Summary
We evaluate the results of regular follow-up after radical resection of rectal carcinoma with regard to the rate of further R0 resection for asymptomatic tumor recurrence. Between 1.1. 1980 and 1. 6. 1992, 288 patients were included in our regular follow-up program. In 88 patients (30.8%), tumor recurrence was diagnosed; 47 patients (53.8%) developed primary locoregional recurrences, 27 patients (30.7%), distant metastases, and 14 patients (15.9%), both local and distant tumor recurrence. A total of 35.2% of all recurrences were diagnosed in the asymptomatic stage, and 14.8% of all patients with recurrence underwent further R0 resection for asymptomatic recurrence. According to our definiton, the effectivity of regular follow-up was 4.5%. The effectiveness of regular follow-up after resection of rectal carcinoma is too small to justify the high frequency of invasive examinations. Still, regular follow-up is important for psychosocial patient support, early detection of metachronous secondary colon carcinoma, and treatment of postoperative complications. It allows critical evaluation of the results of surgery and provides us with basic data for further prospective studies in adjuvant therapy
Zusammenfassung
Untersuchung der Effektivität der standardisierten Nachsorge nach R0-Resektion von Rektumkarzinomen als Quote der asymptomatischen R0-Resektion von Rektumkarzinomen anhand der vom 1.1.1980 bis 1. 6.1992 in die chirurgische Tumornachsorge aufgenommenen 288 Patienten. Bei 88 Patienten (30,6%) wurde ein Tumorrückfall diagnostiziert. In 47 Fällen (53,8%) lag primär ein lokoregionäres Rezidiv vor, bei 27 Patienten (30,7%) Fernmetastasen und bei 14 Patienten (15,9%) gleichzeitig ein Lokalrezidiv und Fernmetastasen. 35,2% der Tumorrückfälle wurden im asymptomatischen Stadium diagnostiziert, bei 14,8% aller Rezidivpatienten war eine asymptomische R0–Zweitresektion möglich. Die Effektivität der Nachsorge betrug nur 4,5%. Sie rechtfertigt die Belastung der Patienten und den hohen ärztlichen Aufwand der regelmäßigen Tumornachsorge nicht. Die Nachsorge ist jedoch weiterhin sinnvoll zur psychosozialen Betreuung der Patienten, Erkennung von Zweitkarzinomen und Behandlung operationsspezifischer Folgezustände und dient der selbstkritischen Kontrolle des Operationsergebnisses und als Grundlage zur Planung prospektiver Studien zur adjuvanten Therapie.
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Schwenk, W., Zarras, K., Hansen, O., Stock, W. (1994). Ist die regelmäßige Nachsorge nach R0-Resektion von Rektumkarzinomen sinnvoll?. In: Hartel, W. (eds) Die Ambivalenz des Fortschritts — ist weniger mehr?. Deutsche Gesellschaft für Chirurgie, vol 1994. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-79242-7_80
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