Zusammenfassung
Impfungen sind ein zentraler Bestandteil der medizinischen Reisevorbereitung. Impflücken bei Standardimpfungen sollten geschlossen werden. Besonders Masern und Influenza sind im reisemedizinischen Kontext von Bedeutung. Impfungen gegen Gelbfieber, Meningokokken und Polio können bei Ein- bzw. Ausreise vorgeschrieben sein. In diesem Beitrag werden Informationen zu diesen und weiteren Reiseimpfungen gegen Hepatitis A, Typhus, Tollwut, Japanische Enzephalitis und Cholera gegeben.
Gelbfieberendemische Gebiete liegen in Südamerika und Afrika; Asien ist gelbfieberfrei. Die Meningokokkenimpfung (A, C, W, Y) ist für Pilger nach Saudi-Arabien vorgeschrieben. Zudem ist sie für Reisende relevant, die zur Trockenzeit in Länder des afrikanischen „Meningitisgürtels“ reisen. Eine Auffrischung der Polioimpfung ist für Länder erforderlich, in denen noch Wildtyppolioviren (WPV) oder mutierte Impfpolioviren zirkulieren („circulating vaccine derived poliovirus“, cVDPV).
Hepatitis A ist eine häufige impfpräventable Reiseinfektion. Die Indikation zur Hepatitis-A-Impfung sollte großzügig gestellt werden. Wichtigste Herkunftsregion von Typhusfällen ist Südasien, wo sich gleichzeitig multiple Antibiotikaresistenzen entwickeln. Die beiden in Deutschland verfügbaren Typhusimpfstoffe sind zu ca. 50–70 % wirksam. Verletzungen durch tollwutverdächtige Tiere sind bei Reisenden häufig. Tollwutimpfstoffe zur postexpositionellen Versorgung sind in vielen Ländern schwer zugänglich. Laut neuer Empfehlung der WHO sind 2 Impfungen zum „Priming“ im Rahmen der Tollwutgrundimmunisierung ausreichend. Die Japanische Enzephalitis ist bei Reisenden selten. Die Impfung sollte bei Aufenthalten insbesondere in ländlichen und periurbanen Gebieten endemischer Regionen erwogen werden. Cholera ist keine typische Reiseerkrankung, die Impfung ist für Reisende selten indiziert.
Abstract
Vaccinations are an integral part of pre-travel care. Gaps in routine vaccination should be closed. In particular, measles and influenza are important in the context of travel medicine. Vaccinations against yellow fever and meningococcal disease may be required for international travel. This article provides information on these and other travel vaccinations against hepatitis A, typhoid fever, rabies, Japanese encephalitis and cholera.
Yellow fever endemic areas are located in Africa and in South America; there is no yellow fever in Asia. The meningococcal vaccine (A, C, W, Y) is required for pilgrims to Saudi Arabia. Additionally, it is recommended for travellers visiting the African “meningitis belt” during the dry season. A polio booster is required for countries with endemic wild-type polio virus (WPV) or circulating vaccine derived poliovirus (cVDPV).
Hepatitis A is a common vaccine-preventable infection in travellers. The hepatitis A vaccination should therefore be recommended to all travellers going to endemic areas. South Asia is the most important region where travel-associated typhoid fever is acquired and where at the same time antimicrobial resistance is emerging. Two different vaccines against typhoid fever are available in Germany. The vaccine efficacy is 50–70% for both vaccines. Contacts with potentially rabid animals are a common travel-related problem. At the same time, vaccines for state of the art postexposure care are not provided in many countries. According to recent WHO recommendations, two vaccinations are sufficient for pre-travel priming against rabies. Japanese encephalitis is rare in travellers. Vaccination should be offered in case of travel to rural and peri-urban areas. Cholera is extremely rare in travellers going to endemic areas. Cholera vaccination is therefore usually not indicated in the context of travel medicine.
Literatur
STIKO (2018) Empfehlungen der Ständigen Impfkommission (STIKO) am Robert Koch-Institut. Epidemiol Bull 34:335–382
Steffen R (2018) Travel vaccine preventable diseases-updated logarithmic scale with monthly incidence rates. J Travel Med. https://doi.org/10.1093/jtm/tay046
Rothe C, Alberer M, Bühler S et al (2019) Reiseimpfungen – Hinweise und Empfehlungen. Flugmed Tropenmed Reisemed 26(02):58–79
Kassenärztliche Bundesvereinigung (2019) Terminservice- und Versorgungsgesetz (TSVG). https://www.kbv.de/media/sp/PraxisInfoSpezial_TSVG.pdf. Zugegriffen: 8. Juli 2019
Monath TP, Vasconcelos PF (2015) Yellow fever. J Clin Virol 64:160–173
Monath TP (2001) Yellow fever: an update. Lancet Infect Dis 1:11–20
Torresi J, Kollaritsch H (2019) Recommended/required travel vaccines. In: Keystone JS, Kozarski PE, Connor BA, Nothdurft HD, Mendelson M, Leder K (Hrsg) Travel medicine, S 101–124
World Health Organization (2018) World malaria report. WHO, Geneva
Staples JE, Monath TP, Gershman MD, Barrett ADT (2018) Yellow fever vaccines. In: Plotkin SA, Orenstein WA, Offit PA, Edwards KM (Hrsg) Plotkin’s vaccines. Elsevier, Philadelphia, S 1181–1265
Nascimento Silva JR, Camacho LA, Siqueira MM et al (2011) Mutual interference on the immune response to yellow fever vaccine and a combined vaccine against measles, mumps and rubella. Vaccine 29:6327–6334
World Health Organization (2013) Vaccines and vaccination against yellow fever. Wkly Epidemiol Rec 88:269–284
Collaborative Group for Studies on Yellow Fever Vaccines (2014) Duration of post-vaccination immunity against yellow fever in adults. Vaccine 32:4977–4984
STIKO (2015) Wissenschaftliche Begründung zur Änderung der Gelbfieber-Impfempfehlung aufgrund der Änderungen in den Regelungen der Internationalen Gesundheitsvorschriften zu Gelbfieber. Epidemiol Bull. https://doi.org/10.17886/EpiBull-2015-004
Staples JE, Bocchini JA Jr, Rubin L, Fischer M (2015) Yellow fever vaccine booster doses: recommendations of the advisory committee on immunization practices, 2015. MMWR Morb Mortal Wkly Rep 64:647–650
Veit O, Domingo C, Niedrig M et al (2018) Long-term immune response to yellow fever vaccination in Human Immunodeficiency Virus (HIV)-infected individuals depends on HIV RNA suppression status: implications for vaccination schedule. Clin Infect Dis 66:1099–1108
WHO (2010) Rabies vaccines: WHO position paper. Wkly Epidemiol Rec 85:309–320
Ständiger Ausschluss Reisemedizin (StAR) der DTG (2018) Aufklärungsmerkblatt und Einverständniserklärung vor Impfung gegen Gelbfieber. https://dtg.org/images/Reiseimpfungen/Gelbfieber-Aufklaerung-DTG_STAR_03.18.pdf. Zugegriffen: 02.12.19
Steffen R, Behrens RH, Hill DR, Greenaway C, Leder K (2015) Vaccine-preventable travel health risks: what is the evidence – what are the gaps? J Travel Med 22:1–12
Ministry of Health, Kingdom of Saudia-Arabia (2019) Health regulations concerning Meningococcal meningitis. https://www.moh.gov.sa/en/Hajj/HealthGuidelines/HealthGuidelinesDuringHajj/Pages/MeningococcalMeningitis.aspx. Zugegriffen: 02.12.19
Trotter CL, Lingani C, Fernandez K et al (2017) Impact of MenAfriVac in nine countries of the African meningitis belt, 2010–15: an analysis of surveillance data. Lancet Infect Dis 17:867–872
Pelton SI (2016) The global evolution of meningococcal epidemiology following the introduction of meningococcal vaccines. J Adolesc Health 59:S3–S11
Global Polio Eradication Initiative (2019) Temporary recommendations to reduce international spread of poliovirus. http://polioeradication.org/polio-today/polio-now/public-health-emergency-status/. Zugegriffen: 02.12.19
Global Polio Eradication Initiative (2016) GPEI – 13th report of the independent monitoring board. http://polioeradication.org/wp-content/uploads/2016/09/14IMB_Report_EN.pdf. Zugegriffen: 02.12.19
World Health Organization (2018) Statement of the 19th IHR emergency committee regarding the international spread of poliovirus. https://www.who.int/news-room/detail/30-11-2018-statement-of-the-nineteenth-ihr-emergency-committee-regarding-the-international-spread-of-poliovirus. Zugegriffen: 21. Okt. 2019
Gesundheitsdienst des Auswärtigen Amtes (2019) Poliomyelitis-Impfung. https://www.auswaertiges-amt.de/blob/251024/184a41bcf886f87c8aedc5c7587eb16c/polio-ausland-data.pdf. Zugegriffen: 21. Okt. 2019
