Technik der Leberexplantation — Ist weniger mehr?

  • M. Anthuber
  • K.-W. Jauch
  • C. Zülke
  • F. W. Schildberg
Conference paper
Part of the Deutsche Gesellschaft für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1994)

Zusammenfassung

In einer retrospektiven Untersuchung von Lebertransplantationen (LTx’s) wurde eine vereinfachte Leberexplantationstechnik (NT, 57 LTx’s) mit alleiniger aortaler In-situ-Perfusion und portaler Ex-situ-Nachperfusion mit der traditionellen Technik der simultanen aortalen und portalen In-situ-Perfusion (OT, 91 LTx’s) verglichen. Die Rate an primärem Transplantatversagen (PNF), die Hospitalletalität (HL), und der Verlauf (1.–3. postoperativer Tag) der SGPT, SGOT, GLDH, des Faktors V sowie der Bedarf an Blut und Frischplasma (FFP) wurden bestimmt. NT zeigte bessere Ergebnisse für PNF, HL und die Werte von SGOT, GLDH und Faktor V, jedoch ohne statistische Signifikanz (Wilcoxon-Test). Die SGPT am 3. postoperativen Tag war für NT statistisch signifikant besser als für OT. Schlußfolgerung: NT scheint OT ebenbürtig, wenn nicht sogar überlegen zu sein.

Schlüsselwörter

Lebertransplantation Explantationstechnik Konservierungsqualität 

Technique of Liver Harvesting — Is Less More?

Summary

In a retrospective survey of liver transplantations (LTx’s) a simplified liver harvesting technique with single in situ aortal flush followed by back table portal flush (NT, 57 LTx’s) was compared with the traditional technique of simultaneous in situ aortal plus portal flush (OT, 91 LTx’s). The rate of primary nonfunction (PNF) of the graft, hospital lethality (HL) and the course of the following parameters were analyzed from the first to the third posttransplant day: SGPT, SGOT, GLDH, factor V, need for blood and fresh frozen plasma (FFP). NT demonstrated better results in terms of PNF, HL and for the levels of SGOT, GLDH, factor V and need for FFP, but the differences to OT did not reach the level of significance (Wilcoxon test). However, the level of SGPT on the third postoperative day was significantly better for NT. Conclusion: NT seems to be at least as good as OT, if not even superior.

Key words

Liver transplantation Harvesting technique Preservation quality 

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1994

Authors and Affiliations

  • M. Anthuber
    • 1
  • K.-W. Jauch
    • 1
  • C. Zülke
    • 1
  • F. W. Schildberg
    • 1
  1. 1.Chirurgische Klinik und PoliklinikKlinikum GroßhadernMünchenDeutschland

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