Abstract
Purpose
Radiation treatment for malignant lymphoma requires large field irradiation with irregular blocks according to the individual anatomy and tumor configuration. For determination of safety margins (PTV) we quantitatively analysed the accuracy of field and block placement with regard to different anatomical regions.
Patients and Methods
Forty patients with malignant lymphoma were irradiated using the classical supra-/infradiaphragmatic field arrangements. Treatment was performed with 10-MeV photons and irregularly shaped, large opposing fields. We evaluated the accuracy of field and block placements during the treatment courses by comparing the regularly performed verification — with the simulation films. Deviations were determined with respect to the field edges and the central axis, along the x- and z-axis.
Results
With regard to the field edges, mean deviations of 2.0 mm and 3.4 mm were found along the x- and z-axis. The corresponding standard deviations were 3.4 mm and 5.5 mm, respectively. With regard to the shielding blocks, mean displacement along the x- and z-axis was 2.2 mm and 3.8 mm. In addition, overall standard deviations of 5.7 mm (x-axis) and 7.1 mm (z-axis) were determined. During the course of time an improved accuracy of block placement was notable.
Conclusion
Systematic analysis of port films gives information for a better defining safety margins in external radiotherapy. Evaluation of verification films on a regular basis improves set-up accuracy by reducing displacements.
Zusammenfassung
Ziel
In der strahlentherapeutischen Behandlung maligner Lymphome werden große Bestrahlungsfelder mit irregulären Abschirmblöcken entsprechend der individuellen Anatomie sowie Tumorkonfiguration verwandt. Zur Definition von Sicherheitsabständen (PTV) erfolgte eine quantitative Bestimmung der Einstellungsungenauigkeit von Bestrahlungsfeldern sowie Abschirmblöcken in bezug auf die unterschiedlichen anatomischen Regionen.
Patienten und Methode
40 Patienten mit malignen Lymphomen wurden unter Verwendung der klassischen supra-bzw. infradiaphragmalen Feldanordnung bestrahlt. Die Therapie erfolgte mit 10-MeV-Photonen sowie großen, irregulär konfigurierten, opponierenden Stehfeldern. Für die Analyse der Einstellungsgenauigkeit der Bestrahlungsfelder bzw. Abschirmblöcke wurden die Verifikationsaufnahmen mit den entsprechenden Simulationsaufnahmen verglichen. Die Auswertung der Einstellungsabweichungen entlang der x- und z-Achse erfolgte in bezug auf den Zentralstrahl sowie die Grenzen der Bestrahlungsfelder.
Ergebnisse
Für die Bestrahlungsfeldgrenzen ergaben sich mittlere Abweichungen von 2,0 mm (x-Achse) bzw. 3,4 mm (z-Achse). Die entsprechenden Standardabweichungen betrugen 3,4 mm sowie 5,5 mm. Für die Abschirmblöcke beliefen sich mittlere Abweichungen sowie Standardabweichungen auf 2,2 mm bzw. 5,7 mm (x-Achse) sowie 3,8 mm bzw. 7,1 mm (z-Achse). Im zeitlichen Verlauf war eine verbesserte Positionierungsgenauigkeit der Abschirmblöcke feststellbar.
Schlußfolgerung
In der perkutanen Strahlentherapie ermöglicht die systematische Analyse von Verifikationsaufnahmen eine genauere Definition von erforderlichen Sicherheitsabständen (PTV). Die regelmäßige, systematische Auswertung von Verifikationsaufnahmen führt zu einer verbesserten Einstellungsgenauigkeit.
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Mock, U., Dieckmann, K., Molitor, A.M. et al. Reproducibility of irregular radiation fields for malignant lymphoma. Strahlenther Onkol 174, 529–533 (1998). https://doi.org/10.1007/BF03038986
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF03038986