Krankheitsverlauf nach chirurgischer Therapie bei Colitis ulcerosa

  • K. Baller
  • J. Stern
  • Ch. Herfarth
Conference paper
Part of the Deutsche Gesellschaft für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1991)

Zusammenfassung

Von 1/81-3/91 wurden 191 Patienten wegen CU behandelt (therapierefraktäre Situation n = 119, Notfall n = 24, Carcinom n = 14 (7,3%), andere n = 34). Über 50% wurden kontinenzerhaltend operiert: Ileoanale Pouchoperation (IAP) n = 97, ileorektale Anastomose (IRA) n = 18; Proktocolektomie mit terminalem Ileostoma n = 26. Lokalentzündliche Komplikationen und postop. Ileus waren jeweils gleich häufig. Es verstarben 10 Patienten (toxisches Colon n = 4/19, Carcinom n = 4/14, Primär sklerosierende Cholangitis PSC n = 2/8). Therapie der Wahl ist die IAP. Die rechtzeitige chirurgische Therapie der CU ist Prophylaxe im weiteren Sinne bezüglich chirurgischer Komplikationen, Medikamentenfolgen, Carcinomfrüherkennung und Therapie, Beeinflussung extraintestinaler Manifestationen, Verbesserung der Lebensqualität.

Schlüsselwörter

Colitis ulcerosa Prophylaxe Postoperativer Verlauf 

Summary

From January 1981 to March 1991, 191 patients with ulcerative colitis (UC) were surgically treated in the Department of Surgery of the University of Heidelberg [failure of conservative treatment n = 119, emergency n = 24, carcinoma n = 14 (7.3%), others n = 34]. More than 50% of patients underwent a continence-preserving procedure [ileal pouch anal anastomosis (IPAA) n = 97, ileorectal anastomosis (IRA) n= 18]. In 26 patients proctocolectomy with terminal ileostomy was performed. Local septic complications and intestinal obstruction were comparable for all procedures.Ten patients died (toxic colon n = 4/18, carcinoma n = 4/14, primary sclerosing cholangitis PSC n = 2/8). The procedure of choice is the IPAA. Early surgical treatment in UC means prophylaxis in different respects: reduction of complications and long-term steroid treatment, early detection and therapy of cancer, improvement of extraintestinal manifestations, and improvement of quality of life.

Key words

Ulcerative Colitis Prophylaxis Postoperative Course 

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1991

Authors and Affiliations

  • K. Baller
    • 1
  • J. Stern
    • 1
  • Ch. Herfarth
    • 1
  1. 1.Chirurg. Univ.-Klinik HeidelbergHeidelbergBundesrepublik Deutschland

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