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Nosokomiale Infektionen bei Frühgeborenen

Umsetzung der KRINKO-Empfehlungen im Deutschen Frühgeborenennetzwerk

Nosocomial infections in very low birth weight infants

Implementation of KRINKO recommendations in centers participating in the German Neonatal Network

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Monatsschrift Kinderheilkunde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Wir evaluierten systematisch die praktische Umsetzung der aktuellen KRINKO-Empfehlungen (KRINKO: Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention) zur Prävention nosokomialer Infektionen bei neonatologischen Intensivpflegepatienten mit einem Geburtsgewicht < 1500 g in den teilnehmenden Zentren des deutschen Frühgeborenennetzwerks (GNN).

Material und Methoden

An alle 47 Zentren wurde ein Fragebogen versandt, eine Antwort wurde von allen Zentren erhalten.

Ergebnisse

Die neuen Empfehlungen zum patientenbezogenen mikrobiologischen Monitoring werden in nahezu allen Behandlungszentren mit unterschiedlichen Entnahmelokalisationen realisiert. Eine Herausforderung stellt der Umgang mit einer Kolonisation mit multiresistenten Erregern dar. Die KRINKO-Empfehlung kann aufgrund baulicher Voraussetzungen und personeller Ausstattung nicht an allen Zentren umgesetzt werden, eine Kohortenisolierung bzw. patientenbezogene Barrieremaßnahmen werden jedoch überwiegend gewährleistet.

Schlussfolgerungen

Die Ergebnisse des hier vorgestellten Surveys können zu einer sachlich fundierten Diskussion über vorhandene Defizite und Hindernisse in Bezug auf die Umsetzung von Präventionsmaßnahmen beitragen.

Abstract

Background

We systematically evaluated the practical implementation of the KRINKO (“Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention,” German Commission for Hospital Hygiene and Prevention of Infections) recommendations for the Prevention of nosocomial infections in very low birth weight (VLBW) infants in all participating centers of the German Neonatal Network (GNN).

Methods

All 47 centers were provided with a questionnaire and all centers returned it within 4 weeks.

Results

All centers implemented the new KRINKO recommendations regarding microbiological screening of VLBW infants in neonatal intensive care units (NICU). Colonization with multiresistent pathogens is still a challenge in NICUs, caring of these infants in isolation rooms is not always possible (lack of facilities and staff). Cohorting of patients and contact isolation measures are the practical consequences of colonization with multiresistant pathogens in most GNN centers.

Conclusion

Nosocomial infection outbreaks will become an emerging challenge in NICUs despite implementation of preventive measures. Therefore, a grounded discussion is needed to evaluate deficits and obstacles for the practical implementation of prevention strategies.

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Literatur

  1. Berrington JE, Hearn RI, Bythell M et al (2012) Deaths in preterm infants: changing pathology over two decades. J Pediatr 160:49–53, e1

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Bertini G, Nicoletti P, Scopetti F et al (2006) Staphylococcus aureus epidemic in a neonatal nursery: a strategy of infection control. Eur J Pediatr 165:530–535

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Cordero L, Ayers LW, Davis K (1997) Neonatal airway colonization with gram-negative bacilli: association with severity of bronchopulmonary dysplasia. Pediatr Infect Dis J 16:18–23

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Deutsche Gesellschaft für Neonatologie und Pädiatrische Intensivmedizin (GNPI) (2004) Empfehlungen der GNPI für strukturelle Voraussetzungen der neonatologischen Versorgung von Früh- und Neugeborenen in Deutschland, Stand 24.06.2004. GNPI, Lübeck, http://www.gnpi.de/. Zugegriffen: 09.11.2012

  5. Eichenwald EC, Stark AR (2008) Management and outcomes of very low birth weight. N Engl J Med 358:1700–1711

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Faust K, Göpel W, Herting E, Härtel C (2011) Sepsis bei Frühgeborenen mit einem sehr niedrigen Geburtsgewicht. Chemotherapiejournal 20:1–8

    Google Scholar 

  7. Gastmeier P, Loui A, Stamm-Balderjahn S et al (2007) Outbreaks in neonatal intensive care units – they are not like others. Am J Infect Control 35:172–176

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Geffers C, Baerwolff S, Schwab F, Gastmeier P (2008) Incidence of healthcare-associated infections in high-risk neonates: results from the German surveillance system for very-low-birthweight infants. J Hosp Infect 68:214–221

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Graham PL IIIrd, Della-Latta P, Wu F et al (2007) The gastrointestinal tract serves as the reservoir for Gram-negative pathogens in very low birth weight infants. Pediatr Infect Dis J 26:1153–1156

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Harbarth S, Sudre P, Dharan S et al (1999) Outbreak of Enterobacter cloacae related to understaffing, overcrowding, and poor hygiene practices. Infect Control Hosp Epidemiol 20:598–603

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Härtel C, Faust K, Avenarius S et al (2012) Epidemic microclusters of blood-culture proven sepsis in very-low-birth weight infants: experience of the German Neonatal Network. PLoS One 7:e38304

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention beim Robert Koch-Institut Berlin (2009) Personelle und organisatorische Voraussetzungen zur Prävention nosokomialer Infektionen – Empfehlung der Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 53:951–962

    Google Scholar 

  13. Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention (2011/2012) Ergänzende Empfehlung zur „Prävention nosokomialer Infektionen bei neonatologischen Intensivpflegepatienten mit einem Geburtsgewicht unter 1500 g“. Epidemiol Bull 2:13–15

    Google Scholar 

  14. KRINKO (2007) Empfehlung zur Prävention nosokomialer Infektionen bei neonatologischen Intensivpflegepatienten mit einem Geburtsgewicht unter 1500 g. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 50:1265–1303

    Article  Google Scholar 

  15. Monch N, Behnke M, Geffers C et al (2009) Compliance of alcoholic hand disinfection in pediatrics and neonatology. Klin Padiatr 221:254–255

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Smith A, Saiman L, Zhou J et al (2010) Concordance of gastrointestinal tract colonization and subsequent bloodstream infections with Gram-negative bacilli in very low birth weight infants in the neonatal intensive care unit. Pediatr Infect Dis J 29:831–835

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Stichtenoth G, Demmert M, Bohnhorst B et al (2012) Major contributors to hospital mortality in very-low-birth-weight infants: data of the birth year 2010 cohort of the German Neonatal Network. Klin Padiatr 224:276–281

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Strenger V, Gschliesser T, Grisold A et al (2011) Orally administered colistin leads to colistin-resistant intestinal flora and fails to prevent faecal colonisation with extended-spectrum beta-lactamase-producing enterobacteria in hospitalised newborns. Int J Antimicrob Agents 37:67–69

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor weist für sich und seine Koautoren auf folgende Beziehungen hin: PD Dr. C. Härtel erhielt ein Vortragshonorar der Firma Pfizer und der Firma Abbott und ein Beraterhonorar der Firma Dräger Medical.

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Correspondence to C. Härtel.

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Härtel, C., Simon, A., Geffers, C. et al. Nosokomiale Infektionen bei Frühgeborenen. Monatsschr Kinderheilkd 161, 27–33 (2013). https://doi.org/10.1007/s00112-012-2845-8

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-012-2845-8

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