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Functional Operability in Thoracic Surgical Procedures

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Abstract

The bronchopulmonary system, like most other organ systems in the body, possesses a significant functional reserve. This is most apparent during exercise, when the pulmonary tidal volume and oxygen consumption can increase by a factor of 10–20 over basal values. Under normal conditions exercise tolerance is limited not by the bronchopulmonary system, but by the cardiovascular system. Respiratory limitation generally is seen only in advanced diseases involving the bronchial system, the lung parenchyma, or the pulmonary vascular system. Exercise limitation due to problems of respiratory mechanics may be presumed to exist when the absolute value of the one-second forced expiratory volume (FEV1) is less than 800 ml [8]. This lower limit must be considered, therefore, when predicting residual postoperative function after pulmonary resection. A vital capacity of approximately 15 ml/kg body weight represents another critical value, with lower values implying, at the least, pulmonary exercise limitation [13].

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References

  1. Daum S, Goerg R, Mack D, Horbacher A (1979) Hämodynamische Untersuchungen bei einseitiger temporärer Okklusion der Pulmonalarterie. Herz 1:47

    Google Scholar 

  2. Dragojevic B, Buess G, Thoma R, Klaschik E, Pichlmaier H (1980) Probleme der Indikation und Beatmung bei Segmentresektion der Trachae. Langenbecks Arch Chir 351:99

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Keller R, Kopp C, Zutter W, Mlczoch J, Herzog H (1976) Der Lungenkreislauf als leistungsbegrenzender Faktor bei Patienten. Verhandlungen der Gesellschaft für Lungen-und Atmungsforschung. Ulmer WT (Hrsg). Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  4. Konietzko N (1981) Lungenfunktionsprüfung. In: Hamelmann H, Troidl H (Hrsg) Behandlung des Bronchialkarzinoms, Symposium Kiel 1970, Thieme, Stuttgart New York

    Google Scholar 

  5. Konietzko N, Petro W (1980) Lungenfunktionsdiagnostik bei Stenosen im Bereich der großen Atemwege. Langenbecks Arch Chir 352:277

    Article  Google Scholar 

  6. Konietzko N, Ferlinz R, Loddenkemper K, Magnussen H, Schlimmer P, Toomes H, v Wichert P (1983) Empfehlungen zur präoperativen Lungenfunktionsdiagnostik. Prax Klin Pneumol 37:1199

    Google Scholar 

  7. Schäfer P, Meyer Erkelenz JD, Effert S (1978) Lungenfunktion und Operabilität. Dtsch Med Wochenschr 102:123

    Article  Google Scholar 

  8. Segall JJ, Butterworth BA (1966) Ventilatory capacity in chronic bronchitis in relation to carbodioxide retention. Scand J Resp Dis 47:215

    CAS  Google Scholar 

  9. Taube K, Konietzko N (1980) Prediction of postoperative cardiopulmonary function in patients undergoing pneumonectomy. Thorac Cardiovasc Surg 28:348

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Thoma R, Pöhler E, Siemon G (1982) Pathophysiologie der Wechselbeziehungen zwischen kardiovaskulären und respiratorischen Funktionsstörungen. Med Welt 33:1330

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Thoma R, Voigtmann R, Magnussen H (1980) Präoperative Diagnostik beim Bronchialkarzinom. Therapiewoche 30:6737

    Google Scholar 

  12. Widimysky J (1982) Pulmonale Hypertonie. Thieme, Stuttgart New York

    Google Scholar 

  13. Wolff G (1977) Die künstliche Beatmung auf Intensivstation. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Book  Google Scholar 

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© 1989 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

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Thoma, R. (1989). Functional Operability in Thoracic Surgical Procedures. In: Pichlmaier, H., Schildberg, F.W. (eds) Thoracic Surgery. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-83256-7_1

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-83256-7_1

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-48989-1

  • Online ISBN: 978-3-642-83256-7

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