Skip to main content
Log in

Colour gamut of a press print and dependence of the basic attributes of overprint colours on the process ink film thickness

Gamme de couleurs d’une impression à base de presse et dépendance des attributs de base des couleurs en surimpression sur l’épaisseur du film de l’encre trichrome (+noir)

Die Farbpalette im Zeitungsdruck und die Abhängigkeit der Druckfarbenseigenschaften von der Stärke des Druckfilmes

  • Papers
  • Published:
Surface Coatings International Part B: Coatings Transactions

Summaries

The dependence of lightness, hue and saturation changes of primary and secondary colours on the thickness of cyan, magneta, yellow and black process ink layers, as well as the space of colours that could be reproduced from those on a paper base, were determined. It was demonstrated, among others, that the volume of the solid body of reproducible colours, represented by a dodecahedron with vertices determined by the coordinates of the primary, secondary, black and white colours in the CIELAB space, increased with the increase of thickness of overprint ink film only to a certain maximum, after which a slow but steady decrease was observed. It was found that the maximum number of reproducible colours on a press print was obtained with the ink layer thickness of about 1.2µm.

Résumé

La dépendance des changements de clarté, de nuance et de saturation des couleurs primaires et secondaires sur l’épaisseur des couches d’encre trichrome (+noir) en cyan, en magenta, en jaune et en noir, aussi bien que l’espace des couleurs qui pouvaient être reproduites à partir de celles qui étaient sur un substrat de papier, a été déterminée. On a montré, entre autres, que le volume du corps solide des couleurs reproductibles, représenté par un dodécaèdre dont les sommets sont déterminés par les co-ordonnés des couleurs primaires et secondaires et le noir et le blanc dans l’espace CIELAB, a augmenté avec l’augmentation du film d’encre en surimpression jusqu’à un certain maximum seulement, après lequel on a observé une diminution lente mais régulière. On a trouvé que le nombre maximal de couleurs reproductibles au cours d’une impression à base de presse était obtenu quand la couche d’encre était d’une épaisseur de 1.2µm environ.

Zusammenfassung

Die Abhängigkeit der Helligkeit, Farbtons und Farbdeckung von Primar- und Sekundärfarben von der Dicke des blauen, violetten, gelben und schwarzen Druckfar benfilmes sowie die Breite der Farbpalette, die von diesen Grundfarben auf Papier reproduziert werden können, wurden ermittelt. Wir demonstrieren unter Anderem, daß das Volumen der reproduzierbaren Farben, durch ein Dodecahedron, dessen Eckpunkte durch die Koordinate der primären, sekundären, schwarzen und weissen Farben in CIELAB-Raum erhalten wurden, mit wachsender Dicke des Überdruckfilmes zunahm — aber nur bis zu einem bestimmten Maximalwert, nach dem wir eine langsame aber stetige Abnahme des Volumens beobachteten. Wir fanden, daß die grösste Breite der im Zeitungsdruck reproduzierbaren Farbwerte bei einer Farbfilmstärke von ca. 1.2µm liegt.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  1. Johnson A, ‘Correlating proofs to production print’, Pira study, 1980

  2. ISO 12647-1, ‘Graphic technology — Process control for the manufacture of halftone colour separations, proof and production prints — Part 1: Parameters and measurement methods’, 1996

  3. ISO 5-3, ‘Photography — Density measurements — Part 3: Spectral conditions’, 1995

  4. Tritton K,Colour Control in Lithography, 113, 218, Pira International, UK, 1997, ISBN: 1 85802 036 0

  5. Field G G,Color and its Reproduction, 107-9, GATF, Pittsburgh, 1998, ISBN: 0 88362 088 X

  6. ISO 12647-2, ‘Graphic technology — Process control for the manufacture of half-tone colour separations, proof and production prints — Part 2: Offset lithographic processes’, 1996

  7. DIN 16539, ‘Europäische Farbskala für den Offsetdruck’, 1971

  8. Schläpfer K, ‘Farbmetrik in der Reproduktionstechnik und im Mehrfarbendruck’, 80, 119, UGRA, St Gallen, 1993, ISBN: 3 9520403 0 4

  9. ISO 2846-1, ‘Graphic technology — Colour and transparency of ink sets for four-colour-printing — Part 1: Sheet-fed and heat-set web offset lithographic printing’, 1997

  10. Johnson T,Colour Management in Graphic Arts and Publishing, 17, Pira International, UK, 1996, ISBN: 1 85802 156 1

  11. ISO 13655, ‘Spectral measurement and colorimetric computation for graphic arts images’, 1996

  12. ISO 12647-2, ‘Graphic technology — Process control for the production of halftone colour separations, proof and production prints — Part 2: Offset lithographic processes’, 2004

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Dąbrowa, T., Gajadhur, M. Colour gamut of a press print and dependence of the basic attributes of overprint colours on the process ink film thickness. Surface Coatings International Part B: Coatings Transactions 89, 305–314 (2006). https://doi.org/10.1007/BF02765582

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02765582

Keywords

Navigation