Skip to main content

Dyspnoe und Ermüdung

  • Chapter
  • 6372 Accesses

Zusammenfassung

Patienten mit chronischen Lungenerkrankungen fühlen sich durch Atemnot im Alltag stark eingeschränkt. Dieses Kapitel charakterisiert umfassend das Leitsymptom Atemnot (Dyspnoe). Die Klage über Dyspnoe (Atemnot) und besonders Belastungsdyspnoe (Anstrengungsatemnot) steht bei Patienten mit chronischen Lungenerkrankungen oft im Vordergrund. Viele Lungenfunktionsstörungen können grundsätzlich auch zu Müdigkeit und Erschöpfung führen. In der englischsprachigen Fachliteratur ist dafür der Ausdruck Fatigue üblich. Obwohl es mittlerweile mehrere standardisierte Instrumente gibt, ergeben sich bei der Quantifizierung der Symptome häufig Diskrepanzen bezüglich der Befunde. Ein weiteres Hindernis für die Erfassung von Dyspnoe und Fatigue ist die Subjektivität der beiden Phänomene.

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Buying options

Chapter
USD   29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD   49.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Learn about institutional subscriptions

Literatur

  1. American Thoracic Society (1999) Dyspnea. Mechanisms, assessment and management: a consensus statement. Am J Respir Crit Care Med 159: 321–340

    Google Scholar 

  2. Morr H (2006) Therapieziele und Messungen des Therapieerfolgs bei COPD. Medizinische Klinik 101-4: 279–282

    Google Scholar 

  3. Leuppi JD (2006) Dyspnoe Primary Care 6 Nr. 26-27: 491–492

    Google Scholar 

  4. Gugger M, Bachofen H (2001) Dyspnoe Teil 1: Grundlangen und Pathophysiologie. Schweiz Med Forum 6: 138–142

    Google Scholar 

  5. Maisel AS, Krishnaswamy P, Nowak RM (2002) Rapid measurement of B-type natriuretic peptide in the emergency diagnosis of heart failure. N Engl J Med 347: 161–167

    Google Scholar 

  6. McCullough PA, Nowak RM, McCord J (2002) B-type natriuretic peptide and clinical judgement in emergency diagnosis of heart failure. Analysis from Breathing Not Properly (BNP) Multinational Study. Circulation 106: 416–422

    Google Scholar 

  7. Dao Q, Krishnaswamy P, Kasanegra R (2001) Utility of B-type natriuretic peptide in the diagnosis of congestive heart failure in an urgent-care setting. J Am Coll Cardiol 37: 379–385

    Google Scholar 

  8. Rutten F (2005) Recognizing heart failure in elderly patients with stable chronic obstructive pulmonary disease in primary care: cross sectional diagnostic study. BMJ online, 1. Dezember

    Google Scholar 

  9. Clark AL, Sparrow JL, Coates AJS (1995) Muscle fatigue and dyspnoea in chronic heart failure: two sides of the same coin? Eur Heart J 16: 49–52

    Google Scholar 

  10. Gugger M, Bachofen H (2001) Dyspnoe Teil 2: Grundlagen und Pathophysiologie. Schweiz Med Forum 67: 143–147

    Google Scholar 

  11. Bestall JC, Paul EA, R Garrod R, Garnham R, Jones PW, Wedzicha JA (1999) Usefulness of the Medical Research Council (MRC) dyspnoea scale as a measure of disability in patients with chronic obstructive pulmonary disease. Thorax 54: 581–586

    Google Scholar 

  12. Cherniak RM, Raber MD (1991) Chronic obstructive pulmonary disease (COPD); Respiratory measurements during peak effort using the Borg scale. Am Rev Respir Dis 143: 1248–1252

    Google Scholar 

  13. Borg G (1998) Borg’s Perceived Exertion and Pain Scales, 1st ed. Human Kinetics, Champaign, IL

    Google Scholar 

  14. Ulmer WT, Reichel G, Nolte D, Islam MS (1999) Die Lungenfunktion (Physiologie und Pathophysiologie, Methodik). Thieme, Stuttgart New York, 5: 55–106

    Google Scholar 

  15. Gosselink R, Decramer M (2003) Revalidatie bij chronisch obstructieve longziekte. Elsevier, Gezondheiszorg Maarssen

    Google Scholar 

  16. Kroidl RF, Schwarz S, Lehnigk B (2007) Kursbuch Spiroergometrie. Thieme, Stuttgart

    Google Scholar 

  17. Rühle KH (2006) Kardiale oder pulmonale Dyspnoe – Aussagemöglichkeiten der Ergospirometrie. Pneumologie 60: 777– 783

    Google Scholar 

  18. Stulbarg MS, Adams L (2000) Dyspnea. In: Murray JF, Nadel JA, Mason RJ, Boushey HA (eds) Textbook of Respiratory Medicine, 3rd ed. W.B. Saunders, Philadelphia

    Google Scholar 

  19. Borg G (1970) Perceived Exertion as an indicator of somatic stress. Scandinavian Journal of Rehabilitation Medicine 2(2): 92–98

    Google Scholar 

  20. Baghai-Ravary R, Quint JK, Goldring JJ, Hurst JR, Donaldson GC, Wedzicha JA (2009) Determinants and impact of fatigue in patients with chronic obstructive pulmonary disease. Respir Med 103(2): 216-223

    Google Scholar 

  21. Breslin E, van der Schans C, Breukink S, Meek P, Mercer K, Volz W, Louie S (1998) Perception of Fatigue and Quality of Life in Patients with COPD. Chest 114: 958-964

    Google Scholar 

  22. Calverley PM, Walker P (2003) Chronic obstructive pulmonary disease. Lancet 362: 1053-1061

    Google Scholar 

  23. Ream E, Richardson A (1997) Fatigue in patients with cancer and chronic obstruction airways disease: a phenomenological enquiry. Int J Nurs Stud 34: 44-53

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2014 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

van Gestel, A., Steier, J., Teschler, H. (2014). Dyspnoe und Ermüdung. In: Physiotherapie bei chronischen Atemwegs- und Lungenerkrankungen. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-43678-3_28

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-43678-3_28

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-662-43677-6

  • Online ISBN: 978-3-662-43678-3

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics