Electroresection with a New Endotracheally Applicable Resectoscope

  • W. Geissler
  • K. Körner
  • P. Wurnig
Conference paper
Part of the Progress in Pediatric Surgery book series (PEDIATRIC, volume 25)

Summary

Besides dilatation, cryotherapy, laser and surgical resection, the technique of endoscopic, endotracheal electroresection provides an alternative in the treatment of endotracheal stenoses. The instrument is similar to the resectoscope used in urology, but additionally equipped with a longer action range and respiration facility. It is insulated at the tip of the shaft.

The electroresectoscope was employed on 64 occasions at our institution in three indications: endotracheal diseases, granulomas following tracheostomy; and short subglottic membrane stenoses, partly secondary to long-term intubation. Indications, advantages and drawbacks of the method are discussed.

Keywords

Respiration Interferon Perforation Pneumothorax Cote 

Zusammenfassung

Neben Bougierung, Kryotherapie, Laser and operativer Resektion stellt die endoskopische, endotracheale Elektroresektion ein alternatives Verfahren zur Behandlung endotrachealer Stenosen dar. Das Gerät ähnelt dem in der Urologie verwendeten Resektoskop, weist jedoch eine größere Arbeitslänge und eine Beatmungsmöglichkeit auf. Es ist an der Spitze des Schafts isoliert.

Seit 1985 wurde es 64mal bei 3 Erkrankungsgruppen verwendet, und zwar bei 1) endotrachealen Veränderungen, 2) Granulombildung bei Kanülenträgern und 3) kurzstreckigen subglottischen Membranstenosen, z.T. nach Langzeitintubation. Die Indikationen sowie Vorund Nachteile des Verfahrens werden diskutiert.

Résumé

A côté des dilatations par bougies, de la cryothérapie, du laser et des résections chirurgicales, l’électrosection endotrachéale par endoscopic représente une alternative intéressante dans les traitement de la sténose trachéale. Cet instrument est très voisin d’un résecteur urologique mais dispose en plus d’un prolongateur et d’un respirateur. L’extrémité de l’appareil est isolée. Depuis 1985, nous l’avons utilisé dans 64 cas, dans 3 types de séries. 1ère série: pathologie endotrachéale, 2ème série: lors de granulomes sur canules de trachéotomie, 3ème série: lors de sténoses sousglottiques membraneuses après intubation de longue durée. Nous discuterons les indications pré- et postopératoires.

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References

  1. 1.
    Berkovits RNP et al (1987) Treatment of congenital cricoid stenosis. Prog Pediatr Surg 21:20–28PubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Cohen RC et al (1985) The successful reconstruction of thoracic tracheal defects with free periosteal grafts. J Pediatr Surg 20 (6) : 852–858PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Cotton RT (1984) Pediatric laryngotracheal stenosis. J Pediatr Surg: 19 (6) 699–704PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Cotton RT (1985) Prevention and management of laryngeal stenosis in infants and children. J Pediatr Surg 20:845–851PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Denecke HJ (1962) Die chirurgische Behandlung von Stenosen und Atresien der oberen Luft- und Speisewege. Arch Ohren Nasen Hals Heilkd Z, Hals Nasen Ohrenheilkd 180:461Google Scholar
  6. 6.
    Downing TB, Johnson DG (1979) Excision of subglottic stenosis with the urethral resecto-scope. J Pediatr Surg 14:252–257PubMedCrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Ganfield RA et al (1982) Pneumothorax with upper airway laser surgery. Anaesthesiology 56:398–399CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Geißler W et al (1985/86) Formen und Bedeutung der Trachealstenosen. Padiatr Prax 32: 487–503Google Scholar
  9. 9.
    Gustaf son RA et al (1982) Intercostal muscle and myo-osseous flaps in difficult pediatric thoracic problems. J Pediatr Surg 17:541–545PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Hof E (1987) Surgical correction of laryngotracheal stenoses in children. Prog Pediatr Surg 21:29–35PubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Klos I, Wurnig P (1984) Zur Abklärung von Stridor und Trachealstenose im Neugeborenen-alter und Säuglingsalter. Prax Klin Pneumol 38:295–300PubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Mayer T et al (1980) Experimental subglotic stenosis — histopathologic and bronchoscopic comparison of electrosurgical, cryosurgical and laser resection. J Pediatr Surg 15:944–952PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Meyer R (1982) Reconstructive surgery of the trachea. Thieme, StuttgartGoogle Scholar
  14. 14.
    Minnigerode B et al (1977) Die chirurgische Behandlung von Larynx- und Trachealstenosen nach translaryngealer intratrachealer Dauerintubation im Kindesalter. Z Kinderchir 22:111–120Google Scholar
  15. 15.
    Salzer GM, Hartl H, Wurnig P (1987) Treatment of tracheal Stenosis by resection in infancy and early childhood. In: Wurnig P (ed)Google Scholar
  16. 16.
    Strome M et al (1982) Advances in management of laryngeal and subglottic stenosis. J Pediatr Surg 17:591–596PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Wurnig P, Hopfgartner L (1978) Correlation bronchoskopischer und röntgenologischer Befunde im Kindesalter. Padiatr Fortbildungskurse Prax 46:48–63Google Scholar
  18. 18.
    Wurnig P, Hartl H, Salzer GM, Frisch H (1985) Trachealresektionen bei Säuglingen und Kleinkindern. Prax Klin Pneumol 39:588–589Google Scholar
  19. 19.
    Wurnig P, Klos I, Geißler W (1986) Die Bougierungsbehandlung bei Trachealstenosen. Report on the Kinderchirurgisch-kinderanästhesiologisch-intensivmedizinisches Symposium der Südwestdeutschen Tagung für Kinderheilkunde. SaarbrückenGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1990

Authors and Affiliations

  • W. Geissler
    • 1
  • K. Körner
    • 1
  • P. Wurnig
    • 1
  1. 1.Mautner Markhofsches Kinderspital der Stadt WienViennaAustria

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