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PSA after Incidental Irradiation of the Nonmalignant Prostate: Long-Term Changes

PSA nach Bestrahlung der gesunden Prostata: Langzeitverlauf

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Strahlentherapie und Onkologie Aims and scope Submit manuscript

Background:

Incidental irradiation of the prostate may affect serum prostate-specific antigen (PSA). However, scarce data exist on PSA changes after irradiation of noncancerous prostatic tissue. This is an update of a study on PSA after pelvic irradiation.

Material and Methods:

From 1997 to 2007, blood samples of 33 men were examined who had undergone pelvic irradiation for rectal or anal cancer. The planning target volume included the prostate in all cases. No patient had clinical evidence of prostatic disease. Radiotherapy was applied in fractions of 1.8–2 Gy up to 40–50 Gy (n = 3), 50–60 Gy (n = 21), and 60–65 Gy (n = 2). Seven patients received 5 × 5 Gy. Serum PSA was measured before, during, and after radiotherapy periodically. Median log (PSA) changes were calculated according to elapsed time from starting radiotherapy. The significance was tested with χ2-test.

Results:

18 patients died during follow-up. For 15 patients, long-term PSA data with a median follow-up of 9 years (2,546–3,528 days) are available. PSA levels rose during the first weeks of irradiation peaking at 2–4 weeks with a significant 2.7-fold increase (p < 0.01). 1 year after radiation therapy, PSA declined below (90%) the preirradiation level, but this difference was not significant (p = 0.36). On further follow-up PSA did not change up to 8.9 years after radiotherapy (p = 0.36).

Conclusion:

Irradiation of the prostate causes transient increase of serum PSA. By 1 year, PSA has returned near the preirradiation value and stays there for at least 9 years. A major interference with prostate cancer screening or surveillance after radiotherapy is therefore unlikely.

Hintergrund:

Die Bestrahlung der Prostata kann den Serumspiegel des prostataspezifischen Antigens (PSA) beeinflussen. Über radiogene PSA-Veränderungen ohne Prostatakarzinom gibt es allerdings kaum Daten.

Material und Methodik:

Von 1997 bis 2007 wurden Serumproben von 33 Männern ohne Prostataerkrankung untersucht, die wegen eines Rektum- oder Analkarzinoms bestrahlt wurden. Das Planungszielvolumen schloss in allen Fällen die Prostata ein. Die Bestrahlung erfolgte in Einzeldosen von 1,8–2 Gy bis 40–50 Gy (n = 3), 50–60 Gy (n = 21) bzw. 60–65 Gy (n = 2). Sieben Patienten wurden mit 5 × 5 Gy bestrahlt. PSA-Werte wurden vor, während und nach der Strahlentherapie bestimmt. Die zeitlichen Veränderungen des medianen logarithmierten PSA wurden analysiert. Die Signifikanz wurde mit dem χ2-Test geprüft.

Ergebnisse:

18 Patienten verstarben. Für 15 Patienten liegen PSA-Daten mit einer medianen Nachbeobachtungsdauer von 9 Jahren (2 546–3 528 Tage) vor. In den ersten Bestrahlungswochen stiegen die PSA-Werte auf ein Maximum vom 2,7fachen des Ausgangswerts nach 2–4 Wochen (p < 0,01). Nach 1 Jahr waren die Werte auf das 0,9fache des Ausgangswerts gefallen (p = 0,36). Im Weiteren änderten sich bei einer Nachbeobachtung von 8,9 Jahren die PSA-Werte nicht signifikant (p = 0,36).

Schlussfolgerung:

Nach Bestrahlung der gesunden Prostata steigen die PSA-Werte in den ersten Wochen vorübergehend an. Bereits nach 1 Jahr unterscheiden sie sich nicht mehr signifikant von den Ausgangswerten und ändern sich für wenigstens 9 Jahre nicht signifikant. Eine wesentliche Beeinflussung der PSA-Referenzwerte im Rahmen des Prostata-Screenings durch eine Beckenbestrahlung ist daher unwahrscheinlich.

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Gripp, S., Roos, D., Rudoy, M. et al. PSA after Incidental Irradiation of the Nonmalignant Prostate: Long-Term Changes. Strahlenther Onkol 184, 526–529 (2008). https://doi.org/10.1007/s00066-008-1909-0

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