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Stellenwert der Laparoskopie beim Tumorstaging

Value of Laparoscopy for Tumor Staging

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Book cover Die Ambivalenz des Fortschritts — ist weniger mehr?

Part of the book series: Deutsche Gesellschaft für Chirurgie ((KONGRESSBAND,volume 1994))

Summary

In preoperative staging of gastrointestinal tumors, diagnostic laparoscopy (DL) is performed in order to detect peritoneal carcinosis, liver metastasis, advanced lymph node metastases, or in special cases, to evaluate R0 resectability. For staging of gastric cancer in the framework of a multimodal therapeutic concept, DL is indicated for advanced tumors according to computed tomography (CT) or endosonography. The question arises here as to whether primary operation, neoadjuvant chemotherapy, or neither of these procedures should be performed. DL is significant in esophageal cancer below the bifurcation or with enlarged lymph nodes at the celiac trunk for exclusion of CT-negative liver metastases or peritoneal carcinosis. With the same question DL is performed in pancreatic and liver cancer and in 30%–40% leads to findings which represent a contraindication for resection. DL improves the staging of gastrointestinal tumors and serves to avoid explorative laparotomies.

Zusammenfassung

Bei gastrointestinalen Tumoren wird die diagnostische Laparoskopie (DL) zum präoperativen Staging eingesetzt, um eine Peritonealcarcinose oder Lebermetastasen sowie eine fortgeschrittene Lymphknotenmetastasierung zu erkennen und in bestimmten Fällen die R0-Resektabilität zu überprüfen. Eine Indikation zur DL beim Staging des Magencarcinoms ist im Rahmen eines multimodalen Therapiekonzeptes ein nach CT oder Endosonographie fortgeschrittener Tumor, bei dem sich die Frage erhebt, ob eine primäre Operation, eine neoadjuvante Chemotherapie oder keines von beiden Verfahren durchgeführt wird. Die DL ist bei infrabifurkalen Ösophaguscarcinomen oder vergrößerten Truncuslymphknoten zum Ausschluß von CT-negativen Lebermetastasen oder einer Peritonealcarcinose sinnvoll. Mit der gleichen Fragestellung wird die DL eingesetzt beim Pankreas- bzw. Lebercarcinom und führt dabei in etwa 30–40% zu Befunden, die eine Kontraindikation gegen eine Resektion darstellen. Die DL verbessert das Staging gastrointestinaler Tumoren und hilft, explorative Laparotomien zu vermeiden.

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Literatur

  1. Armour Forse R, Babineau T, Bleday R, Steele G (1993) Laparoscopy/thoracoscopy for staging: I. Staging endoscopy in surgical oncology. Seminars in Surgical Oncology 9:51–55

    Article  Google Scholar 

  2. Bhargawa DK, Verma K, Dasarathy S (1991) Laparoscopic & histological features of hepatocellular carcinoma. Ind J Med Res 92:424–425

    Google Scholar 

  3. Cuschieri A (1980) Laparoscopy in general surgery and gastroenterology. Br Hosp Med 24:252–254

    CAS  Google Scholar 

  4. Etienne JP, Chaput JC et al. (1973) La laparoscopic dans le cancer primitif du foie de l’adulte. Ann Gastroenterol Hepatol 49–52

    Google Scholar 

  5. Fornari F, Civardi G, Cavanna L, Sbolli G, Rossi S, Di Stasi M, Buscarini E, Buscarini L (1989) Laparoscopic ultrasonography in the study of liver diseases. Surg Endosc 3:33–37

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Fukuda M, Hirata K, Mima S (1992) Preliminary evaluation of sonolaparoscopy in the diagnosis of liver diseases. Endoscopy 24:701–708

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Hölscher AH, Stadler J (1989) Intraoperative Sonographie zum Nachweis occulter Lebermetastasen beim colorektalen Carcinom. Langenbecks Arch Chir 374:363–369

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Jeffers L, Spieglmann G, Reddy R et al. (1988) Laparoscopically directed fine needle aspiration for the diagnosis of hepatocellular carcinoma: a safe and accurate technique. Gastrointest Endosc 34:235–237

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Karl RC, Carey LC (1993) Impact of staging on treatment of pancreatic and ampullary cancer. Endoscopy 25:69–74

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Kriplani AK, Kapur BML (1991) Laparoscopy for pre-operative staging and assessment of oper- ability in gastric carcinoma. Gastrointest Endosc 37:441–443

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Kriplani AK, Jayant S, Kapur BML (1992) Laparoscopy in primary carcinoma of the gallbladder. Gastrointest Endosc 38:326–329

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Lightdale CJ (1992) Laparoscopy for cancer staging. Endoscopy 24:682–686

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Miles WFA, Paterson-Brown S, Garden OJ (1992) Laparoscopic contact hepatic ultrasonography. Br J Surg 79:419–420

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Murugiah M, Paterson-Brown S, Windsor JA, Miles WFA, Garden JO (1993) Early experience of laparoscopic ultrasonography in the management of pancreatic carcinoma. Surg Endosc 7:177–181

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Warshaw AL, Tepper JE, Shipley WU (1986) Laparoscopy in the staging and planning of therapy for pancreatic cancer. Am J Surg 151:76–80

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Warshaw AL, Swanson RS (1988) Pancreatic Cancer in 1988. Possibilities and probabilities. Ann Surg 208(5): 541–553

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Warshaw AL, Zhuo-yun Gu, Wittenberg J, Waltman AC (1990) Preoperative staging and assessment of resectability of pancreatic cancer. Arch Surg 125:230–233

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Warshaw AL (1991) Implications of peritoneal cytology for staging of early pancreatic cancer. Am J Surg 161(1): 26–29

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Watt I, Steward I, Anderson D, Bell G, Anderson JR (1989) Laparoscopy, ultrasound and computed tomography in cancer of the oesophagus and gastric cardia: a prospective comparison for detecting intra-abdominal metastases. Br J Surg 6:1036–1039

    Article  Google Scholar 

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© 1994 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

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Hölscher, A.H., Feussner, H., Kraemer, S., Beckurts, K.T.E. (1994). Stellenwert der Laparoskopie beim Tumorstaging. In: Hartel, W. (eds) Die Ambivalenz des Fortschritts — ist weniger mehr?. Deutsche Gesellschaft für Chirurgie, vol 1994. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-79242-7_46

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-79242-7_46

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-58399-8

  • Online ISBN: 978-3-642-79242-7

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