Skip to main content

Komplikationen der endotrachealen Intubation

  • Conference paper
Refresher Course Aktuelles Wissen für Anästhesisten

Part of the book series: Refresher Course Aktuelles Wissen für Anästhesisten ((REFRESHER COUR,volume 23))

  • 35 Accesses

Zusammenfassung

Die konventionelle tracheale Intubation hat unbestreitbare Vorteile für den Patienten, den Anästhesisten und den Chirurgen. Die Mehrzahl der Patienten kann problemlos konventionell tracheal intubiert werden. Ernsthafte Komplikationen sind bei korrekter Durchführung nicht zu befürchten. Dennoch können die direkte Laryngoskopie und die Intubation eine Reihe leichterer und schwerer Komplikationen zur Folge haben. Darüber hinaus müssen unerwünschte Wirkungen der Medikamente, wie zum Beispiel der depolarisierenden Muskelrelaxanzien und die Unverträglichkeit der Materialien, wie zum Beispiel Latex, beachtet werden. Zweifellos hängt die Rate der Komplikationen von der Erfahrung und der Sachkenntnis des Anästhesisten ab. Es ist dennoch selbst für den erfahrenen Kollegen ratsam, die tracheale Intubation nur durchzuführen, wenn eine klare Indikation (Übersicht 1) besteht.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literaturverzeichnis

  1. Blanc VF, Tremblay NAG (1974) The complications of tracheal intubation. A new classification with a review of the literature. Anesth Analg 53, 202

    Google Scholar 

  2. Cox RH, Welborn SG (1981) Vocal cord paralysis after endotracheal anesthesia. South Med J 74, 1258

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Hahn RW, Martin JT, Lillie JC (1970) Vocal cord paralysis with endotracheal intubation. Arch Otolaryngol 92, 226

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Kambic V, Radsel Z (1978) Intubation lesions of larynx. Br J Anaesth 50, 587

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Kark AE, Kissen MW, Auerbach R, Meikle M (1984) Voice changes after Thyroidectomy: role of the external laryngeal nerve. Br Med J 289, 1412

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Kleemann PP (1996) Indikationen für die fiberendoskopische Intubation. In: Kleemann PP. Fiberoptische Intubation. Georg Thieme Verlag Stuttgart

    Google Scholar 

  7. Kovac, AL (1996) Controlling the hemodynamic response to laryngoscopy and endotracheal intubation. J Clin Anesth 8, 63

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Latto IP, Rosen M (1985) Complications of tracheal intubation. In: Latto IP, Rosen M. Difficulties in tracheal intubation. Bailliere Tindal, London

    Google Scholar 

  9. Lipp M (1993) Untersuchungen zur Motilität der Kiefergelenke des Menschen während oraler und nasaler Intubation und deren Bedeutung für postoperative Störungen der Gelenkfunktion. Med. Habil, Mainz

    Google Scholar 

  10. Lipp M. (1996) Obere Atemwege - Anatomie und Sicherung. (S 38 ) In: Kleemann PP. Fiberoptische Intubation. Georg Thieme Verlag Stuttgart

    Google Scholar 

  11. Peppard SB, Dickens JH (1983) Laryngeal injury following short-term intubation. Ann Otol Rhinol Laryngol 92, 527

    Google Scholar 

  12. Pollard BJ, O’Leary J (1983) Guedel airway and tooth damage. Anaesth Intensive Care 9, 395

    Google Scholar 

  13. Scamman FL, Babin RW (1983) An unusual complication of nasotracheal intubation. Anes-thesiology 59, 352

    CAS  Google Scholar 

  14. Solazzi RW, Ward RJ (1984) The spectrum of medical liability cases. Int Anesthesiol Clin 22, 43

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Weiler N, Heinrichs W, Dick W (1995) Assessment of pulmonary mechanics and gastric inflation pressure during mask ventilation. Prehospital and desaster medicine 10, 102–105

    Google Scholar 

  16. Yamashita T, Harada Y, Ueda N (1965) Recurrent laryngeal nerve paralysis associated with endotracheal anesthesia. Nippon Jibinkokka Gokkai Kaiho 68, 1452

    Article  CAS  Google Scholar 

Download references

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1996 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Kleemann, P.P. (1996). Komplikationen der endotrachealen Intubation. In: Refresher Course Aktuelles Wissen für Anästhesisten. Refresher Course Aktuelles Wissen für Anästhesisten, vol 23. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-80367-3_15

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-80367-3_15

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-62552-0

  • Online ISBN: 978-3-642-80367-3

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics