophenotype and search for prognostic markers. Am J Surg Pathol 36:1782–1795

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. La Rosa S, Sessa F, Capella C (2015) Acinar cell carcinoma of the pancreas: Overview of clinicopathologic features and insights into the molecular pathology. Front Med 2:41

    Google Scholar 

  18. La Rosa S, Bongiovanni M (2020) Pancreatic solid pseudopapillary neoplasm: Key pathologic and genetic features. Arch Pathol Labor Med 44:829–837

    Article  Google Scholar 

  19. Mamilla D, Manukyan I, Fetsch PA et al (2020) Immunohistochemical distinction of paragangliomas from epithelial neuroendocrine tumors-gangliocytic duodenal and cauda equina paragangliomas align with epithelial neuroendocrine tumors. Hum Pathol 103:72–82

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. Manning MA, Srivastava A, Paal EE et al (2016) Nonepithelial neoplasms of the pancreas: Radiologic-pathologic correlation, part 1—Benign tumors: From the radiologic pathology archives. Radiographics 36:123–141

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Manning MA, Paal EE, Srivastava A et al (2018) Nonepithelial neoplasms of the pancreas, part 2: Malignant tumors and tumors of uncertain malignant potential from the radiologic pathology archives. Radiographics 38:1047–1072

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Raman SP, Hruban RH, Cameron JL et al (2012) Pancreatic imaging mimics: part 2, pancreatic neuroendocrine tumors and their mimics. Am J Roentgenol 199:309–318

    Article  Google Scholar 

  23. Sempoux C, Capito C, Bellanné-Chantelot C et al (2011) Morphological mosaicism of the pancreatic islets: a novel anatomopathological form of persistent hyperinsulinemic hypoglycemia of infancy. J Clin Endocrinol Metab 96:3785–3793

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Serafini S, Da Dalt G, Pozza G et al (2017) Collision of ductal adenocarcinoma and neuroendocrine tumor of the pancreas: a case report and review of the literature. World J Surg Oncol 15:93

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  25. Uccella S, La Rosa S, Volante M et al (2018) Immunohistochemical biomarkers of gastrointestinal, pancreatic, pulmonary, and thymic neuroendocrine neoplasms. Endocr Pathol 29:150–168

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to Eva Karamitopoulou-Diamantis.

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Irene Esposito, Düsseldorf

Aurel Perren, Bern

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Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.

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Karamitopoulou-Diamantis, E. Exokrin trifft neuroendokrin: Mimickers neuroendokriner Neoplasien des Pankreas. Pathologie 45, 42–49 (2024). https://doi.org/10.1007/s00292-023-01286-2

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