Skip to main content

Interventionelle Therapie beim akuten Hirninfarkt

  • Living reference work entry
  • Latest version View entry history
  • First Online:
  • 431 Accesses

Part of the book series: Springer Reference Medizin ((SRM))

Zusammenfassung

Die mechanische Thrombektomie ist inzwischen ein evidenzbasiertes Therapieverfahren bei Schlaganfallpatienten mit einem großen Gefäßverschluss der vorderen Hirnzirkulation (A. carotis interna und/oder A. cerebri media) und wird auch ohne Ergebnisse aus randomisierten Studien bei akuten großen Gefäßverschlüssen der hinteren Zirkulation (A. vertebralis, A. basilaris) empfohlen. Mit einer Number needed to treat (NNT) von 2,6 für eine funktionelle Verbesserung von 1 Punkt auf der modifizierten Rankin-Skala nach 3 Monaten gehört die mechanische Rekanalisation mit Stent-Retrievern zu den effektivsten Behandlungsmethoden in der Neurologie überhaupt (Goyal et al. 2016, Endovascular thrombectomy after large-vessel ischaemic stroke: a meta-analysis of individual patient data from five randomised trials. Lancet 387:1723–1731). Die aktuellen Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Neurologie und der Deutschen Schlaganfall-Gesellschaft empfehlen daher bei akuten Schlaganfallpatienten mit einem Beginn der Symptome innerhalb der letzten 6 Stunden und einem nachgewiesenen großen Gefäßverschluss der vorderen Hirnzirkulation die mechanische Thrombektomie (Ringleb et al. 2016, Akuttherapie des ischämischen Schlaganfalls – Rekanalisierende Therapie (Ergänzung 2015) Akt Neurol 43:82–91). Bei durch entsprechende CT- oder MRT-Bildgebung selektionierten Schlaganfallpatienten kann die Thrombektomie in der vorderen Hirnzirkulation bis zu 24 Stunden nach Symptombeginn zu einer funktionellen Verbesserung führen. Dies impliziert, dass entsprechende Patienten (ca. 5–10 % aller Schlaganfallpatienten) so schnell wie möglich in einer Klinik mit neuroradiologischer Interventionsmöglichkeit und Stroke Unit behandelt werden müssen und entsprechende regionale Versorgungskonzepte für diese Patientengruppe notwendig sind.

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Literatur

  • Albers GW, Marks MP, Kemp S, Christensen S, Tsai JP, Ortega-Gutierrez S, McTaggart RA, Torbey MT, Kim-Tenser M, Leslie-Mazwi T, Sarraj A, Kasner SE, Ansari SA, Yeatts SD, Hamilton S, Mlynash M, Heit JJ, Zaharchuk G, Kim S, Carrozzella J, Palesch YY, Demchuk AM, Bammer R, Lavori PW, Broderick JP, Lansberg MG, DEFUSE 3 Investigators (2018) Thrombectomy for stroke at 6 to 16 hours with selection by perfusion imaging. N Engl J Med 378:708–718

    Article  Google Scholar 

  • Berkhemer OA, Fransen PS, Beumer D, van den Berg LA, Lingsma HF, Yoo AJ, Schonewille WJ, Vos JA, Nederkoorn PJ, Wermer MJ, van Walderveen MA, Staals J, Hofmeijer J, van Oostayen JA, Lycklama à, Nijeholt GJ, Boiten J, Brouwer PA, Emmer BJ, de Bruijn SF, van Dijk LC, Kappelle LJ, Lo RH, van Dijk EJ, de Vries J, de Kort PL, van Rooij WJ, van den Berg JS, van Hasselt BA, Aerden LA, Dallinga RJ, Visser MC, Bot JC, Vroomen PC, Eshghi O, Schreuder TH, Heijboer RJ, Keizer K, Tielbeek AV, den Hertog HM, Gerrits DG, van den Berg-Vos RM, Karas GB, Steyerberg EW, Flach HZ, Marquering HA, Sprengers ME, Jenniskens SF, Beenen LF, van den Berg R, Koudstaal PJ, van Zwam WH, Roos YB, van der Lugt A, van Oostenbrugge RJ, Majoie CB, Dippel DW, MR CLEAN Investigators (2015) A randomized trial of intraarterial treatment for acute ischemic stroke. N Engl J Med 372:11–20

    Article  Google Scholar 

  • Bracard S, Ducrocq X, Mas JL, Soudant M, Oppenheim C, Moulin T, Guillemin F, THRACE investigators (2016) Mechanical thrombectomy after intravenous alteplase versus alteplase alone after stroke (THRACE): a randomised controlled trial. Lancet Neurol 15:1138–1147