RKI (2019) Hepatitis A. https://www.rki.de/DE/Content/Infekt/EpidBull/Merkblaetter/Ratgeber_HepatitisA.html. Zugegriffen: 21. Sept. 2019
Gautret P, Harvey K, Pandey P et al (2015) Animal-associated exposure to rabies virus among travelers, 1997–2012. Emerg Infect Dis 21:569–577
Carrara P, Parola P, Brouqui P, Gautret P (2013) Imported human rabies cases worldwide, 1990–2012. PLoS Negl Trop Dis 7:e2209
World Health Organization (2013) Frequently asked questions on rabies. https://www.who.int/rabies/resources/SEA_CD_278_FAQs_Rabies.pdf. Zugegriffen: 20. Okt. 2019
World Health Organization (2018) Rabies vaccines – WHO position paper. Wkly Epidemiol Rec 93:201–220
Suwansrinon K, Wilde H, Benjavongkulchai M et al (2006) Survival of neutralizing antibody in previously rabies vaccinated subjects: a prospective study showing long lasting immunity. Vaccine 24:3878–3880
STIKO (2019) Mitteilungen der STIKO zum Impfen bei eingeschränkter Verfügbarkeit von Impfstoffen. https://www.rki.de/DE/Content/Kommissionen/STIKO/Lieferengpaesse/Lieferengpaesse_node.html. Zugegriffen: 21. Sept. 2019
StAR (2018) Neue Empfehlungen der WHO zur prä-expositionellen Tollwutimpfung – Stellungnahme des Ständigen Ausschusses Reisemedizin (StAR) der Deutschen Gesellschaft für Tropenmedizin und internationale Gesundheit (DTG). https://www.dtg.org/images/Aktuelles/Mitteilungen_der-D/Stellungnahme-des-StAR-zum-neuen-WHO-Tollwut-Impfschema.pdf. Zugegriffen: 02.12.19
Greenaway C, Schofield S, Henteleff A et al (2014) Summary of the statement on international travellers and typhoid by the committee to advise on tropical medicine and travel (CATMAT). Can Commun Dis Rep 40:60–70
Falkenhorst GEJ, Frank C, Stark K (2018) Reiseassoziierte Krankheiten 2017. Epidemiol Bull 44:467–469
Yousafzai MT, Qamar FN, Shakoor S et al (2019) Ceftriaxone-resistant Salmonella typhi outbreak in Hyderabad city of Sindh, Pakistan: high time for the introduction of typhoid conjugate vaccine. Clin Infect Dis 68:S16–S21
Andrews JR, Baker S, Marks F et al (2019) Typhoid conjugate vaccines: a new tool in the fight against antimicrobial resistance. Lancet Infect Dis 19:e26–e30
Jin C, Gibani MM, Moore M et al (2017) Efficacy and immunogenicity of a Vi-tetanus toxoid conjugate vaccine in the prevention of typhoid fever using a controlled human infection model of Salmonella Typhi: a randomised controlled, phase 2b trial. Lancet 390:2472–2480
Steffen R, Acar J, Walker E, Zuckerman J (2003) Cholera: assessing the risk to travellers and identifying methods of protection. Travel Med Infect Dis 1:80–88
Ahmed T, Bhuiyan TR, Zaman K, Sinclair D, Qadri F (2013) Vaccines for preventing enterotoxigenic Escherichia coli (ETEC) diarrhoea. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD009029.pub2:CD009029
Gershman MD, Staples JE (2019) Yellow fever. In: Brunette GW, Nemhauser JB (Hrsg) CDC Yellow Book 2020 – Health information for international travel. Oxford University Press, New York
Mitglieder des Ständigen Ausschusses Reisemedizin (StAR) der Deutschen Gesellschaft für Tropenmedizin und Globale Gesundheit (DTG)
Deike Rosenbusch (Berlin), Martin Alberer (München), Silja Bühler (Hamburg), Kai Erkens (München), Torsten Feldt (Düsseldorf), Martin P. Grobusch (Amsterdam, Niederlande), Carsten Köhler (Tübingen), Micha Löbermann (Rostock), Karin Meischner (München), Wolfram Metzger (Tübingen), Andreas Müller (Würzburg), Hans Dieter Nothdurft (München), Burkhard Rieke (Düsseldorf), Clara Schlaich (Hamburg), Christian Schönfeld (Berlin), Marco H. Schulze (Göttingen), Jörg Siedenburg (Berlin), Florian Steiner (Tarnstedt), Olivia Veit (Basel, Zürich, Schweiz), Thomas Weitzel (Santiago de Chile, Chile)
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Wir danken unseren Kollaborationspartnern des Ständigen Ausschusses Reisemedizin der (StAR) der Deutschen Gesellschaft für Tropenmedizin und Globale Gesundheit (DTG).
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C. Rothe und G. Boecken geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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Rothe, C., Boecken, G. & Ständiger Ausschuss Reisemedizin (StAR) der Deutschen Gesellschaft für Tropenmedizin und Globale Gesundheit (DTG). Reiseimpfungen. Bundesgesundheitsbl 63, 74–84 (2020). https://doi.org/10.1007/s00103-019-03064-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-019-03064-z