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Campbell BC, Mitchell PJ, Kleinig TJ, Dewey HM, Churilov L, Yassi N, Yan B, Dowling RJ, Parsons MW, Oxley TJ, Wu TY, Brooks M, Simpson MA, Miteff F, Levi CR, Krause M, Harrington TJ, Faulder KC, Steinfort BS, Priglinger M, Ang T, Scroop R, Barber PA, McGuinness B, Wijeratne T, Phan TG, Chong W, Chandra RV, Bladin CF, Badve M, Rice H, de Villiers L, Ma H, Desmond PM, Donnan GA, Davis SM, EXTEND-IA Investigators (2015) Endovascular therapy for ischemic stroke with perfusion-imaging selection. N Engl J Med 372:1009–1018

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Coutinho JM, Liebeskind DS, Slater LA, Nogueira RG, Clark W, Dávalos A, Bonafé A, Jahan R, Fischer U, Gralla J, Saver JL, Pereira VM (2017) Combined intravenous thrombolysis and thrombectomy vs thrombectomy alone for acute ischemic stroke: a pooled analysis of the SWIFT and STAR studies. JAMA Neurol. https://doi.org/10.1001/jamaneurol.2016.5374

    Article  Google Scholar 

  • Eyding J, Weimar C, Brassel F, Kitzrow M, Krogias C, Rudel G, Weber R, Weber W, Busch EW (2012) für die Arbeitsgemeinschaft Nordwestdeutscher Stroke Zirkel e. V., das Netzwerk Schlaganfall Ruhrgebiet (die neurologischen Kliniken im Ruhrgebiet) und das Neuroradiologische Netz Ruhrgebiet. Das „Neurovaskuläre Netz Ruhr“. Akt Neurol 39:404–411

    Article  Google Scholar 

  • Goyal M, Demchuk AM, Menon BK, Eesa M, Rempel JL, Thornton J, Roy D, Jovin TG, Willinsky RA, Sapkota BL, Dowlatshahi D, Frei DF, Kamal NR, Montanera WJ, Poppe AY, Ryckborst KJ, Silver FL, Shuaib A, Tampieri D, Williams D, Bang OY, Baxter BW, Burns PA, Choe H, Heo JH, Holmstedt CA, Jankowitz B, Kelly M, Linares G, Mandzia JL, Shankar J, Sohn SI, Swartz RH, Barber PA, Coutts SB, Smith EE, Morrish WF, Weill A, Subramaniam S, Mitha AP, Wong JH, Lowerison MW, Sajobi TT, Hill MD, ESCAPE Trial Investigators (2015) Randomized assessment of rapid endovascular treatment of ischemic stroke. N Engl J Med 372:1019–1030

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Jovin TG, Chamorro A, Cobo E, de Miquel MA, Molina CA, Rovira A, San Román L, Serena J, Abilleira S, Ribó M, Millán M, Urra X, Cardona P, López-Cancio E, Tomasello A, Castaño C, Blasco J, Aja L, Dorado L, Quesada H, Rubiera M, Hernandez-Pérez M, Goyal M, Demchuk AM, von Kummer R, Gallofré M, Dávalos A (2015) REVASCAT Trial Investigators Thrombectomy within 8 hours after symptom onset in ischemic stroke. N Engl J Med 372:2296–2306

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Kumar G, Shahripour RB, Alexandrov AV (2014) Recanalization of acute basilar artery occlusion improves outcomes: a meta-analysis. J Neurointerv Surg. https://doi.org/10.1136/neurintsurg-2014-011418

    Article  Google Scholar 

  • Lapergue B, Blanc R, Gory B, Labreuche J, Duhamel A, Marnat G, Saleme S, Costalat V, Bracard S, Desal H, Mazighi M, Consoli A, Piotin M, ASTER Trial Investigators (2017) Effect of endovascular contact aspiration vs stent retriever on revascularization in patients with acute ischemic stroke and large vessel occlusion: the ASTER Randomized Clinical Trial. JAMA 318:443–452

    Article  Google Scholar 

  • Minnerup J, Wersching H, Teuber A, Wellmann J, Eyding J, Weber R, Reimann G, Weber W, Krause LU, Kurth T, Berger K, REVASK Investigators (2016) Outcome after thrombectomy and intravenous thrombolysis in patients with acute ischemic stroke: a prospective observational study. Stroke 47:1584–1592

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Nguyen TH, Malisch T, Castonguay AC, Gupta R, Chung-Huan J, Sun C-HJ, Martin CO, Holloway WE, Mueller-Kronast N, English JD, Linfante I, Dabus G, Marden FA, Bozorgchami H, Xavier A, Rai AT, Froehler MT, Badruddin A, Taqi M, Abraham MG, Janardhan V, Shaltoni H, Novakovic R, Yoo AJ, Abou-Chebl A, Chen PR, Britz GW, Kaushal R, Nanda A, Issa MA, Masoud H, Nogueira RG, Norbash AM, Zaidat OO (2014) Balloon guide catheter improves revascularization and clinical outcomes with the solitaire device. Stroke 45:141–145

    Article  Google Scholar 

  • Nogueira RG, Jadhav AP, Haussen DC, Bonafe A, Budzik RF, Bhuva P, Yavagal DR, Ribo M, Cognard C, Hanel RA, Sila CA, Hassan AE, Millan M, Levy EI, Mitchell P, Chen M, English JD, Shah QA, Silver FL, Pereira VM, Mehta BP, Baxter BW, Abraham MG, Cardona P, Veznedaroglu E, Hellinger FR, Feng L, Kirmani JF, Lopes DK, Jankowitz BT, Frankel MR, Costalat V, Vora NA, Yoo AJ, Malik AM, Furlan AJ, Rubiera M, Aghaebrahim A, Olivot JM, Tekle WG, Shields R, Graves T, Lewis RJ, Smith WS, Liebeskind DS, Saver JL, Jovin TG, DAWN Trial Investigators (2018) Thrombectomy 6 to 24 hours after stroke with a mismatch between deficit and infarct. N Engl J Med 378:11–21

    Article  Google Scholar 

  • Nordmeyer H, Webering N, Chapot R, Hadisurya J, Heddier M, Stracke P, Berger K, Isenmann S, Weber R (2017) The association between collateral status, recanalization and long term outcome in stroke patients treated with stent retrievers – are there indications not to perform thrombectomy based on CT angiography? J Neuroradiol. https://doi.org/10.1016/j.neurad.2016.12.009

    Article  Google Scholar 

  • Saver JL, Goyal M, Bonafe A, Diener HC, Levy EI, Pereira VM, Albers GW, Cognard C, Cohen DJ, Hacke W, Jansen O, Jovin TG, Mattle HP, Nogueira RG, Siddiqui AH, Yavagal DR, Baxter BW, Devlin TG, Lopes DK, Reddy VK, du Mesnil de Rochemont R, Singer OC, Jahan R, SWIFT PRIME Investigators (2015) Stent-retriever thrombectomy after Intravenous t-PA vs. t-PA alone in stroke. N Engl J Med 372:2285–2295

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Saver JL, Goyal M, van der Lugt A, Menon BK, Majoie CB, Dippel DW, Campbell BC, Nogueira RG, Demchuk AM, Tomasello A, Cardona P, Devlin TG, Frei DF, du Mesnil de Rochemont R, Berkhemer OA, Jovin TG, Siddiqui AH, van Zwam WH, Davis SM, Castaño C, Sapkota BL, Fransen PS, Molina C, van Oostenbrugge RJ, Chamorro Á, Lingsma H, Silver FL, Donnan GA, Shuaib A, Brown S, Stouch B, Mitchell PJ, Davalos A, Roos YB, Hill MD, HERMES Collaborators (2016) Time to treatment with endovascular thrombectomy and outcomes from ischemic stroke: a meta-analysis. JAMA 316:1279–1288

    Article  Google Scholar 

  • Schönenberger S, Uhlmann L, Hacke W, Schieber S, Mundiyanapurath S, Purrucker JC, Nagel S, Klose C, Pfaff J, Bendszus M, Ringleb PA, Kieser M, Möhlenbruch MA, Bösel J (2016) Effect of conscious sedation vs general anesthesia on early neurological improvement among patients with ischemic stroke undergoing endovascular thrombectomy: a randomized clinical trial. JAMA 316:1986–1996

    Article  Google Scholar 

  • Velasco A, Buerke B, Stracke CP, Berkemeyer S, Mosimann PJ, Schwindt W, Alcázar P, Cnyrim C, Niederstadt T, Chapot R, Heindel W (2016) Comparison of a balloon guide catheter and a non-balloon guide catheter for mechanical thrombectomy. Radiology 280:169–176

    Article  Google Scholar 

  • Weber R, Reimann G, Weimar C, Winkler A, Berger K, Nordmeyer H, Hadisurya J, Brassel F, Kitzrow M, Krogias C, Weber W, Busch EW, Eyding J, Neurovasulcar Net Ruhr (2016) Outcome and periprocedural time management in referred versus directly admitted stroke patients treated with thrombectormy. Ther Adv Neurol Disord 9:79–84

    Article  Google Scholar 

  • Weber R, Nordmeyer H, Hadisurya J, Heddier M, Stauder M, Stracke P, Berger K, Chapot R (2017) Comparison of outcome and interventional complication rate in patients with acute stroke treated with mechanical thrombectomy with and without bridging thrombolysis. J Neurointerv Surg 9:229–233

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Ralph Weber .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2019 Springer-Verlag GmbH Deutschland, ein Teil von Springer Nature

About this entry

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this entry

Weber, R., Nordmeyer, H., Chapot, R. (2019). Interventionelle Therapie beim akuten Hirninfarkt. In: Berlit, P. (eds) Klinische Neurologie. Springer Reference Medizin. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-44768-0_147-2

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-44768-0_147-2

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-662-44768-0

  • Online ISBN: 978-3-662-44768-0

  • eBook Packages: Springer Referenz Medizin

Publish with us

Policies and ethics

Chapter history

  1. Latest

    Interventionelle Therapie beim akuten Hirninfarkt
    Published:
    15 January 2019

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-44768-0_147-2

  2. Original

    Interventionelle Therapie beim akuten Hirninfarkt
    Published:
    03 February 2018

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-44768-0_147-1